lördag 12 april 2014

Använd Googles Authorship på dina bloggar

I dag tänkte jag skriva om författarskap, eller Google Authorship. Kanske är du medveten om vad det är, kanske är du inte det. Läs om vad det är här.

Hela poängen är att Google vill stödja sajter och författare som tydlig anger vem som publicerar och står för innehållet på sajten. Google tycker att det finns för mycket skräp på internet, speciellt sådant automatgenererat eller kopierat innehåll som länge varit något som används inom SEO. Men nu vill då delvis Google öka trovärdigheten i sökresultaten genom att tydligt ange vem som skrivit innehållet och det är samtidigt ett system som hjälper dem att förstå vem som kopierar innehåll från andra. Till exempel, eftersom jag har kopplat mitt författskap till den här bloggen skulle den som söker kopiera innehållet i min blogg löpa stor risk att få ett Google-straff nu eller i framtiden.

Så det känns skönt, anonymiteten online minskar, vilket jag tror är bra, lämnar mindre utrymme för tvivelaktiga individer. Vill man absolut publicera anonymt innehåll så går det naturligtvis alldeles utmärkt, men Googles tanke är att hjälpa de som vill stå för sina åsikter och sitt innehåll på dett tydligt sätt.

Även om Authorship, eller på svenska författarskap, relativt nyligen börjat användas ordentligt och knappast kan kallas utbrett i sin användning så kommer det otvivelaktligen bli viktigt i framtiden. Google funderar på hur det ska kunna använas för att påverka sökresultaten till det bättre, och redan har det en inverkan i sökresultatet. Men det är faktiskt oklart vad inverkan är eftersom Google själva inte i detalj anger hur det fungerar ännu. Men det finns en bakomliggande tanke och princip.

Principen kommer grunda sig på expertis och auktoritet. Lite som i verkliga livet. Vissa individer anses som experter IRL inom ett område för att de kanske arbetat länge inom området, har synts i media på olika sätt, publicerat artiklar eller har en titel som Professor eller Ph D. Google kommer troligen göra bedömningen angående din expertis på det innehåll som du publicerat online och vilken respons det innehållet har fått i medier och bloggar. Så se till att publicera mycket bra innehåll!

Det fina med Authorship är också att ditt "Google-rykte" förmodligen kommer att kunna bäras mellan olika sajter. D v s, om du har ett starkt rykte hos Google, får mycket SEO-trafik från dina existerande sajter så kommer det du publicerar också bli synligt inom SEO på andra nyare sajter mycket snabbare än det hade varit fallet om du inte kopplat nya inlägg till Authorship.

Alltså, för dig som publicerar innehåll online och vill ha organisk trafik från Google så se till att använd Authorship eftersom det inverkar positivt redan idag och kommer i framtiden definitivt få ett väldigt stor betydelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar