lördag 4 april 2015

Ska du sälja din butik? - Tips inför ett svårt beslut

Jag har tidigare skrivit lite relaterade inlägg om varför det just nu är utmanande att bedriva detaljhandel i butik, när e-handeln konkurrerar. Från mitt perspektiv, som e-handlare, finns det mängder med fördelar för e-handel som gör det svårt för vanliga butiker i dagens läge. Det e-handelsbutiker inte har, är möjligheten att möte kunderna ansikte-mot-ansikte, och ge service. Som jag ser det är det av yttersta vikt att just tillhandahålla en mycket god service i en affär och rent av ta betalt för att bedriva viss serviceverksamhet.

Som ett bra exempel har jag en släktmedlem som har en inredningsbutik i Göteborg, hon har lyckas växa sin verksamhet något trots konkurrens från e-handeln genom att erbjuda "home-styling" och mer i kundernas egna hem. Det känns mer framtidssäkert.

Tidigare har jag skrivit en del artiklar som berör ämnet för denna artikel. Kan vara värt att läsa innan du går vidare:

  1. Hur ökar man försäljningen i en fysisk butik och detaljhandel?
  2. Storytelling stärker företagets varumärke - Så kan man bygga upp en kundbas
  3. Hur värderar man aktierna i ett mindre företag? - Så värderar du ditt företag
  4. Framtidens detaljhandel - E-handel vs butikskedja - Analyserar e-handel

Om du läser dessa artiklar så lyser förhoppningsvis min egen uppfattning igenom. Jag tror att det blir svårt för fysiska butiker i framtiden pga betydligt högre kostnader än för e-handel. Samtidigt tror jag inte att alla fysiska butiker kommer slå igen, de som är bra kommer leva. Vad är bra? Tyvärr bedriver jag inte handel i en egen inredningsbutik eller klädbutik på gatuplan så jag vet inte. Men jag skulle kunna tänka mig att man kan få svårt att ta betalt för produkter men att det istället går att ta betalt för tjänster. Det finns även många som inte har tid att vänta på en leverans så de måste gå och köpa något i butik nu, men dessa inköp utgör troligtvis inte en stor grupp. 

För vanliga handelsvaror, som man inte nödvändigtvis gärna vill känna och klämma på innan inköp, tror jag det dock blir mycket svårt att kunna sälja i vanlig butik pga stor prisskillnad, till exempel kontorsmaterial.

Tips när du säljer din butik

Ett svårt beslut utan tvekan. Kanske har du en inredningsbutik eller klädbutik sedan många år tillbaka och det kan kännas mycket svårt att ge upp den. Men kanske är det nödvändigt så att du kan vända blad eller börja på nytt.

Värdet på butiken avgörs med vad köpare är villiga att betala

Det kanske finns en köpare till din butik i din stad någonstans därute. Då gäller det inte bara att hitta den köparen, men det gäller också att erbjuda köparen ett pris som densamme är villig att betala. Dvs, värdet på din butik bestäms inte av banken, inte av någon bolagsmäklare utan av köparnas vilja att betala. Det kan vara så att din värdeuppfattning som säljare ligger högre än vad köpare är villiga att betala, då blir det svårt att genomföra en försäljning av din butik eftersom ingen köper. Men är du en motiverad säljare som bestämt vill hitta en köpare så är chansen högre att lyckas, dvs ifall du har en flexibel prisuppfattning.

Att hitta en köpare - Viktigast av allt!

Här bör du vända på varenda sten skulle jag säga. Det finns bolagsmäklare samt hemsidor som Bolagsplatsen genom vilka man kan annonsera försäljningen av sitt företag. Men om du ska hitta en köpare räcker kanske inte detta. Kanske bör du fundera på att annonsera i lokaltidningen och på andra handelsplatser som Blocket. Prata med alla du känner, se om det finns något lokal affärsnätverk som kan ge dig tips på köpare. Det kan vara så att du faktiskt måste spendera lite pengar på att få ditt företag sålt. Se också till så att din butik är i ett attraktivt skick som sporrar en köpare istället för att erbjuda en butik som ser trött ut, det kan göra stora skillnader.

Betalning - När du har hittat en köpare

Förhoppningsvis hittar du en köpare som kan betala direkt med en insättning till ditt bankkonto. Men i många fall kan det vara så att de som vill köpa ännu inte har tillräckligt med pengar för att köpa ditt företag. Om du är verkligt motiverad att sälja bör du fundera på antingen någon slags lösning med avbetalning över tid, kanske kan banken hjälpa dig med det? Det finns även så kallade "earn-out"-kontrakt som innebär att en köpare betalar dig som säljer med de vinster som företaget genererar i framtiden. Hela poängen kan alltså vara att det är enklare att hitta en köpare som betalar dig över ett antal år, istället för allt på en gång. 

Genom ett slags avbetalningskontrakt kan också köparen känna att det finns mindre risk i affären och kan på så vis vara villig att betala ett högre pris än denna skulle ifall hela köpeskillingen skulle betalas på en gång.

Ett alternativ om köpare ej går att hitta - Sälj i bitar för maxvärde

I bästa fall finns det ett värde i ditt företagsvarumärke som någon annan är villig att betala för. För det är faktiskt det som man betalar för som köpare, en etablerad skara kunder istället för att börja helt på nytt. Det kan också finnas värde i personalen samt i hyreskontraktet, men personalen kan vara flyktig och hyreskontrakt är nog enklare att hitta nu än det varit tidigare eftersom en del butiker stänger. Så jag tror det mesta av värdet finns i varumärkeskännedomen i din kundgrupp. Lagret är endast värt inköpsvärdet så klart (i bästa fall).

Alltså, ifall du inte lyckats hitta en köpare gäller det att maximera värdet av det som du har. Då är det bäst att sälja allt i delar. 

  • Rea ut varulagret - Genomför en realisation och sälj samtliga varor till inköpskostnad i första hand. Det du inte lyckas sälja får du sänka priset på ytterligare. Det finns också möjligheter att sälja lagret online genom marknadsplatser eller hitta en köpare endast för varulagret, men jag tror du får mest tillbaka till minst kostnad genom att genomför ett slutrea. Sätt upp en plan för utförsäljningen, låt det inte dra ut allt för länge på tiden eftersom det kostar pengar att hyra butiken och betala för ditt uppehälle.
  • Går det att sälja ditt hyreskontrakt? - Om det finns ett värde i ditt hyreskontrakt eller om du rent av äger lokalen så får du försöka hitta köpare för dessa separat. Kanske kan du annonsera på Blocket eller i lokaltidningen eller bland bolag som hjälper till med fastighetsförmedling.

När detta är klart och butiken är stängd gäller det att avsluta företaget och dess förehavanden med Skatteverket och Bolagsverket. En likvidation av företaget tror jag man gör i Tingsrätten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar