söndag 17 maj 2015

Tesla hemmabatteri - Energilagring i stationära batterier

Tidigare har jag skrivit (se här) om Tesla, bolagets "frontman" Elon Musk och den miljövänliga framtid som bolaget redan bygger. Fram till April 2015 var det klart att Tesla byggde en miljövänligare framtid med elbilar som skulle vara mer praktiska, mer moderna och billigare i drift än traditionella bilar med förbränningsmotorer. Argumentet är att verkningsgraden i en förbränningsmotor är 20% medan verkningsgraden i ett kraftverk är 80-90%, så från ett övergripande perspektiv är det helt enkelt mer energieffektivt och miljövänligt att använda elbilar med batterier. Effektiv energilagring!

Tesla bakgrund inom batterier

För att Teslas bilar skulle bli praktiska så behövde de en längre räckvidd, för de flesta andra elbilar är räckvidden 15-20 mil, dvs inte långt. För att lösa den längre räckvidden behövde Tesla delvis sänka bilens vikt, men också använda bra batterier. Eftersom inget bolag i världen riktigt tagit ledningen inom stora batterier så tog Tesla tag i problemet med energilagring själva. Tesla bedömde även att deras biltillverkning till slut skulle behöva långt större volymer av batterier än tillverkarna i världen skulle kunna hantera. De började därför jobba intensivt med att konstruera och bygga billigare och bättre batterier till sina bilar själva, Panasonic är dock en stor partner vad jag förstår. Och Tesla säljer numera bilbatterier till bland annat Mercedes.

Uppdatering: Nu en tid senare (Jun-16) så skall snart Teslas nya Gigafactory invigas och då skall man inleda storskalig produktion av batterier framförallt till bilarna, men även för infrastrukturlösningar samt hemmabatterier (Powerwall). En liten brasklapp hittills har dock varit att konsumenter enligt utsago inte köpt Powerwall i den usträckning man trott pga prislapp, många verkar förvänta sig en kort återbetalningstid. Men för Powerpack har efterfrågan varit stark.

Tesla Powerwall - Stationärt hemmabatteri

Men från Elon Musk och Teslas perspektiv fanns det mycket mer potential än i just bilar. Efterfrågan på bilar från Tesla är mycket stark och Tesla blev helt plötsligt ett ledande företag inom just större batterier. De insåg att de kunde konstruera andra batterier än bara bilbatterier, därför lanserade de Tesla Powerwall i April 2015, ett stort stationärt hemmabatteri för energilagring som man kan montera i sitt hus. Batteriet kommer kosta $3,000 med effekten 7 kWh i minsta utförande som du kan montera hemma. Fördelen med detta batteri är att du både enkelt kan ladda och använda ström/energi i det. Dvs, du har möjligheten att helt koppla bort dig från elnätet.

tesla powerall stationärt hemmabatteri 7kwh
Tesla Powerwall


Är du vidare nyfiken på detta med Tesla tillväxt inom stora batterier så kan du kolla på en riktigt bra video med deras Chief Technology Officer från 2014, se här. Perspektivet är cool, de tänker stort! Som den tekniknörd jag är blir jag riktigt sugen på framtiden och hur den ser ut utan olja.

Vad innebär dessa hemmabatterier?

Det första intrycket kanske inte är så revolutionerande när man tänker på detta batteri. Stationära batterier för energilagring känns inte riktigt som någon modern teknik, batterier har funnits länge. Dessa kommer dock lyckas för att de är snygga, priset är tydligen rimligt, garantin är 10 år och energin räcker till för behoven i ett hus. Men fortfarande kanske det inte upplevs som så revolutionerande, men låt oss titta på användningen. 

Elon Musks andra projekt, SolarCity använder redan dessa batterier. De installerar solceller till kunder i USA på tak och med tillhörande batterier från Tesla. Dessa installationer här mycket lång avbetalningstid så rent ekonomiskt är de försvarbara för de flesta konsumenter, i alla fall på deras hemmamarknad. Det gör att konsumenter som installerar dessa solceller delvis eller helt kan försörja sig själva eftersom de kan lagra den energi de genererar på dagen med sol, de behöver inte längre koppla upp sig mot elnätet. Det låter väl läskigt för alla stora elbolag!? Dvs, elnätet som det ser ut idag med el från stora kraftstation kan komma att helt förändras, i framtiden kanske inte stora kraftstationer behövs alls. 

De flesta av SolarCitys installationer görs i soliga Kalifornien där hushåll laddar dessa batterier under dagen och förbrukar mycket av energin under kvällen. I Sverige har vi inte lika mycket sol, så kanske kommer inte dessa solceller med tillhörande batterier bli lika populära av ekonomiska orsaker, men jag tror ändå det finns mycket starka argument till att köpa dessa batterier även i Sverige.

Det ekonomiska perspektivet för Sverige

Jag läste att el i Sverige nu kan köpas timvis, det innebär att också priset ändras timvis. Tydligen skall de flesta elbolagen kunna tillhandahålla el med timpris. I en artikel i GP (se här) anger de att el på dagen kan vara 10 gånger dyrare än el på natten. 10 GÅNGER!

Det beror på att energilagring inom elenergi varit dyrt/svårt (fram till nu) och vi har mycket förnybar vattenkraft exempelvis som genereras hela dygnet. Eftersom elanvändningen under middagstid är mycket högre (när vi alla lagar mat) än mitt på natten ser marknadskrafterna till att priset är mycket mycket billigare än på natten. Under perioden av dygnet högbelastning så köper vi i Sverige tydligen smutsig el från andra länder för att klara behovet eftersom det inte finns tillräckligt mycket svensk miljövänligare elkraft att tillgå.

Tänk då om du hade ett stationärt hemmabatteri som du kunde ladda på natten med billig vattenkraft, och använda under dagen när elen behövs. Då skulle du kunna sänka din elkostnad (nätkostnad exkluderat) med upp till 10 gånger!

Det låter väl som ett bra argument för att köpa ett sådant batteri. 

Siffrorna gör ett köp ekonomiskt försvarbart

Jag bor i ett radhus och betalar vad det verkar 500kr för el varje månad. Vet ej om det är högt eller lågt, men det är vad vi betalar. Det blir 6000kr per år. 

Låt oss också säga att dessa stationära hemmabatterier från Tesla kostar 35,000 kr att köpa och installera. 

Om jag köpte ett sådant batteri skulle jag spara 5400kr på el varje år genom energilagring, eftersom jag potentiellt skulle kunna reducera min elräkning med 90% enligt GPs artikel genom att köpa all min el på natten bara. Det skulle då ta mig 6.5 år att tjäna tillbaka investeringen, om detta förhållande med 90% reduktion förblir. Teslas garanti på dessa stationära hemmabatterier gäller i 10 år så risken att köpa batteriet är liten. 

Eftersom priset alldeles säkert kommer förbättras avsevärt kommer ekonomin bara förbättras i att köpa dessa batterier. Det kommer bli en bra idé för oss alla att ha ett batteri hemma, ifall det blir strömavbrott, ifall vi vill generera vår egen el och ifall vi vill reducera användningen av tyska kolkraftverk som förser oss med el under den perioden av dagen med högst belastning.

Uppdatering (Jun-16): Jag missade att detta batteri endast klarar 6.4kWh, vilket är ungefär hälften av en dagsförbrukning för egen del i snitt. Så besparingen är då 2700kr per år (istället för 5400kr), vilket ger en återbetalningstid på mer än 12 år med 35,000kr i investeringskostnad.  Inte tokigt, men kanske för länge för de flesta som är otåliga. Liksom min artikel om solenergi är ekonomin för solceller inte riktigt så bra i Sverige som man skulle behöva för att marknaden verkligen skulle vakna till liv, dock är det en helt ok investering med de flesta mått mätt. Om återbetalningstiden kan komma ner till 5 år, då är det en annan fråga tror jag.

Och ja, ett köp är naturligtvis jättebra för miljön. Otroligt miljövänligt!

Lite intressant hittade jag också detta företag, Box of Energy, som hakat på idén med hemmabatterier i Sverige och säljer deras egen lösning. Deras batterier ser inte snygga ut, vet ej vad kostnaden är, eller hur kvaliteten är, men ett 12 kWh batteri verkar intressant då det täcker ett dagsbehov för ett vanligt radhus.

3 kommentarer:

  1. Jag har också snöat in mig lite på Tesla och dessa batterier. Jag är dock lite orolig för brandrisk, kortslutning etc... Har det diskuterats något om detta?
    Mvh
    Ekonomisk Trygghet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! 10 års garanti på batterierna inger förtroende. Men det är klart, allt tekniskt kan gå sönder. Jag har inte sett några diskussioner i synnerhet om detta.

      Radera
  2. Det finns många frågor kring detta.
    Hur mycket effekt kan du ta ur detta batteri under en kort period ? 6,4kWh ska jämföras med 60-100kWh som en Tesla bil har. D v s batteriet är tämligen litet.
    I ett hus håll drar man ibland på med spis, häll och ibland med bastu. Detta innebär 3-fas 16A för spis och häll samt 3-fas 10A med bastu. Knappast kan man ta ut några stora effekttoppar ur detta lilla batteri. Jag tror inte man kan nyttja detta batteri för sådana effekter och då blir återbetalningstiden ännu länge kanske 20-25år. Batteriet har då dött för länge sedan. Miljönyttjan kan man ju även disskutera iom att det är stora kodioxidutsläpp vid tillverkning av Litium batterier. någon säger men nyttja solceller då vid tillverkningen. Tja vid själva monteringen kan det kanske ske (Mega factory) men inte vid utvinningen.
    Litium är även väldigt svår att återvinna även om jakten pågår för att lösa detta.

    SvaraRadera