tisdag 29 april 2014

Hur man får fler besökare till sin blogg

Vill du bli en känd bloggare? Kanske är det något du drömmer om i smyg, vågar inte riktigt berätta om dina ambitioner för vänner och bekanta, men ändå bloggar du på, och hoppas på att bloggen tar fart.

Nationellt kända svenska bloggerskor som Kenza eller Blondinbella har visat för svenska folket att bloggande kan vara en väg till att bli kändis och skapa en bra affärsrörelse om man så vill. Många vill bli kända av olika anledningar, jag klandrar ingen. Det verkar störtskönt att få freebies från massa företag som vill synas och dessutom finns det ju en massa andra affärsmöjligheter som dyker upp om man är "ett namn".

Dessutom finns chansen att man får vara med i TV som "Let's Dance" och bli ett riktigt folknamn, ihågkommen inte bara för stunden men flera år framöver. Det är bättre än att vara stjärna från "reality TV" som glöms bort inom någon månad, att vara med på nationell TV och kunna ta sig från att vara en C-kändis till att åtminstone vara en B-kändis. Kenza har ju lyckats med det.

I kölvattnet av dessa relativt få kända svenska bloggare har det uppstått en myriad av möjliga tronföljare (bloggare) som också innerligt vill ha en del i rampljuset. Men endast några få lyckas, varför är det så?

Ett svar är naturligtvis att det endast finns plats för ett mindre antal riktigt stora bloggare, det är ju så det funkar, lite som en pyramid. Några få på toppen.

Men jag är övertygad att det faktiskt inte är en slump att just de som blev kända som bloggare lyckades nå tid. Så hur gjorde de? Jag har inte exakta svar, men jag har några bra kvalificerade gissningar. Jag har delat in vad de gör under olika stadier av bloggens storlek eftersom jag tror att det som krävs skiljer sig åt i varje delsteg.

Nybörjarblogg eller liten blogg som vill växa (0 - 200 besökare / dag) 

Antal konkurrerande bloggar: 10,000-tals

Jag bloggar här på ett bloggnätverk eftersom jag inte pallar att registerera en riktig egen domän för min blogg just nu. Men är du seriös gällande ditt bloggande och vill nå framgång så kommer du vid något tillfälle inse att du borde ha din egna domän, typ dittnamn.se. Det är bara att kolla med ett webhotell som Loopia eller Binero och köpa din domän, sedan kan du be en kompis eller läsa på själv hur du installerar WordPress på din domän, världens största bloggplattform som används av miljoner bloggar. Alltså, jag rekommenderar att du inte börjar blogga här på Blogspot, Blogg.se eller något av de andra bloggnätverken. Du bör skaffa dig din egen webadress, du kommer vilja ha den när du väl inser att bloggnätverken bara begränsar vad du kan göra.

Men det är inte hela världen heller om du börjar på bloggnätverken, speciellt om man inte har så mycket pengar. Det går att lyckas ändå. 

När du börjar din egen blogg så brukar rekommendationerna vara att du åtminstone bloggar några gånger i veckan, så att dina besökare kan läsa något nytt när det återkommer för ett besök. I det här stadiet är det något av ett spel på uthållighet där det kan löna sig ännu mer att blogga ofta, typ varje dag eller mer. Men initialt så har du inga besökare som läser dina inlägg och kan sprida budskapet. Alltså, du måste skaffa lite besökare till din nya blogg.

Jag är helt övertygad om att de bloggerskor som lyckats extremt ihärdigt över lång tid (speciellt i början) kommenterat på 10-tals eller rentav 100-tals andra bloggar varje dag! Det är ett sätt att bli "ett namn" i en mindre krets av bloggosfären och börja få lite trafik från andra bloggar som läser din kommentar på grannbloggen. I första stadiet av din blogg skulle jag uppskatta att detta sätt att "ragga" trafik kommer vara din viktigaste källa. Du kan också försöka posta din blogg i olika Facebookgrupper och andra forum online. Men just nu gäller det bara att börja bygga upp en skara återkommande besökare. Och ja, du måste naturligtvis skriva något som folk gillar att läsa om. 

Om du skriver om något som besökare inte intresserar sig för är din väg till kändisskap via bloggande dödfött.

Du får räkna med att spendera mycket tid och energi på ditt bloggande och bloggkommenterande om du vill växa. Räkna med att spendera åtminstone 60% av din bloggande tid till att marknadsföra din blogg.

Vid den här storleken kan du inte räkna med att få några produkter från företag eller tjäna pengar på din blogg, kanske bara enstaka samarbeten med företag om du vill.

Mellanstor blogg som vill växa (200 - 1000 besökare / dag)

Antal konkurrerande bloggar: Gissningsvis omkring 500 - 1,000 i Sverige

Vid det här laget har du en skara läsare som kan sprida budskapet om din blogg ifall den är intressant nog för läsarna. Fokuserar du för mycket på dig själv istället för läsaren kan du bli fast på den här nivån och vid ett senare tillfälle få slut på energi när du inte längre känner att du kan öka antal besökare. 

Vid det här laget får du säkert en hel del kommentarer på bloggen och det är viktigt att du besvarar dina läsares kommentarer, antingen i kommentarsfältet eller på deras blogg. Fortsätt också marknadsföra din blogg genom bloggkommentarer på andra bloggar, ihärdig och kontinerligt. 

När man nått den här storleken kan framgången tyckas ganska nära, men det finns väldigt många bloggar som når hit men inte längre. För att ta dig vidare från den här nivån krävs inte bara bra PR och marknadsföring, men bloggen måste också vara riktigt intressant för läsaren på något vis. Läsaren måste vilja läsa nästa inlägg passionerat.

Försök också skapa relationer med andra mellanstora bloggare, på det viset kan ni promota varandras bloggar och öka era läsare. Utöver bloggkommentarer ska du nog också fundera på att ihärdigt synas på Facebook, Instagram eller Pinterest som ett sätt att få mer exponering utöver bloggosfären. Skapa konton på någon av dessa plattformar. 

Om du vill nå nästa nivå så är det nödvändigt att du börjar fundera på PR (Public Relations), du måste få andra bloggar och medier att sprida ditt namn. För att kunna växa från den här nivån har du inte längre tillräckligt många timmar på dygnet för att kunna göra "fotarbetet" själv, andra måste hjälpa dig. Kontakta tidningar och prata med andra större bloggare, se om du kan få synas på deras sajter på något vis eller om någon journalist vill skriva om dig. Andra måste sprida ditt namn för att kunna gå upp på nästa nivå.

Vid den här storleken kommer du få en hel del förfrågningar från olika shoppar om att visa deras produkter, om du tar emot dem så får du passa dig för att inte betraktas som en "sell out" bland andra bloggare, att du bara finns till för att visa produkter från företagen. Du kommer inte kunna tjäna några riktiga pengar egentligen på annonserna vid denna storlek, men om du vill kan du säkert drunkna i gratisprylar.

Stor blogg (1000 - 5000 besökare / dag) 

Antal konkurrenter: Gissningsvis 50 - 150 bloggar i Sverige

Nu har du en riktigt stor blogg och bloggens innehåll bör tala för sig själv. Är bloggens innehåll tillräckligt bra så kan du räkna med att läsarna själva kommer sprida din inlägg och ditt namn. Hur väl du lyckats kommer vara avhängigt på hur bra din blogg är, d v s hur intressant texten är eller hur bra bilderna är (för din målgrupp). Bloggen måste vara så läsvärd så att de flesta som läser den måste vilja komma tillbaka. 

Om du inte gör någon PR och marknadsföring själv så kanske bloggen växer på stadigt ifall inläggen är tillräckligt intressanta för läsarna, alternativt når du här en potential och nivå som du är nöjd med. Det är inte många bloggar som lyckas nå hit, så du ska verkligen vara nöjd. 

Du bör har ett ganska välbesökt Instagram-konto med tiotusentals följare om du har mycket bilder på din blogg och för större medier i din målgupp av läsare bör du synas då och då. Hur du tar dig in i tidningarna är en annan femma, nu får du använda skallen själv. 

Vid den här storleken kan du räkna med att kunna dra in en mindre inkomst på dina annonser på din bloggen. Mängder av företag vill jobba med dig och du måste välja noggrant om du ska jobba med att promota något företags produkter eller om du istället satsar på läsarna och redaktionell kvalitet. 

För att nå vidare från det här steget krävs nog en viss "X-factor" (talang) för bloggande, "storytelling" och PR. Du måste kunna använda olia medier som ett verktyg för att synas och höras och nå ut. Du måste lyssna på dina läsare och inse vad de vill se mer av. Här krävs det både hårt arbete och intelligens. Du måste skapa ett nationellt kännt varumärke (ditt namn) genom att synas i medier och skapa populärt innehåll på din blogg som läses och gillas av massor av människor.

Megablogg i med svenska måttmätt (5,000+ besökare / dag)

Antal konkurrenter: Gissningsvis 3 - 10 bloggar i Sverige

För de som har tagit sig hit så är det hatten av. Jag tror det krävs en god portion av intelligens, relationsbyggande och PR-färdigheter för att ens komma i närheten, speciellt med tanke på hur många konkurrenterna är till att börja med. 

Vid det här laget vill stora företag använda dig som affischnamn på många olika sätt och annonsintäkterna på din blogg bör ge dig en ganska bra inkomst. Men det är hur du använder ditt namn och kändisskap i andra sammanhang som avgör om du kommer tjäna mycket pengar (miljoner). 

Det kan vara en idé att skaffa ett bollplank eller rådgivare som du litar på som kan hjälpa dig med det affärsmässiga besluten, hur du bäst förvaltar ditt namn / varumärke och hur du maximerar din inkomst (om du nu är intresserad av det). 

Slutliga anmärkningar

På internet genereras den mesta delen av trafik till olika sajter via Google, men jag tror inte att bloggare all ska förlita sig på Google, åtminstone om de bloggar om livsstil, vardag och mode exempelvis. Sökmotoroptimering som det kallas kan ge mycket trafik om det finns många som söker efter den typ av information som man hittar på en viss sajt, men det är inte många som söker efter modebilder eller träningsberättelser exempelvis. 

Istället bör du energetiskt, över lång tid och med stor ihärdighet långsamt bygga ditt varumärke och relation med andra bloggare och bloggläsare och på så vis växa ditt namn. Sociala medier, speciellt Instagram, kan vara ett kraftfullt och nästan nödvändigt verktyg för att nå ut till fler läsare och skapa ditt varumärke.

Som jag skrev inledningsvis är detta en kvalificerad gissning hur Sveriges största bloggare som Kenza nått till toppen. Kanske kommer hon inte alls hålla med vad jag skrivit och mena att det inte alls är den bästa vägen den jag beskrivit ovan. Men hur du än gör, så måste du tänka på att bygga ditt personliga varumärke långsiktigt genom ihärdig marknadsföring av en blogg som du verkligen är stolt över att skriva.

3 kommentarer:

  1. Mycket intressant. Jag har nu 350 läsare om dagen. Har hållt på sedan maj och gör ganska exakt som du skriver ☺
    www.svenskaresebloggen.wordpress.com

    SvaraRadera
  2. Jag har precis börjat blogga www.dreamlifehome.se och jag ska definitivt använda mig av dina tips.

    SvaraRadera