fredag 18 oktober 2013

Organisk marknadsföring på Facebook suger (är dålig) numera

Inlägget handlar mestadels om organisk marknadsföring på Facebook eftersom jag övergav betald marknadsföring på Facebook för ett tag sedan. Jag gjorde det eftersom min erfarenhet från betald marknadsföring på Facebook är att det inte alls gav bra avkastning.

Btw, för dig som inte visste så visas långt ifrån varje inlägg från en Facebook Page för alla fans, hur många inlägget visas för beror på kvaliteten på inlägget. Vi går igenom detta i detalj senare i inlägget.


Även stora företag har stora problem

Jag följer flera av de största Facebook-sidorna för svenska företag och fnissar lite varje gång jag ser det otroligt låga engagemanget från deras fans. Kul till exempel med nelly.com som har omkring 470,000 följare (i skrivande stund) där de mestadels får 50-200 Likes för varje inlägg. Det vill säga, mellan 0.01 - 0.04% av deras fans. Företag som investerat mycket pengar i Facebook får mycket lite uppmärksamhet tillbaka just nu.

Nu vet jag i för sig inte hur lyckosamma andra företag är med sponsored posts. Jag testade mest Like-reklam för att skaffa mer fans istället för att promota unika inlägg. Kanske är promoting av unika inlägg riktigt bra, någon som läser med erfarenhet får gärna dela med sig i kommentarerna.

Nelly.com betalar dyra pengar på Facebook, varför? Verkar vara slöseri

Inlägget kommer mestadels handla om organisk marknadsföring på Facebook, men jag kan inte motstå att bolla lite med siffror i nelly.com-exempel. Till exempel, med tanke på den låga kvaliteten på deras fans så kostade säkert varje fan omkring 10kr att "köpa" (antagandet om 10kr baserat på egen erfarenhet).  Det vill säga en nätt investering på 4.7 miljoner kronor, då räknar vi naturligtvis inte in kostnader som de betalar till reklambyrån, som säkerligen gör reklamen åt dem. Vidare, från egen erfarenhet upplever jag att omkring 4-8% av de som ser ett inlägg Likar, då kan vi vidare gissa att endast 1,250-2,500 fans ser ett inlägg som genererar 100 Likes. Hade du varit nöjd om dina organiska inlägg visades för omkring 2,500 pers när du pyttsat iväg över 5 miljoner kronor i reklaminvesteringar på nya fans/likes? Knappast ... jag har en känsla att de som pysslar med betald marknadsföring på Facebook är nu mestadels riktigt missnöjda med resultatet. Jag kan dock ha fel. Men nu ska jag skriva om organisk Facebook-marknadsföring och varför det suger.

Facebook ändrade sin visningsalgoritm och minskade inlägg från företag

Jo, jag upplever att under September 2013 ändrade Facebook i sin Newsfeed-algoritm så att inlägg från en Facebook Page (oftast företag) fick mycket värre visningar, trots samma nivå av engagemang per visning. Det är väl fine antar jag eftersom att Facebook verkar ha fattat att folk verkligen hatar deras dåliga reklamplatser. De verkar helt enkelt skruvat ner antalet inlägg från Facebook Pages i Newsfeed för att förbättra användarupplevelsen. Innan September visades ofta mina inlägg för omkring 50% av mina Facebook Page fans, men nu är det betydligt lägre trots samma kvalitet på inläggen. Lite tråkigt men visst så är det och det finns andra sociala nätverk som är bättre för lite organisk reklam. Men på grund av antalet visningar per antal fans har sjunkit så kraftigt är det numera mindre intressant att jobba hårt med Facebook som marknadsföringskanal. Dessutom är det svårt att rektrytera nya fans utan att betala pengar. Slutsatsen är alltså att om man jobbar med organisk (gratis) varumärkesbyggande och marknadsföring genom en Facebook Page så händer det inte mycket för närvarande, om man nu inte lyckas skapa någon typ av viralt innehåll vilket inte är lätt. 


Hur kan man förbättra sin Facebook Page

Jag tycker väl fortfarande att man ska fortsätta med sin Facebook Page för att Facebook är ofta det första sociala medium som sajtbesökare går till om de vill kolla in företaget i sociala medier. Då bör man fundera på hur man gör det bästa av situationen, alltså hur kan man öka antalet inläggsvisningar vilket bör vara målet för dig. 

Det du måste förstå är att Facebooks Newsfeed är en algoritm som fungerar som en feedback-loop, i min erfarenhet. Ditt nya inlägg testas genom att visas ett gäng gånger för olika användare, beroende på hur dessa användare engagerar sig i inlägget med kommentarer, likes, shares och klick kommer inlägget visas för olika många andra fans. Det säger sig självt att inlägg med dålig statistik inte visas för särskilt många. Jag tycker det är bra att Facebook satsar på kvalitet i Newsfeed, då slipper man spammare. 

För att få dina inlägg att visas för fler användare bör du helt enkelt skapa bättre inlägg. Facebook tittar säkert också på din inläggshistorik, om du generellt postar bättre inlägg får du säkerligen också mer uppmärksamhet eftersom Facebook försöker visa inlägg med bra kvalitet.

Ständigt denna vessla algoritm ...

Google har sin algoritm som sökmotoroptimerare har brottats mot i åratal. Nu har Facebook en algoritm som sociala marknadsförare kommer brottas med och försöka "game:a". Hela tiden förändras den, vid olika tidpunkter är vissa variabler mer eller mindre viktiga. För Google har algoritmen blivit så komplex att det inte längre är möjligt att isolera särskilda variabler för att bli framgångsrik i sökresultaten, utan det är en mix. Google försöker ge en bra användarupplevelse från sökresultatet med mer relevanta och bra sajter i söksvaret. Facebook gör detsamma, de ändrar sin algoritm ständigt för att göra Newsfeed mer relevant för användarna. I slutändan, det som funkar bäst, är att erbjuda en riktigt bra användarupplevelse, då bör du älskas av både Googles och Facebooks algoritmer. Dock är Facebook inte längre så intressant för företag med en minimal marknadsföringsbudget på grund av den ovan beskrivna problematiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar