torsdag 3 oktober 2013

Driver du trafik till en sajt eller bygger du ett företag online?

Alltså, det är lätt att dras med i tugget från alla sökmotoroptimerare, AdWords-experter, sociala strateger och alla andra relativt nya reklam-jobb inom marknadsföring online. Internet utvecklas snabbt och dessa "online marketeers" har alltid övertygande argument för hur deras tips och råd kan användas för att generera massiv trafik till din sajt på kort tid. De utlovar ofta rikedomar utan dess like, dessutom på rekordkort tid. Låter det för bra för att vara sant? Då är det nog det ... den gamla slagdängan gäller faktiskt fortfarande.

Visserligen är det sant att internet har gjort det möjligt att växa snabbare online än någonsin tidigare offline, det är tack vare att information sprider sig många gånger snabbare online än offline. Men detta är bara sant om din produkt, service eller vad ditt företag nu erbjuder håller fantastisk kvalitet och fortsätter att efterfrågas. Har du djupa fickor kan du naturligtvis pumpa in massor med pengar i reklam online, såsom du också kan göra offline, men det är inte ekvivalent med att ha byggt en trogen kundbas och ett starkt välrenomerat varumärke som står på ett starkt fundament, det vill säga, gedigen kvalitet i vad det nu är du säljer och ett bra rykte.

Bygger du en sajt eller bygger du ett företag?

Handel och affärer på internet är fortfarande nytt och jag tycker mig se att de flesta med "egna lådor" online bygger sajter och inte företag. Vad menar jag med detta? 

Dagligen funderar de flesta ehandlare på hur de kan öka antalet besökare till sin sajt och konvertera dessa besökare. Det är ett synsätt som funkar rätt ok om du vill bygga en medelstor verksamhet, men synsättet leder till en tankegång som tränger bort att dina besökarsiffror är verkliga människor bakom tangentbordet och en konvertering är en människa som tar beslutet att köpa något från din butik. Alltså, eftersom ehandel är så opersonligt glömmer de flesta bort att i andra änden är det inte en siffra på en display, det är en livs levande människa, det är ingen katt-och-råtta-lek där dina besökare söker att undgå att bli konverterade och du som ehandlare fortsätter att försöka lura dem att konverteras. 

Det jag menar med resonemanget är att många som bygger en sajt glömmer bort att de säljer mot levande kunder och ditt jobb som företagare är såsom i alla tider att erbjuda en kundupplevelse, produkt eller tjänst som efterfrågas. Bygger du en sajt där du genom "black hat SEO" och spammiga sociala medier driver mängder med trafik till din sajt kan jag garantera dig att du inte kommer nå några STÖRRE framgångar och ditt varumärke, som är källan till verklig rikedom och värde, glöms bort av dina besökare och kunder snabbare än du kan säga "WTF just happened?". 

Det vill säga ...

Det är inget större fel att söka att generera stora mängder trafik till din sajt, med vilka medel du än önskar, men se för i helvete till att leverera en riktigt bra upplevelse, produkt eller tjänst! SEO, AdWords och sociala medier är grymt bra och det mest kostnadseffektiva sättet att generera många förstagångsbesökare till din sajt, offline-reklam är för det mesta vansinnigt mycket dyrare. Men för att bygga ett värdefullt företag är det nödvändigt att göra dina besökare nöjda så att de återkommer, det är på återkommande besökare du tjänar dina pengar. Återkommande besökare behöver du inte lägga pengar på marknadsföring för och de återkommer ofta för att de VILL bli konverterade, inte byta religon dock :-). Återkommande besökare och kunder är grunden till att bygga ett företag som växer och står starkt i längden. Återkommande besökare och kunder har dessutom en värdefull roll som ambassadörer för ditt företag, de bygger ditt varumärke och rykte åt dig. Överaska dina besökare och kunder positivt!!!

Exact Match Domains (EMD)

Med tanke på det ovan nämnda stycke kan jag inte undgå att tänka på hur svårt det måste vara företag med EMD-namn, alltså sådana namn som är baserade på sökord, typ väskan.com eller lampan.se att bygga en stadig verksamhet och ett namn som kunder minns. Även om dessa exempelsajter är etablerade företag så tror jag inte de kan ta "nästa steg" med nuvarande namn. Det finns en anledning till varför inte Arla heter Mjölk eller IKEA heter BilligInredning. Dessa sajter började även naturligtvis som just sajter och inte företag, kanske har deras ägare lyckats byta mindset och tänka på att bygga varumärken och nöjda kunder, men vägen frammåt för dem ser svår och snårig ut med nuvarande namn.

Att inte betala för marknadsföring kan bli ditt bästa affärsbeslut någonsin

Visst, betald marknadsföring driver besökare. Har du djupa fickor så går det an, men se till att leverera en bra upplevelse. Men kan styckets titel stämma då?

Jo jag tror det, du kan bygga en verksamhet online genom att göra egen kostnadsfri sökmotoroptimering och bygga starka kundrelationer och PR-kanaler gratis genom sociala medier. Är din egen sajt, produkt och/eller tjänst tillräckligt bra så sprids ryktet om ditt företag online snabbt. De flesta stora onlineföretag som Facebook har egentligen aldrig annonserat, de har istället fokuserat på att leverera en bra tjänst till användaren. Bevis på att det är tillräckligt!!

En annan fin grej med internet är hur mätbar din verksamhet är, genom att studera dina sajtbesökare eller följares beteende får du feedback om kundnöjdhet. Alltså, genom att inte betala för marknadsföring samt om du gör bra mätningar och analyser får du snabb feedback gällande ditt erbjudande och din verksamhet. Börjar du betala för marknadsföring tycker jag att kundnöjdhetsbruset ökar. Men du kan använda denna uppmätta feedback för att förbättra din tjänst och bygga ett starkt företag. Om du är rigorös nog och använder denna återkoppling disciplinerat kontinuerligt för att bygga och förbättra din tjänst, sajt eller produkt kommer du snart erbjuda en fantastisk kundupplevelse som garanterat sprider sig som en löpeld.

Slutsats

Bygg en bra sajt, bygg en bra tjänst och sälj bra produkter. Gör bra grejer, överaska dina kunder positivt. Tänk först på vad du erbjuder (något bra), tänk därefter på om du behöver trumma upp extra intresse. Dina kunder kommer då återkomma, de kommer inte glömma bort dig. Så funkar det inom affärer, så har det ALLTID funkat inom affärer (även offline). Glöm inte DET!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar