söndag 30 november 2014

Sökmotoroptimering & sökmarknadsföring för e-handel

Det här inlägget handlar om både sökmotoroptimering (SEO - Search Engine Optimisation) och betald sökannonsering (PPC - Pay Per Click). Det är mitt försök att dela med mig av vad jag tycker om sökmarknadsföring för e-handel.

Vid det här laget har jag personligen ägnat mig åt en hel del sökmotoroptimering och betald sökannonsering inom ramen för de två e-handelsbolag som jag ansvarar för.

Sökmotoroptimering - Leder vägen till framgång?

För vissa inom e-handel verkar det nästan vara en affärsidé, att vara bra på sökmarknadsföring. När man börjar med sökmarknadsföring verkar det nästan vara för bra för att vara sant, speciellt sökmotoroptimering. Klick till din sajt som inte kostar mer än de resurser du har lagt på sökmotoroptimering, vilket i några få fall är stora summor inom stora bolag men oftast kan vara mer begränsade summor. Idén är så skön, att generera stora mängder gratis trafik och konvertera trafiken till köpare. Det verkar busenkelt om man ska tro alla experter och hjälpfulla artiklar på nätet.

Men i praktiken är det svårare, förrut fanns det genvägar som att överbelasta sajten med olika nyckelord, 'exact-match-domains' som kontorsmaterial.se, skapa mängder av tunna sidor av litet eller datorgenererat innehåll, driva en gäng minisajter (bloggar) för att kunna länka från, skapa en massa skräplänkar i bloggsignaturer och att använda optimerad ankartext. Men sedan Google gjort några uppdateringar för att motverka vad de kallar web-spam så har SEO blivit mer arbetsamt. För att lyckas med SEO långsiktigt och inte riskera några algoritmiska straff nu tar det lång tid att bygga upp sin närvaro. Läs gärna mer om sökmotoroptimering här.

Trafik från sökmotoroptimering är förvisso gratis men den är också flyktig och osäker. Det är ingen central byggsten i din framgång inom e-handel. Sökmotoroptimering (SEO) kan leverera mängder av trafik, men det krävs relativt långsiktiga stora ansträngningar för att bygga upp relevant utförligt sajtinnehåll för din nisch och att genom PR till exempel skapa förtroende för ditt varumärke och länkar från auktoritära sajter.

Jag är helt för sökmotoroptimering, men det ska vara grädden på moset. Och liksom all annan marknadsföring, inte bara sökmarknadsföring, är det ett sätt att nå ut till nya kunder och öka verksamheten storlek. Värdet i din affär bygger du genom att etablera långsiktiga kundrelationer, något som en hel armé av e-handlare inte verkat fatta. De tror istället att e-handel är att sälja med hjälp av SEO och PPC, de kommer aldrig bygga stora bolaget på det viset.

Betald sökmarknadsföring via PPC / AdWords då?

Ja, det kan också verka för bra för att vara sant för e-handlare. Verkningsgraden, eller effektiviteten i sökmarknadsföring, jämfört med andra medier är helt enormt bra. Tidigare har den här typen av marknadsföring endast varit tillgänglig via eventuellt Eniro eller motsvarande, när kunden själv att identifierat ett behov och var ute och letade efter en leverantör. Nu är sökmarknadsföring istället en oerhört central del av marknadsföringsmixen eftersom alla "Googlar". 

Det kan inledningsvis verka ganska riskfyllt för när man börjar med AdWords verkar man mest spendera pengar på klick utan att folk köper. Men i takt med att man lär sig mer och har ett vettigt utbud av produkter märker man att man mycket kostnadseffektivt kan driva nya affärer inom e-handel. Når man positivt täckningsbidrag på dessa klick efter AdWords-kostnader är det hatten av, men det är ingen business i sig. PPC och AdWords är ett sätt att anskaffa nya kunder inom e-handel som kanske återkommer på ett mycket effektivt sätt, jämfört med mer traditionella medier. 

Ju längre tiden går verkar jag personligen börja föredra PPC och AdWords före SEO av en enkel anledning: kontroll. Tidigare betraktade jag SEO som en enorm möjlighet, vilket jag fortfarande gör, dock i en mer begränsad utsträckning. Jag föredrar nu AdWords och PPC för där har jag kontroll och vet hur många relevanta klick jag kommer få inom en överskådlig framtid. Inom PPC finns det också oändliga möjligheter att förbättra effektiviteten i sina kampanjer, man är aldrig klar. Kampanjerna kan alltid blir bättre och mer kostnadseffektiva. Mer kostnadseffektiva kampanjer gör att man kan köpa ännu fler klick. Det kanske är siffrorna i AdWords som tilltalar en gammal finansnisse och ingenjör som jag är.

Hursomhelst upplever jag att PPC AdWords är en robust marknadsföringskanal för oss e-handlare som skall nyttjas utförligt. Men där stannar det. Din varumärkestrafik kommer alltid vara mer central och skall i det långa loppet vara klart störst.

Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering hänger ihop med både SEO och PPC på det viset att både SEO och PPC kan verka fruktlöst om besökarna inte riktigt klarar av att köpa på din sajt. Har du inte koll på konverteringsoptimering kan du läsa lite här. Du kanske saknar en vettig betallösning eller så är användargränssnittet på din sajt inte mobilanpassat. Med väl konverterande sajt, läs en enkel sajt att handla på, så kommer verkningsgraden / effektiviteten i din sökmarknadsföring vara så mycket högre än den annars varit. Hur väl du lyckas med din SEO och PPC hänger starkt samman med hur det går för besökarna att köpa. Om din sajt konverterar sämre än dina konkurrenter blir det dyrt att bedriva både SEO och PPC eftersom du kommer få betala betydligt mer pengar per köp (konvertering) än dina konkurrenter. Det är som att simma uppströms i en flod, jobbigt!

Slutkläm - Kundvärde ger lojala kunder

Sökmarknadsföring kan blir din bästa kompis när du växer din verksamhet. Det blir en trogen följeslagare som levererar kunder synnerligen kostnadseffektivt till dig. Men det är ingen business i sig, om du ska betala för varje köp blir det inte många kronor kvar i vinst som du kan investera i verksamheten. Sökmarknadsföring är bara en slags marknadsföring, kom ihåg det. 

Se för bövelen till att behålla de kunder som vågar sig på att köpa hos dig. Ge dem en mängd anledningar att komma tillbaka. Och då menar jag inte att du ska spamma dem med nyhetsbrev, utan jag menar att du ska skapa värde, skapa något extra som kunderna inte kan hitta hos dina konkurrenter. Ge dem en anledning att återkomma. Med det sagt så är nyhetbrev ett utsökt sätt att påminna dina lojala kunder om att du fortfarande finns och visa dem nyheter och bra erbjudanden från din sajt.

Läs även andra relaterade inlägg:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar