måndag 23 december 2013

Konverteringsoptimering: Har vi glömt bort kunden i ehandel?

Med all rätt förtjänar konverteringsoptimering, eller "conversion rate optimization", betydande fokus för varje ehandlare. Att öka konverteringsgraden kan vara ett av de billigaste och mest effektiva sätten att öka försäljningen på din sajt. Men jag tycker att man bör ha en mycket balanserad syn på konverteringsoptimering som blandar de kvantitativa aspekterna med de kvalitativa. Alltså, jag tycker i debatten kring konverteringsgrad att kunden har försakats och glömts bort. Många som pysslar med konverteringsoptimering betraktar nästan varje besökare som en siffra som kan konverteras, istället för att fundera på den mänskliga besökarens motiv, upplevelse och drivkraft.


"They're not just numbers"

När det är så lätt att få ut alla möjliga typer av siffror, statistik och analys från Google Analytics så är det lätt att glömma att sajtens besökare är av kött och blod. Många rusar in i kvantitativa A/B-tester istället för att få feedback från verkliga kunder och intressenter på företaget i sig. 

Ehandel är redan opersonligt då man inte träffar kunden öga-mot-öga. Då är det viktigt att minnas att kunderna är av just kött och blod som handlar från din shop, ibland räcker det inte med att analysera siffrorna utan du måste istället fundera på hur en besökare tänker, upplever och betraktar din sajt. Alltså, jag vill slå ett litet slag för att du först funderar på hur en potentiell kund upplever din sajt, före du gör några A/B-tester. 

A/B-tester: Ett utmärkt sätt att mäta din utveckling

Visserligen är det najs att med avancerade verktyg som Visual Website Optimizer göra enklare A/B tester på textinnehåll, färger på knappar och mycket mer. Du kanske också vill göra mer omfattande A/B tester med Google Analytics Experiments. Jag tycker att A/B-tester bör vara en viktig del i utvecklandet av en webshop, men för vissa verkar det vara ett huvudfokus att A/B-testa varenda lite knapp eller textsnutt. 

Då tycker jag man tappar fokus på frågor som i långt större utsträckning driver köp / konverteringar än någon knappfärg eller textsnutt någonsin skulle göra. Dessa inkluderar:

  • Är besökarna till min sajt sugna på att köpa något nu eller gör de mest research?
  • Har shoppen ett bra sortiment av produkter som besökarna vill köpa?
  • Har shoppen tillräckligt bra slutpriser produkterna?
  • Har shoppen ett starkt tillförlitligt varumärke som besökare har en känslomässig koppling till? 

Frågorna över har att göra med den underliggande affären och marknadsaktiviteter istället för sajtens funktioner i sig. Dessa frågor är garanterat de frågor som kommer driva din framgång eller undergång över tid på ett sätt som en A/B-testad kassasida aldrig kommer göra.

Hur A/B tester bör betraktas

Som sajtägare vill du naturligtvis ta bort olika typer av friktion som kan leda till ett avbrutet köp. En riktigt dålig kassa kan helt klart sabba för dig. Men det är samtidigt inte en konkurrensfördel att ha världens bästa kassa och smidigaste sajt. A/B testning bör vara en vital del av ditt effektiviseringsarbete, men din framgång kommer byggas på att du säljer saker som marknaden efterfrågar till vettiga priser, gör du detta över tid kommer du även bygga ett starkt varumärke vilket verkligen kommer vara kärnan i din framgång, inte din sajt. Sajten är bara ett medium för att genomföra köpet. 

Slutklämmen får bli: "tänk på kunden, utbud, marknaden, priser och varumärke först". När du fått ordning på dessa saker är du redo att förbättra din sajt genom A/B-testning och konverteringsoptimering. Och kom ihåg, alla sajter och besökarprofiler är olika, därför är det helt meningslöst att jämföra konverteringsgrad från sajt till sajt. Istället bör din ansträningar alltid vara grundade i att förbättra din konverteringsgrad mot din egen historiska konverstatistik. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar