onsdag 9 oktober 2013

Analysera konkurrerande sajter och konkurrenter med vampirestat.com

Det finns massor av verktyg där ute för att analysera sajter på olika sätt. Ett verktyg som jag sprang på häromdagen har ett lite läskigt namn som kallas för vampirestat.com. Jag antar att de har använt det namnet för att sajten suger upp massa information om andra sajter från andra tjänster, lite som en vampyr.

Ofta kan man som ehandlare fundera på hur framgångsrika och stora andra sajter i ens nisch är, d v s konkurrenter. Det kan vara bökigt att gräva fram finansiella data om andra ehandlare och som vi alla vet betyder antalet följare i sociala medier inte så mycket för att bedöma storlek. Det är i alla fall sant för Facebook där det är busenkelt att "köpa" följare om man har en hyffsat marknadsföringsbudget. Så vad gör man för att bedöma storleken på konkurrerande sajter, jo där kommer vampirestat in i bilden, på något vis verkar det som att vampirestat gräver fram data på antalet besökare för en sajt dagligen. Jag vet inte hur det gör det eller om siffrorna är i närheten av att vara rätt. Men för mina egna sajter verkar siffran stämma .... typ. Så jag chansar att det stämmer ... typ ... för mina konkurrenter också. :-) Kanske är det mest intressanta att kika på relativ storlek, istället för absoluta siffror. Då kan man börja jämföra sajter på ett bättre sätt. Nedan ser ni en liten skärmdump för en check av coolstuff.se, bara för att ge exempel på datan som kommer ur.


Hur de kommit fram till den där värdesiffran vet jag inte, men den behöver vi inte bry oss om alls eftersom den inte har något att göra med någonting. Utan som sagt, vampirestat kan vara ett intressant sätt att ta termometern på dina konkurrenter från ett helikopterperspektiv för antalet besökare. Kanske kan du använda lite av den andra informationen också. Vem vet om datan stämmer, men det finns några bra datapunkter i deras resultat som du kan använda i din konkurrensanalys.

Det är också lite kul att kika antalet besökare från välkända sajter från TV som Zalando och Nelly bara för att få en liten känsla för hur stor man skulle kunna bli i Sverige. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar