onsdag 18 februari 2015

Min blogg - Skola och utbildning inom e-handel

På senare tid har det poppat upp en hel del yrkesutbildningar inom e-handel märker jag. Vi får med jämna mellanrum in ansökningar om praktik till Kontorsmagasinet vilket i sig är bra, jag tror det är bra att erbjuda praktik till studenter så att de bättre kan förstå vad de lär sig under sin utbildning. Efter man har gått klart programmet kan man säkert jobba i något mer kvalificerade roller såsom copy writer, produktadministratör eller med sociala medier då man får grundläggande kunskaper om e-handel och ekonomi. Vill man istället göra en karriär och nå chefspositioner tidigt så är det nog lämpligt att välja en riktig högskoleutbildning istället.

Med det sagt så hoppas jag att alla som vill lära sig mer om e-handel och som utbildar sig inom e-handel läser min blogg för att lära sig mer på fritiden. Jag försöker i den här bloggen dela med mig av mina erfarenheter och det jag personligen lär mig själv under resans gång. Tanken är att min blogg skulle kunna vara en informell skola, ett komplement till formell utbildning inom e-handel. Och även för alla de som lär sig av eget intresse, vilket är den bästa anledningen att lära sig mer såklart. Egentligen skriver jag dock inte för andra utan för mig själv, för att ge lite eftertanke åt det jag lär mig. För att fundera fram och tillbaka på vad som fungerar och vad som inte fungerar. Förhoppningsvis tycker ni mina tankar är läsvärda. Jag kan inte garantera att de är vettiga dock. :-)

I det här inlägget tänkte jag länka till alla inlägg som jag hittills har skrivit och summera dem kort i olika stycken. Mina tidigare inlägg från 2013 och första halvan av 2014 är lite sämre eftersom jag lärt mig mer och mer under resans gång, dessutom åldras teknik och verktyg så snabbt online så vissa slutsatser är helt enkelt inte relevanta längre. Facebook till exempel, jag skrev en del inlägg om Facebook för ett år sedan men Facebook har helt förändrats sedan dess så jag är inte säker på att dessa inlägg är värda att läsa längre.

En summering av min informella utbildning än så länge:

Sökannonsering, marknadsföring och annonsering




Detaljhandel och marknad




Betalningslösningar för e-handel



Investeringar och finansiering - E-handel och andra företag


E-handelsplattformar och användargränssnitt inom e-handel


Om bloggande, Facebook och bra resurser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar