lördag 14 mars 2015

Digital marknadsföring - Översikt inom internetmarknadsföring

Marknadsföring förändras varje dag nu. Det du kan se i TV-serien Mad Men från reklambranschen i 60-talets New York var länge beständigt, kanalerna för marknadsföring var i stort sett desamma.

mad men don draper
Har du inte sett Mad Men så gör det. Grym serie för alla!


Ett gäng olika väl etablerade marknadsföringskanaler har länge använts:

  • TV - Ett medium för att nå många med ett brett budskap. Dyr massmarknadsföring. Har inte pratat med någon säljare men förmodligen kostar det miljontals kronor per annonsprogram. Dyr produktionskostnad också.
  • Tidningar & magasin - Här kunde både små och stora annonsörer annonsera i olika tidningar och magasin. Man kunde välja målgrupp via tidningsval och storlek på upplagan. Försäljare ringer mig stup i kvarten, vad annonserna kostar beror helt på. Men jag hör allt från 5,000kr för en annons till många gånger fler.
  • Radio - Perfekt för jinglar. Även här kan man skräddarsy målgrupp genom kanalval och även riktad reklam i mindre städer. Det går att nå många nationellt eller en mindre grupp regionalt. Jag pratade nyligen med en säljare som sade att en ordentlig kampanj skulle kosta 30,000-40,000 kr i månaden för en mellanstor svensk stad (typ Karlstad). 
  • Direktreklam - Nyhetsskick via post. Når en bred massa till en relativt låg kostnad. Vet inte vad detta kostar.
  • Sponsring & utomhusreklam - Öka varumärkeskännedomen genom sponsring inom sport eller evenemang. Även billboards. Jag kollade här priserna på att annonsera på några tunnelbanestationer i Stockholm under några veckor, det hade kostat flera hundra tusen kronor. 
  • Telemarketing & direktförsäljning - Telefonsamtal eller personliga möten med kunder. Varje enskild kontakt blir dyr men nödvändigt vid marknadsföring mellan företag eller inom telekom. Kan bedrivas med lägre fast kostnad om säljaren jobbar med hög grad säljkommission. Här beror kostnaden helt på vem man anställer och vad man betalar, det finns också företag som hjälper till med telemarketing.

Dessa kanaler är fortfarande viktiga byggstenar i marknadsföringsmixen, men i jämförelse med vissa medier på nätet är kostnaden förmodligen avsevärt högre. 

Digital marknadsföring, också kallat internetmarknadsföring

Digital marknadsföring har blivit ett begrepp för att samla ihop olika slags marknadsföring som sker online på olika sätt, i olika media som konsumeras i mobiltelefoner, på tabletter eller i datorn. Med digital marknadsföring och internetmarknadsföring har möjligheterna att skräddarsy sin reklam och nå kunder kostnadseffektivt ökat i stort. I konkurrensen från olika slags internetmarknadsföring har mer traditionella medier farit illa. Tidningar och magasin har tagit mest stryk, marknadsförare är inte längre lika motiverade att annonsera i dem då läsandet har gått ner vesäntligt. Sociala medier eller bloggar drar alltmer uppmärksamhet. TV-kanalerna har även börjat få det svårt pga konkurrensen från Video-On-Demand (till exempel Netflix). Radio och direktreklam har jag egentligen ingen större erfarenhet av, men en säljare för SBS sade nyligen att radiolyssnandet går upp.

Betald sökmarknadsföring

Betald sökmarknadsföring skulle jag säga är den mest mogna kanalen av alla inom digital marknadsföring. Det handlar alltså om annonsering på Google. Jag sitter personligen och annonserar väldigt mycket på Google. Du kan lägga några hundra kronor i månaden eller många miljoner för stora företag. Fördelen är flexibiliteten gällande det mesta. Du kan bestämma vilka söktermer din annons ska poppa upp på, du kan bestämma hur din annons ska se ut och du kan bestämma hur mycket pengar du ska lägga. Du kan bestämma, punkt slut. Det är riktigt gött. Du vet också vad du får. Du vet att du betalar per faktiskt klick. I den bransch jag jobbar kostar ett bra klick exempelvis i genomsnitt 3-4 kronor, och sedan beroende på kunderbjudanden så kan alltifrån 0-4% av dessa klick bli köpare i din webshop. För dig som säljer olika slags produkter eller tjänster är denna typ av digital marknadsföring något du bör titta på. Passar bra för mindre företag som vill begränsa sin exponering mot en begränsad skara potentiella kunder, tänk sökorder "kontorsmaterial malmö" exempelvis för en kontorsvarubutik i Malmö. Men det funkar naturligtvis bra för stora företag som vill annonsera brett, exempelvis IKEA som kanske annonserar på sökordet "inredning".  Sökning har också föredelen att många som söker är närmare ett köp, många har ett behov nu.

Gratis sökmarknadsföring (vanligen kallat sökmotoroptimering)

En typ av internetmarknadsföring av många betraktas som lite "hokus pokus". Frågan gäller hur man kommer högt upp på Google? En del av Googles sökresultat tillängnas så kallade organiska sökresultat som Google har plockat fram för att de tycker att de är mest relevanta för din sökning. De hamnar vanligtvis strax under de översta betalda annonserna. Sökmotoroptimering kan ge ganska mycket exponering för ditt företag om du gör det rätt. För en mycket låg kostnad (du betalar ju inte för annonserna) kan du dra in många nya kunder till din kundstock. Hur man kommer högt upp på Google kan du läsa om på andra ställen, men jag skulle vilja påstå att gjort rätt så är denna formen av marknadsföring med en klar marginal den absolut billigaste typen av marknadsföring som går att bedriva. Men det är också helt utanför din egen kontroll vilket gör att jag inte lägger lika mycket tid på den som jag gör på betald sökmarknadsföring. Google bestämmer helt och hållet, du kan bara göra ditt bästa. Dessutom är det en långsam slags marknadsföring, de kan ta månader och år att nå riktigt bra resultat.

Displayannonsering via AdSense eller i stora onlinemedier

Google har ett nätverk av sajter inom deras AdSense-program där företag som vill annonsera kan köpa annonsplatser. Det kan till exempel röra sig om bloggare som överlåter en viss del av bloggen till annonser. Bloggaren får pengar från Google, och annonsören betalar till Google. Google tillhandahåller annonsnätverket. Den här typen av marknadsföring är mycket svår att kontrollera exponeringen för och det kan lätt bli att man sprider en mindre budget mycket tunt. Jag tror att man ska ha riktigt stora budgetar för att bygga varumärke för att nå framgång här. Att mata ut ett budskap runtom på webben i stor mängd.

Sedan har du också stora sajter som Aftonbladet eller morgontidningarna som har egna annonsprogram. De har mycket stora mängder besökare, jag såg nyligen ett pris på 50,000kr för 3,000,000 visningar på Aftonbladet. 1 kr per 60 visningar. Här tror jag återigen att det är till för större varumärken som har råd att bedriva tunga kampanjer för att bygga varumärkeskännedom.

Annonsering i sociala medier

Den här typen av annonsering skulle jag vilja påstå fortfarande är mycket outvecklad. Annonsformaten förändras fortfarande snabbt, Facebook, Twitter, Instagram och de andra testar nya typer av annonser ständigt. De vill åstadkomma annonser som är relevanta och bra för användaren på samma sätt som Google premierar högkvalitativa sökannonser före dåliga. 

Här försökte många företag tidigare bedriva en kostnadsfri kommunikation med sina fans, men det blev snabbt för spammigt vilket gjorde att de sociala nätverket, först och främst Facebook, slutade visa företagsuppdateringar som företagen postade på sin sida. Facebook är nu istället ganska tydliga med att du måste betala för att synas på deras nätverk, det är bra för att det ökar kvaliteten på de annonser som visas. Det handlar inte längre om att posta flest inlägg, utan nu vill annonsörerna få valuta för pengarna. 

Jag håller personligen på att testa Facebook-marknadsföring igen nu efter ett årslångt uppehåll. Jag tröttnade lite på Facebook som annonsör ett tag då Facebook upplevdes som alltför "spammigt". Men det är bättre igen. Jag tror att man når användare kostnadseffektivt, jag kan exempelvis nu se att det kostar omkring 1 kr för 175 personunika visningar mitt i nyhetsflödet. Det är bättre än Aftonbladet.

En stor fördel med Facebook är att du kan koncentrera dig på en mycket begränsad grupp människor. Facebook jobbar ständigt med att förbättra annonseringen och det betyder att de kommer ge möjlighet att rikta annonserna ännu mer precist. Kanon om du vill bygga ditt varumärke väldigt nishat.

Email

Detta är ju framförallt kommunikation till din kundstock via exempelvis nyhetsbrev. En extremt kostnadseffektiv typ av marknadsföring som alla som bedriver digital marknadsföring bör ha allra högst upp i verktygslådan. Beroende på hur man skickar sina email kan kostnaden bli väldigt låg. Du kommunicerar också med dina egna gamla kunder, de som du lever av, de som bär kunskapen om ditt varumärke redan. Omhulda dem med kärlek! Använd emailmarknadsföring!

Internetmarkandsföring för små företag

Du som läser detta kanske inte har en stor marknadsföringsbudget, om du jobbar med ett mindre företag. Du kanske står i valet och kvalet var du skall lägga din marknadsföringbudget. För mindre företag har möjligheterna med internet blivit revolutionerande. Du kan bedriva så mycket kostnadseffektivare marknadsföring digitalt än du kunnat tidigare. Lägg ALLA dina pengar på annonsering på nätet, jag tror innerligt att det är det bästa du kan göra. 

  • Säljer du produkter genom e-handel som är tydliga i sin funktion eller specifikation utan en alltför stor variation så är digital marknadsföring via sökning på Google absolut att föredra. Så länge du har en bra webshop. Om någon letar efter toapapper på Google och du säljer toapapper så finns det en chans att du kan sälja. 
  • En lokal fysisk butik. Driver du en kaffeaffär i Göteborg tycker jag defintivit du skall annonsera på Google på exempelvis sökorder "kaffeaffär göteborg". Det finns massor av människor som letar butiker i mobilen när de springer runt på stan.
  • En tjänsteförsäljare som låssmed. Ja här är också Google och sökmarknadsföring ditt givna val inom internetmarknadsföring. Med sökordet "låssmed stockholm" exempelvis visar du din tillgänglighet som låssmed i Stockholm för alla de som står med mobilen i högsta hugg klockan 3 på natten och febrilt letar efter hjälp på Google när de tappat nycklarna.
  • I sociala medier kan egentligen alla annonsera men jag tror att sociala medier lämpar sig särskilt väl för de företag som försöker bygga upp intressegrupper runt sitt varumärke. Inom till exempel mode finns det så många produktvarianter så sökmarknadsföring på sökordet "kläder" kan betyda så mycket. Därför tror jag att det kan vara värt att bygga upp ditt varumärke hos en mindre grupp människor genom betald annonsering via din sida på Facebook. Det handlar om stil exempelvis, att förmedla en identitet eller karaktär tror jag kan vara oerhört effektivt på Facebook. Jag tror också mer kunskapsfokuserade företag passar bra för marknadsföring på exempelvis Twitter, många använder Twitter som ett personligt nyhetsflöde och följer de som bejakar ens intressen. Till exempel inom teknik kan Twitter vara ett bra medium för marknadsföring. 

Det finns så mycket mer att skriva om inom digital markandsföring men jag tror detta får räcka för denna översikten. Jag har också skrivit en lite längre artikel i hur och när du ska välja mellan sökmarknadsföring och displaymarknadsföring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar