tisdag 23 september 2014

Konverteringsoptimering och konverteringsgrad för e-handel

Ett rykande hett begrepp under 2013 och 2014 har varit konverteringsoptimering, särskilt då för e-handel. Men egentligen också för all annan typ av affärer på nätet. När man läser vissa bloggar kan det verka så oerhört enkelt att nå många gånger högre konverteringsgrad med några få "trick". Men jag tycker samtidigt att man skall vara vaksam och inte tro att konverteringsoptimering är någon typ av "silver bullit", läs mer om det här. I den här artikeln tänkte jag redogöra för det här med konverteringsoptimering ur mitt personliga perspektiv som e-handlare inom kontorsmaterial.

Konverteringsgrad

Konverteringsgrad är i korthet helt enkelt antal konverteringar (då köp inom e-handel) genom antal besökare exempelvis. Ju högre desto bättre naturligtvis. Inom e-handel kan konverteringsgraden mellan olika branscher skilja sig betydligt beroende på hur shoppingen går till. Inom mode finns exempelvis många som bara tittar men inte köper, i kontrast konverterar exempelvis kontorsmaterial högre då många sitter på jobbet och beställer professionellt. Så jag skulle säga att en "normal" konverteringsgrad kan sträcka sig från allt mellan 1% - 3%, beroende på förutsättningarna.

Är konverteringsoptimering bara lurendrejeri?

Både ja och nej. Att ha ett välgenomtänkt flöde på din e-handelssajt, med tydlig och enkel navigation, där det är lätt att hitta runt och lätt att slutföra ett köp skulle jag säga är en hygienfaktor inom e-handel. Konverteringsoptimering handlar på många sätt att eliminera potentiella hinder för köparen som gör att densamme klarar av att slutföra ett köp utan att behöva riva sig i håret. Jag har sett flertal exempel, speciellt bland större företag där hårresande barriärer finns för eventuella köpare. Bra exempel på hinder kan vara:

  • Krav att registrera och skapa ett konto med lösenord innan man ska betala. Går du in i vanliga fysiska butiker är det ingen som kräver att du är medlem först väl? Det vore ju kommersiellt självmord.
  • Riktigt dålig sökfunktion för e-handelssajter med stora mängder unika artiklar till försäljning. Om det är jobbigt att hitta produkterna över huvud taget så är det knappt värt att inkludera dem i sortimentet. 

Vanligtvis tycker jag att den typ av barriärer som verkligen hindrar köp är så uppenbara och oftast relativt enkla att identifiera och riva ner att det knappast kan kallas konverteringsoptimering utan snarare sunt affärsförnuft. Vi vill trots allt att besökare skall handla på våra sajter. Om du är osäker på ifall du har någon barriär som du inte lyckats identifiera kan du be några kompisar göra ett köp på din sajt och se om de hittar något särskilt. 

Konverteringsoptimering: Marginella förbättringar?


När jag i tidigare skrev att delar av konverteringsoptimering är lurendrejeri syftar jag på hur vissa experter påstår att olika textformuleringar eller färger på knappar samt andra triviala ändringar skulle ha förödande hög påverkan på konverteringen, det är helt enkelt inte fallet. För stora sajter kan dock mindre förändringar göra stor påverkan i antal kronor och ören eftersom stora transaktionsvolymer gör att även några hundradelar av en procent blir stora pengar. Så visst kan mindre förändringar ha en viss betydelse, det är ju till exempel en bra idé att tydligt visa för besökaren vad denne bör göra härnäst, ibland behöver man en knuff på vägen som konsument. Men om det inte rör sig om uppenbara hinder för att att genomföra ett köp handlar det vanligtvis om förbättringar på marginalen. 

Vi kan också dra en liknelse till konverteringsoptimering i fysiska butiker där det kan handla om musik i butiken, arom i butiken, hur butiken är arrangerad så att besökaren lätt kan identifiera varorna till försäljning och så att butiken känns tillgänglig och trevlig. 

Men den här typen av konverteringsoptimering rör sig också om förbättringar på marginalen, hur framgångsrikt ett detaljhandelsföretag är handlar istället om hur duktiga de är på att förutse och tillgodose kundernas behov. Dvs sälja rätt produkter till rätt pris, har man inte rätt produkter till vettiga priser spelar det ingen roll hur bra sajt eller smart inredning butiken har, man är ändå dödsdömd. Så se för bövelen först till att det mest fundamentala aspekterna i din butiker fungerar fint innan du börjar konverteringsoptimera på marginalen.

Den bästa och mest effektiva typen av konverteringsoptimering


Se till att ha fler nöjda kunder som återkommer eller som berättar för sin vänner om din webshop. Är du inriktad på att endast försöka övertala nya Google-besökare (via SEO eller AdWords) att köpa från dig är det som att övertala en främling till giftermål, svårt varje gång! Det innebär låg konvertering och dyr försäljning. 

Men om du istället har många återkommande besökare som känner din webshop sedan tidigare och dessutom är nöjda tidigare kunder så är chanserna att de köper långt högre. D v s, den bästa och mest avgörande typen av konverteringsoptimering är att se till att ha nöjda kunder och ett gott rykte. Först då kommer du kunna nå en konverteringsgrad som många andra e-handlare drömmer våta drömmar om.

För fortsatt läsning se mina artiklar om betallösningarbetalsystem, kundfokus och konverteringsoptimering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar