lördag 9 augusti 2014

Sälja fakturor i e-handel & analys av bolag som köper fakturor

Ett ämne som ligger mig nära om hjärtat och om du behöver mer kött på benen gällande betalningar inom e-handel generellt så borde du först läsa om betallösningar samt betalsystem som jag skrivit om tidigare. Jag skickar mellan 20-40 fakturor per dag i mitt jobb på ett e-handelbolag till ett relativt högt genomsnittligt ordervärde för att vara e-handel, därför har det för mig varit viktigt att sätta mig in i fakturor för e-handel, vilka leverantörer som finns och som är vettiga att använda. I den här artikeln tänkte jag redogöra för mina slutsatser för närvarande.

Klarna - Odiskutabel ledare inom e-handelsfakturor

Carolina Neurath på SvD Näringsliv ledde nyligen en uppmärksammad granskning av Sveriges jätte på fakturaköp. Klarna fick svidande kritik från privatkonsumenter som inte fått sina emailfakturor och där Klarna skickat vidare fakturan till sitt inkassobolag Segoria. Det är problematiskt att Klarna äger Segoria eftersom de då har ett incitament att skicka fakturor snabbt till inkasso. En av grundarna till Klarna, Niklas Adalberth, bekräftar detta i en YouTube-video som kan läsas här. Som en notis verkar någon ha lyckats pressa ägarna till videoklippet att förkorta videon eftersom referensen var 31 min in i klippet men videon är nu 25 min endast, men jag såg tidigare videon i sitt ursprungliga skick då Adalberths citat var med.

Hursomhelst har Klarnas varumärke klart tappat i styrka då jag har många kunder som uttalat är lite oroliga för att använda Klarna. Vissa kunder kanske rentav undviker din butik om du bara erbjuder Klarna som betalalternativ. Samtidigt har Klarnas faktiskt gjort förbättringar i leveranserna av email-fakturor där ett SMS skickas till kunden också för att informera om fakturan. Men det kommer nog ta ett tag för Klarna att reparera sitt goda rykte.

När det gäller att sälja fakturor inom e-handel är dock Klarna fortfarande den klart största aktören i Norden. De tog en tidig ledning med betalningar inom e-handel via fakturor och har behållit den. För alla e-handlare som använder Klarna är det kanske inte helt uppenbart att de köper dina fakturor, men det är vad de gör. För en kund och ett köp som Klarna har godkänt i e-handelsbutiken så kommer Klarna köpa fakturan i samma ögonblick som den aktiveras, och e-handlaren får garanterat sina pengar givet att Klarnas villkor uppfylls. För detta var Klarnas avgift tidigare rätt hög när de var "the only game in town", men nu har den pressats något på sistone av nya konkurrenter. Klarnas procent varierar såklart med de fakturavolymer som du genererar och kan diskuteras med deras säljare.

Tidigare pysslade Klarna endast med att köpa fakturor för e-handel, men med deras nya tjänst Klarna Checkout kan du via Klarna acceptera faktura, kort, direktbetalningar och Klarna-konto. Rätt bra faktiskt, men dyrt!! Och Klarna Checkout var suveränt enkelt att integrera rent teknisk, det är också jättelätt att administrera och handla via. 

Andra alternativ - Svea, Dibs, Payson mfl

Med tanke på hur snabbt Klarna vuxit så såg marknaden hur mycket pengar som fanns att tjäna när e-handlare ville sälja fakturor, och naturligtvis vaknade en hel del betalningsföretag på möjligheten att ta en bit av kakan. 

SveaWebPay & Payson

Svea Ekonomi som äger både SveaWebPay och Payson kanske är det företag som mest aktivt sökt marknadsandelar på Klarna bekostnad. Det verkar ha ett tätt samarbete med flera av storbankerna när det gäller fakturering inom e-handel, och samtliga storbanker verkar ha ett (dåligt) e-handelserbjudande till sina kunder. 

Svea Ekonomi är inget teknikbolag i grunden, utan ett finansbolag, vilket ger huvudvärk i ett senare skede när man ska integrera fakturalösningen i sin webshop eftersom banker och finansbolag är urusla på teknik. Och om du driver en webshop är du säkert medveten om att tekniken bara måste funka bra, annars blir det inga affärer. 

DIBS

Dibs har traditionellt pysslat med kortbetalningar men verkar nyligen ha tagit steget att på något sätt försöka efterlikna Klarnas produkt, Klarna Checkout. De har lanserat en tjänst på vilken man kan koppla på fakturabetalningar och direktbetalningar utöver kortbetalningar. Men när det gäller DIBS fakturatjänst hanterar de endast teknik bakom betalningarna och tar inga som helst risker, de får istället deras partners som Handelsbanken och Arvato Finans (PayByBill) göra. Här skiljer sig alltså DIBS och Klarna Checkout tydligt, Klarna sköter både betalningsrisken och tekniken vilket gör att Klarnas produkt är mycket bättre (men troligen dyrare) för både slutkund och e-handlare på de flesta sätt.

Billogram

Teknikbolaget Billogram är kanske Sveriges bästa tjänst för enkel fakturering, bättre än Klarna skulle jag vilja påstå. Egentligen är deras huvudsakliga syfte skapandet och administration av dina fakturor på enklaste sätt, men de har en funktion för att sälja fakturor via en tredje part, det är dock ett tillval. När jag kollade att sälja fakturor tidigare via Billogram fick jag reda på att det skulle kosta flera tusen kronor i fast avgift att initiera vilket jag tyckte gjorde det hela ointressant direkt. Fakturaköparen får ju ändå sin procent senare.

Billmate & PayEx

Två andra aktörer inom e-handel i Sverige som jag dock inte har så bra koll på. Billmate verkar likna DIBS på flera olika sätt och PayEx liknar Svea Ekonomi. 

Storbankerna och rubbet

Sedan har flera av storbankerna sina egna fakturatjänster för e-handel vilka jag också skulle ignorera, håll bankerna så långt ifrån din sajts teknik som möjligt eftersom de inte kan teknik alls. 

Det finns också en hel uppsjö med andra finansbolag därute som är sugna på att köpa fakturor genom manuell hantering till olika priser. Rent generellt tycker jag de inte riktigt passar för e-handel så det känns inte vettigt att behandla, jag gillar systemintegrationer och automatiska system. I den här högen finns det säkert också en hel del skojare som kanske kommer behandla dina kunder illa om du säljer fakturor till dem.

Vilket bolag ska man sälja sina fakturor till?

Det finns några olika faktorer att ha i åtanke när du ska välja fakturaleverantör för din webbutik.
  • Hur stor andel av potentiella köp godkänner din leverantör? Det är inget kul om din fakturaleverantör nekar en stor mängd köp så du missar bra affärer. 
  • Vad kostar det att sälja din faktura? Mellan 1.0% till 3.0% av fakturans värde är vanligt skulle jag tippa. Vilket pris du får beror på en mängd olika faktorer, men som vanligt är det vettigt att göra en prisjämförelse mellan åtminstone 3 olika leverantörer. Men viktigt: Priset är inte viktigast. För e-handel tror jag användbarheten är viktigast. Här ligger Klarna och Billogram i täten som jag ser det.
  • Kan leverantören teknik? Jag tycker endast du ska överväga teknikbolag som Klarna, DIBS och Billogram. Tekniken är så central i e-handel att vi vill jobba med teknikkunniga partners som inte ställer till problem utan istället underlättar med suverän användbarhet. Att köpa fakturor är busenkelt.

Är den en bra idé att sälja dina fakturor?

Med Klarna har de flesta e-handlare vant sig vid att Klarna allt köper samtliga fakturor. Att Klarna tar sin procent på fakturabeloppet och processar betalningen. Men faktum är att alla fakturor kanske inte behöver säljas. Om du inte är i akut behov av likviditet på bankkontot och är säker på att kunden som beställer kommer att betala så kan du lika gärna spara mycket pengar och ta fakturarisken själv. Till exempel som kontrast tar Billogram, som du enkelt kan skapa fakturor via för e-handel, ingen risk. Utan den som fakturerar står själv för risken. Billogram tar däremot 10 kr per faktura vilket egentligen är sjukt högt, men om risken att kunden inte betalar är ytterst låg och Klarna hade tagit ett par procent behövs inte särskillt stora fakturabelopp för att du ska börja spara ordentliga pengar på att inte låta något bolag köpa dina fakturor. 

1 kommentar:

  1. Wow, this piece of writing is pleasant, my younger sister is analyzing such
    things, so I am going to convey her.

    SvaraRadera