lördag 28 februari 2015

Marknaden för kontorsmaterial - En leverantörsöversikt

Efter lite drygt ett år på Kontorsmagasinet tänkte jag skriva lite om hur det ser ut på marknaden för skojs skull. Något av en kartläggning av de olika aktörerna kan man kalla det. Det som är klart och tydligt är hur otroligt konkurrensutsatt marknaden är, det vimlar av leverantörer av kontorsmaterial. Jag hör själv från våra kunder att de blir uppringda stup i kvarten av kontorsmaterialförsäljare. Så en stabil bransch med 3-4 spelare är det verkligen inte. Marknader blir så fragmenterade när de är i förändring, och det är verkligen en stor förändring som sker för närvarande. Marknaden är dessutom inte speciellt stor, endast lite drygt 10 mdr kr enligt tidningen PapperKontor. Håll i hatten!

De stora traditionella spelarna

Här radar jag upp de som är stora och namnkunniga i branschen för kontorsmaterial. 

Staples 

Störst på den svenska marknaden för kontorsmaterial med bred marginal. Omsatte 1.6 miljard kr fram till Januari 2014. Staples i Sverige är en del av ett stort amerikanskt bolag. De är börsnoterade i USA men finns över hela Europa. Jag har inte varit verksam i branschen så länge, men vad jag förstår gick de in på den svenska marknaden genom förvärv. De köpte bland annat Quill. De har ett nybyggt modernt centrallager i Växjö och huvudkontor i Borås. De har en mycket bred marknadsnärvaro i nästan alla distributionskanaler. De säljer till staten genom stora upphandlingar, till avtalkunder via varumärket Staples Advantage, till mindre kunder och privat online via Staples Direkt (gamla Quill), agerar som grossist via en återförsäljarorganisation som heter EMO (som använder Staples lager) och har dessutom ett 15-tal fysiska butiker som framförallt finns i väst-Sverige. 

I Februari 2015 meddelande bolagets ledning i USA att man har kommit överens om att köpa Office Depot för $6.3 miljard. Dock skall köpet granskas av konkurrensmyndigheter på de olika marknaderna runt om i världen innan allt är klart. 

Marknadsprofil: De har en stark distribution, stora finansiella muskler och en bred närvaro.

Office Depot

Office Depot omsatte nästan exakt 1 miljard kr på den svenska marknaden för kontorsmaterial fram till December 2013. För inte så länge sedan köpte de Svanströms, en svensk kontorsvarukedja med en hel del butiker. Det har gjort att Office Depot har ett av de största nätverken av butiker i Sverige, närmare 50 för närvarande. De har sitt centrallager i Strängnäs vid Mälaren. Lite intressant har de egna lastbilar som de levererar ut kontorsmaterialet med i Stockholmsområdet. Deras butiker verkar framförallt finnas i storstäder och vid industriområden. Utöver butikerna säljer de liksom Staples till avtalskunder som också beställer på hemsidan. Staples har alltså nyligen kommit överens om att köpa Office Depot så hur framtiden ser ut för Office Depots är något mer oviss, det återstår dock att se om Konkurrensverket tillåter samgåendet då marknaden kan bli något för koncentrerad, speciellt på grossist och distributörssidan. De är egentligen bara Staples, Office Depot, Ocay och RKV som tillhandhåller stora centrallager av kontorsmaterial. Aktien är noterad i USA.

Marknadsprofil: Stort nätverk av butiker, starkt varumärke med Office Depot och Svanströms. 

Ocay

Ocay är ett nytt varumärke som skapades ur fusionen av Gullbergs och Kontorsvaruhuset. Kontorsvaruhuset hade sitt huvudlager i Östersund (tror jag) och Gullbergs hade sitt huvudlager i Ängelholm. Jag tror bolaget fortfarande använder båda dessa lager och får nog jobba stenhårt med samgåendet som gjordes 2013. Ocay (eller Scandinavian Office Group som moderbolaget heter) omsatte lite drygt 900 miljoner kr fram till December 2013. Det ägs av ett private equity bolag (riskkapitalbolag) som heter Litorina som alltså köpte Gullbergs och Kontorsvaruhuset. Då dessa båda bolag var likvärdiga i storlek vad jag förstår kan det inte vara enkelt att genomföra den fusionen.

De har liksom Office Depot ett stort nätverk av butiker runt om i Sverige (närmare 40) varav de flesta finns i mindre städer. De vill vara tillgängliga och har Sveriges största säljkår på marknaden för kontorsmaterial. De har även satsat hårt på att bygga upp bra och lättanvänd nätbutik, arbetet har utförts av min företrädare här på Kontorsmagasinet. 

Marknadsprofil: Stort nätverk av butiker och stor säljkår. Satsar hårt på så kallad omnichannel.


RKV & NioFem

Jag känner faktiskt inte till så mycket om denna konstellation eller hur den är ihopsatt. Men vad jag förstår fungerar den lite som Coop, där varje butik är medlem i en central inköpsorganisation. Som jag fattar det blir då RKV NioFem den centrala inköpsorganisationen med flertalet medlemsföretag. NioFem var en mindre kedja till för inte så länge sedan då RKV meddelade att de två skulle gå samman. Det är två liknande kedjor med medlemsföretag som går samman och blir ett. Troligen har vardera kedja ett eget centrallager som de nu får kombinera, troligen till RKVs i Borås.

Medlemmar i RKV inkluderar Kontorab, Svexo Pappersmarknad, Aktiebolaget Arvids Bok- och kontorsCenter, Uterus Försäljnings AB (KONTEX), Helmer Nilsson med flera.

RKV hade innan fusionen med NioFem 14 medlemsföretag och 45 butiker runt om i Sverige med cirka 1 miljard kr i omsättning, NioFem hade 10 medlemsföretag på 14 orter och omsatte 230 miljoner kr. Det blir alltså över 57 varuhus och klart över en miljard i omsättning kombinerat.

Marknadsprofil: Butikskedja. Mindre företag med egna varumärken och butiker som gått samman i en inköpsorganisation.

Akademibokhandeln

Har 125 butiker runt om i landet där de bland annat säljer en del kontorsmaterial. De köper bland annat varor från EMO. Ägs av Bokus AB och sålde för 1.4 miljarder kr 2013.

Lyreco

Ett fransk familjeägt bolag som omsätter omkring 500 miljoner kr i Sverige. De säljer enbart via avtal till organisatoner. De syns knappt förutom i upphandlingar tydligen. De har sitt centrallager i Jönköping. Alltså enbart för stora företag och organisationer vad det verkar.

Fullserviceleverantörerna

Det finns några olika företag som fungerar mer som tjänsteföretag än kontorsmaterialhandlare. De tillhandahåller kontorsnära tjänster och ser till så att kontoren för deras kunder ständigt har tillgång till kontorsmaterial. Vad jag vet har de inte egna lager av kontorsmaterial utan handlar direkt från grossist som skickar till slutkund.

Office Management

Office Management grundades 1993 av Johan Tilander som senare sålde sitt bolag till riskkapitalbolaget Priveq 2012. 2014 omsatte de närmare 800 miljoner kr där en del av försäljningen då består av kontorsmaterial. De säljer förutom kontorsmaterial också it-tjänster, dokumenthantering, städ, vaktmästeri och allt annat som du kan tänkas behöva på ett kontor. Grundaren behöll 35% av ägandet i bolaget. Office Management säljer via säljare, har sitt huvudkontor i Kista. De köper produkter av EMO.

Bohus

Bohus erbjuder städ, verkmästeri, kaffe, kontorsmaterial och ja även här allt annat som du kan tänkas behöva på kontoret. Även de köper via EMO. Bolaget började som ett städföretag 1986, är ägarstyrt, och sålde för 180 miljoner kr 2013.

Det finns säkert ett gäng andra som dessa också. Ett ytterligare heter DocuPartner.


Återförsäljarna - Nätbutiker samt telefonbaserade

Dessa bolag säljer endast på nätet i nätbutiker utan eget lager, varorna skickas direkt till slutkund från leverantören/grossisten/distributören. I den här kategorin hittar du Kontorsmagasinet som jag jobbar med. Liksom Gula Katten och Kontorsgiganten köper vi också från EMO, vi har alla i stort sett samma sortiment (med vissa avvikelser). Vi tre omsätter mellan 10-20 miljoner kr vardera. Swedoffice är något större med över 25 miljoner kr i omsättning och deras leverantör är Office Depot. Det finns några andra mindre också, men jag kommer inte ihåg vad de heter. Dessa företag är väl synliga på nätet, till exempel via sök på Google.

Förrutom dessa finns det några olika bolag som inte egentligen är nätbutiker men har säljare som säljer kontorsmaterial till kunder. Beställningarna görs därefter via grossistens weblösning. Men här kan jag inga namn. 

I en bransch som omsätter över 10 miljarder står denna del dock för en mycket liten andel av den totala omsättningen. De fyra större rena nätbutikerna omsätter till exempel mindre än 100 miljoner kr tillsammans.

"Branschglidare"

Det är faktiskt inte bara rena kontorsmaterialhandlare på marknaden. Det finns även andra större varumärken som tränger sig in på marknaden för kontorsmaterial. Många ser möjligheter att sälja kontorsmaterial på nätet och det är lätt att komplettera med sortiment för företagskunder.

Dustin

Dels har vi stora IT-återförsäljaren Dustin, nyligen lanserat på börsen av ägaren Altor. De har flera miljarder i omsättning och säljer framförallt datorer och IT till företag och privatpersoner. De har ett visst sortiment av kontorsmaterial, men inte lika brett som en kontorsmaterialeverantör. De har sitt centrallager i Rosersberg just norr om Stockholm (på väg mot Arlanda).

Clas Ohlsson

Har nyligen lanserat varumärket Clas Office som är riktat mot företag. Säljer allt som Clas Ohlsson säljer fast mot företag. Det inkluderar mycket kontorsmaterial. Deras centrallager ligger i Insjön.

inkClub 

"Förbrukningsvaror för hemmet" är deras slogan. Säljer traditionellt bläck och toner på nätet. Både orginal och kompatibel. Deras årliga försäljning uppgår till flera hundra miljoner och de är en del av ICA-gruppen. En mindre del dock. De har sitt centrala lager i Uppsala tror jag. De har ett mycket stort sortiment av toner men har expanderat till kontorsmaterial och andra förbrukningsvaror. Men sortiment av kontorsmaterial är kanske även här något mer begränsat.

NordicInk

Har liksom inkClub ett eget varumärke för kompatibel toner och har länge sålt billig toner och bläck på nätet. Ingår i en större grupp som heter Nordic E-commerce Group med några andra e-handelsbolag. Säljer för runt 50 miljoner kr tror jag. Nordic E-commerce Group har nyligen startat en ny kontorsmaterialhandel som heter Kontoret.se som erbjuder EMOs sortiment av kontorsmaterial. 

Slutsats

Sådär. Det var en rejäl avrundning av branschen för kontorsmaterial. Jag har säkert glömt att nämna en hel uppsjö med företag som borde nämnas men jag får komplettera då i så fall vid ett senare tillfälle. Tanken med detta inlägg är att belysa hur ekosystemet i branschen ser ut för den som är intresserad. 

Som man kan se är branschen högt konkurrenssatt då det finns mängder av olika leverantörer av kontorsmaterial. Det beror på att inköpsbeteendet för kontorsmaterial förändras, mer online såklart, det är till exempel svårt att driva fysisk butik för kontorsmaterial nu. Det har gjort att priserna har pressats och flera av företagen i branschen inte längre lyckas gå med vinst. Men det är samtidigt intressant att att notera att även om antalet leverantörer är stort så finns som jag tidigare skrivit endast ett mindre antal centrallager för kontorsmaterial. I dagens läge med mer e-handel är distributionen otroligt viktig så färre distributionscentraler vid ytterligare samgåenden bland de stora kan betyda mindre konkurrenssatta leveranser.

2 kommentarer:

  1. Riktigt kul artikel att läsa då man själv varit med på resan inom Office Depot. Från Wettergrens som var medlem i RKV, och precis som du skriver ett slags Coop till Svanströms som köpte upp Wettergrens till Office Depot (som är gamla AGE med få butiker med stora muskler tack vare OD). Jag personligen upplevde själv en liten rolig och snedvriden "konkurens" kring kontorsmaterial när till exempel en gammal kund går över till exempel Swedoffice, köper kontorsmaterial som kanske är inhouse-varumärket "Office Depot" plus att leverans sker i Office Depot-kartonger. Det var svårt att förklara för en tappad kund varför våra "egna" produkter ibland är 40% billigare hos konkurrent än dem som tillverkar dem. Som att gå till en oberoende livsmedelsaffär och köpa ICAs Basicvaror billigare än på ICA.

    Det finns säkert en smart affärsstrategi kring det men det fick vi längre ner i kedjan aldrig reda på.
    "Problemet" de stora drakarna har och som varit med sen den tiden det gick att ha 80-90% marginal på produkter är att de har byggt sin verksamhet kring detta, och på så sätt blir det svårt att konkurrera med nätet vilket gör att de hittar andra vägar? Och som du skriver i artikeln så finns det ju bara X antal företag som omsätter en viss summa pengar och kommer väl ligga stabilt där vilket gör att de får köpa till sig marknadsandelar och på så sätt slippa lite konkurrens.

    Ovanligt långt inlägg från mig men enbart för att det var en bra artikel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du kommenterar med kvalitet. Uppskattas! :-)

      Radera