onsdag 18 september 2013

Hur kan företagare online förbättra sitt varumärkes rykte snabbare?

När man startar som ehandlare har man inget rykte för sin sajt, basta. Ändå är kanske varumärkets rykte ett företags kanske mest värdefulla tillgång. Alltså är det inte enkelt när man startar en webshop, du får ingen direkt trafik och få litar på ditt företag och vågar kanske inte köpa. Du måste bygga från noll, jobbigt!!

Det måste vara ännu svårare för företag som tidigare har optimerat sin sajt med en EMD, eller Exact Match Domain. Det måste vara svårt att få folk att komma ihåg företagsnamn som bara är ett eller två vanliga ord. I för sig finns det andra fördelar med en EMD, men för att bygga rykte och varumärkets rykte verkar det värdelöst.

Det här inlägget försöker argumentera för skapandet av ett rykte, något som jag ibland upplever är bortglömt online, speciellt bland de som pysslar med sökmotoroptimering. För att skapa ett riktigt framgångsrikt och stort företag online eller offline är företagets rykte enormt viktigt, man måste ha en bas av trogna kunder. Kunder identifierar sig med varumärken och har relationer med varumärken. Om du inte har en bas av trogna kunder som byggts upp tack vare ditt goda rykte måste du ständigt övertyga nya kunder att köpa vilket är enormt kostsamt och jobbigt, du får inget gratis och ingen större lönsamhet i ditt bolag.

Sökmotoroptimering och varumärken

Tack och lov verkar numera Google lyfta fram varumärken till nackdel till överoptimerade sajter som ofta är skräp. Jag tänker på de mängder av affiliate-sajter som finns online vars enda funktion är att slussa vidare sökare till någon sponsrad länk på affiliate-sajten. Företag som satsat på att bygga upp ett varumärke, en kundbas och en kvalitetssajt över en längre tidsperiod tror jag i högre grad kan erbjuda sökare vad de letar efter istället för överoptimerade sajter med lägre kvalitet som söker utnyttja svagheter i Googles algoritmer, speciellt genom att konstruera länkar manuellt. Jag är dock emot en dominans av stora varumärken med lågkvalitativa sajter i sökresultaten, men jag upplever inte att det är fallet. Istället verkar Google-trenden gå mot både ett krav på högre kvalitet på sajten tillsammans med externt stöd genom länkar och Likes i sociala medier till exempel, att endast förlita sig på kvalitetsinnehåll eller endast länkar verkar numera vara en tungrodd strategi. För stor framgång behövs båda komponenterna.

Det som är bra med sökmotoroptimering och synlighet i sökresultaten är att du över tid börjar tränga in i folks medvetande medvetet eller omedvetet inom din nisch av sökord ifall du lyckas med din sökmotoroptimering. Dessutom får du ju en massa gratis och ständig trafik från sökmotorerna som inte kommer droppa till noll dagen du slutar lägga pengar på marknadsföring. Kanske är det svårt att övertyga förstagångsbesökare från sökmotorn att köpa något från din sajt, men det är viktigt att synas på rätt sökord. Att bli relevant för potentiella kunder. Lyckas du mycket väl med sökmotoroptimering är naturligtvis besökarpotentialen mycket stor, vilket vidare ger dig säljmöjligheter men också möjligheter att vissa alla dina besökare vilken bra och användarvänlig sajt du har. Det är ett synnerligen hållbart sätt att börja etablera nya kundrelationer.

Sociala medier är grymt bra för att bygga varumärkets rykte

Många som pysslar med sökmotoroptimering avfärdar nyttan med sociala medier totalt, i perspektivet sökmotoroptimering då. Dessa sökmotorexperter medger ofta dock att sociala medier kan ha indirekta fördelar för synlighet i sökresultaten, NO SHIT! :-)

Har du en större trogen följarskara har du möjlighet att visa dem nytt innehåll på din sajt 24/7. Har du en större följarskara finns det alltid någon som kommer besöka ditt nya innhåll och möjligtvis länka eller gilla, om ditt innehåll håller god kvalitet och är "Likeable". Men det är naturligtvis lönlöst att visa dina följare skräp. Att bygga din externa SEO, alltså länkar och likes, på det här viset är naturligtvis inte lika snabbt som annan mer manipulativ optimering men betydligt mer hållbart och helt inom Googles riktlinjer för hur man bör bygga naturliga länkar till exempel.

Men den indirekta nyttan av sociala medier för sökmotoroptimering är egentligen bara en av fördelarna med sociala medier. Kanske ännu viktigare är det gyllene tillfället att bygga relationer med verkliga människor i realtid. Genom att posta kvalitetsinnhåll och interagera med dina följare kan du över en längre tid skapa ett förtroende för ditt varumärke...

... Det är dock slitigt! Om du inte är sjukt bra på sociala medier så finns det dock många andra konton som kallar på uppmärksamhet så det kanske är svårt att nå en hög organisk tillväxt av följare. Utan istället får du ofta använda olika mer manuella sätt att bygga upp din följarskara. Men det kommer naturligtvis droppa in besökare från sajt till dina sociala konton om du prominent visar länkar till dina sociala konton samt uppnå en viss organisk tillväxt i följare från det sociala mediet själv. Speciellt om du är extremt fokuserad på kvalitet och en bra användarupplevelse istället för att fokusera på dina egna mål.

En sista fördel som jag tänkte nämna i det här stycket är "social proof" eller bekräftelse för varumärkets trovärdighet som många av oss söker innan vi köper något. Har du postat en cool bild med en cool produkt och en cool bildtext som får massor av kommentarer och likes litar också en åskådare till högre grad på ditt varumärke och tenderar i större grad att köpa något. Speciellt om du kan upprepa denna sociala framgång om och om igen. Men jag tror att mängder med till exempel köpta Facebook Page Följare har en begränsad användning som "social proof" vid köp, delvis eftersom få användare besöker enskilda företags konton direkt och därmed kan se antalet följare men också för att det är så enkelt att köpa följare. Jag tror inte Google heller tittar på antalet följare som en större faktor i sökmotoroptimering, även om det dock kan ha en viss betydelse. Istället tror jag enskilda inlägg och hur aktivt följare interagerar med dessa inlägg har en större betydelse för sökmotoroptimering.

Hursomhelst, med riktigt bra inlägg över en längre tid kommer du defintivit förstärka ditt varumärke genom sociala medier. Sociala medier är ett overvärderligt verktyg att bygga ditt varumärkes rykte till en låg kostnad, speciellt om du förlitar dig på en liten marknadsföringbudget som ny entreprenör.

Kundupplevelsen vid köp

Här har du möjlighet att skapa det starkaste intrycket för kunden, vid köp alltså. Vad kan du göra för att förbättra kundupplevelsen? Jag tycker kanske att snabb och korrekt leverans inte räcker, fundera på hur du kan skapa en ännu bättre köpupplevelse för kunden när du skickar varan de köp på din webshop. 

Om kunden sedan av någon anledning kommer i kontakt med din kundservice har du ytterligare en chans att visa hur trovärdig och bra du som ehandlare och ditt varumärke är att ha och göra med. Gör ditt yttersta för att göra kunderna nöjda!

Har du överaskat kunden positivt på något sätt kan jag garantera att kunden åtminstone berättar för några människor om sin positiva upplevelse. Du kan troligen räkna med återbesök från kunden och sannolikt nya besök från kundens bekanta som fått ta del av kundens positiva upplevelse. Så här har bra företag vuxit och blivit enorma jättar i alla tider, bygga sitt goda rykte bland en trogen skara. Ett bra rykte sprider sig snabbt, men det gör också negativa upplevelser...

Storytelling och fantastiska användarupplevelser

Företag man minns har lämnat något typ av intryck som imponerar, förhoppningsvis positivt intryck. Här skall vi undersöka positiva intryck endast. Positiva intryck bygger ditt rykte, till exempel genom köpupplevelse och kundservice som vi diskuterade tidigare, men också lika viktigt genom att bara surfa in på sajten och använda sajten. 

Många ehandlare tycker att det finns en begränsad möjlighet att göra intryck på kunden online (jämfört med offline), jag tycker inte det. Du har kraftfulla verktyg som video, bilder, bra produktbeskrivningar och kvalitetsinnehåll till ditt förfogande. Om du lyckas skapa en fantastisk sajt med relevant innehåll som fokuserar på användarupplevelsen istället för endast på din egen konverteringsgrad tror jag du har en större chans att imponera. Bitvis kan en positiv användarupplevelse handla om tekniska lösningar och en smidighet i användandet, om du lyckas skapa en mycket enkelt använd sajt är det en viktig del av en bra och fantastisk användarupplevelse. Men innehållet måste också vara top-notch, det är där du kan göra starkast intryck tror jag personligen.

Jag är en stark förespråkare av storytelling. Med det menar jag att du inte bara säljer produkter utan du försöker få ditt varumärke att bli synonymt med en viss känsla för kunden. Är det då rätt att publicera summariska produktbeskrivningar och produktbilder med helvit bakgrund? NEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!!!! Det är naturligtvis enklare att publicera sådana produktbilder och det är svårt att ta riktigt bra produktbilder, men jag tror att om man löpande tar fantastiska produktbilder där produkten finns i användarens miljö har du en större chans att sälja produkten, du ger konsumenten möjlighet att tänka sig in hur produkten kan användas (alltså ett exempel av stortelling). Om alla dina produktbilder är vackra och något som du stolt visar upp i sociala medier bara för att de är så bra, då har du nått långt. Jag kan inte säga att jag nått så långt, men jag tänker lära mig att fotografera eller anställa en riktigt duktig fotograf. Produktfotografier är inte din enda chans, om du kan skapa innehåll som användare har behov av i icke-köpande syfte tror jag också du har möjlighet att A) dra in fler besökare som du kan lämna ett intryck hos, och B) möjlighet att skapa en bättre och mer trovärdig användarupplevelse.

Public Relations är ett mycket viktigt verktyg

Massmedia kan naturligvis vara ett mycket effektivt verktyg att förbättra spridningen av ditt företags rykte snabbt. Om du har bra produkter på din sajt som du stolt visar i dina sociala medier slår jag vad om att åtminstone några tidningar mer än gärna skriver om din sajt på något vis. Genom att vara med i en tidning får du inte bara den där så viktiga bekräftelsen eller "social proof" som vi talade om tidigare, men också i en chans att i en handvändning nå mängder av potentiella kunder. Dessutom är det billigt!!! Du behöver inte en dyr PR-byrå, det är bara att skapa din egen lista av relevanta stora medier och börja skicka bra grejer till dem. Kostar inte mycket mer än tid! Och tid är något du har i större resurser än pengar som ehandlare, åtminstone i början.

Slutsats: Fokusera på användarupplevelsen

Genom att fokusera på användarupplevelsen och kundupplevelsen på din sajt och i sociala medier tror jag att du indirekt kommer att förbättra ditt varumärkes rykte och spridning snabbast. Det är alltid lättast att sälja bra grejer. Fundera varje dag på hur du kan förbättra användarupplevelsen, fokusera på dina besökare och kunder. Med en grym användarupplevelse kommer alla de andra byggstenarna i ryktesbyggandet nästan komma automatiskt, alternativt så blir det mycket enklare att bygga ryktet manuellt:
  • Du får fler länkar och omnämnanden i sociala medier --> mer söktrafik
  • Du får fler tidningar som hör av sig utan att du kontaktat dem först och chans att bygga ditt rykte bland tidningsläsare
  • Du får fler återkommande direkta besökare som älskar din sajt av olika anledningar
  • Fler konton kommer börja följa dig i sociala medier eftersom du postar bra inlägg
  • Fler besökare blir mer benägna att köpa något från dig
För många ehandlare handlar nog istället vardagen om att öka konverteringsgraden på nya besökare från AdWords till exempel, istället för att fokusera på användarupplevelsen och återkommande kunder. Jag tycker det är fel, vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar