söndag 29 september 2013

Har du ett hälsosamt fokus och kunskap om dina call-to-action?


Önskeanvändaren?

Först marknadsföringsteorin om uppmaningar

Egentligen är det här inget nytt. Gammal hederlig marknadsföringsteori klargör tydligt att du bör hjälpa din potentiella kunder och andra som läser ditt marknadsföring material, din copywriting, att genomföra den handling vilken du som företagare eller marknadsförare önskar. Din hjälpande hand bör alltid vara närvarande för kunden eftersom studier visar att i de fall en call-to-action, eller uppmaning till handling, är närvarande så är det också mer troligt att kunden genomför din önskade handling. Perfekt va!? Kunden gör som du säger, kanske inte alla gånger eller ens största delen av gångerna, men användandet av dem förbättrar defintivit dina odds att sälja din produkt relativt dina konkurrenter. Så vad väntar du på "Where's the call to action?".

Var kan jag implementera en call-to-action online?

Vi gör en liten lista som du kan använda som företagare.
  • Din sajt - Säljer du något online är det naturligt att du inkluderar call-to-action, eller uppmaning till handling, någonstans på din säljsida som hjälper kunden på traven. För lite inspiration kan du kolla på den här säljsidan som är min favorit online med inte mindre än 8 likadana call-to-action!!! För ehandlare är det naturligt att du på din produktsida inkluderar en starkt färgad knapp med texten "Köp nu" eller motsvarande för att få en kund att agera. Gör det enkelt för kunden.
  • Meta Description - Förlitar du dig på sökmotoroptimering för en stor del av din trafik så bör du implementera Meta Description på dina sidor. Detta är en textsträng med färre än 156 tecken som syns när din sida listas i en sökmotor och finns i HTML-källkoden. Den här beskrivningen bör inte bara i korthet summera vad som finns på sidan, den bör också inkludera en call-to-action som till exempel "Läs mer nu" för att uppmuntra någon som söker, att besöka just din sida, av valen som finns tillgängliga i sökresultatet. 
  • Sociala Medier - I sociala medier bör du först och främst fokusera på att posta inlägg som håller hög kvalitet och som skulle kunna bli populärt på egna meriter. D v s, skippa säljet och fokusera på läsaren/användaren. Men när du väl har skrivit klart inlägget bör du inkludera en call-to-action, eller uppmaning till handling, innan du postar. D v s, på Facebook kan du till exempel skriva "Tryck gärna gilla" eller något sådant. Därefter motsvarande på andra sociala nätverk, eller det kan vara så att du inkluderat en länk och önskar att läsaren besöker din länk, då kan du skriva en call-to-action som uppmuntrar läsare att trycka på länken. Som sagt, hjälp användaren på traven att genomföra den handling du är ute efter. Du är trots allt i sociala medier ute efter en användarskara som interagerar med ditt innehåll.
Om du konsekvent implementerar en call-to-action så blir du garanterat mer framgångsrik än utan dem, så säger marknadsföringsgudarna!! Egentligen skiljer sig inte marknadsföring online så mycket från offline, skapa bra copy eller innehåll och få läsare att interagera och slutföra din önskade handling med en uppmaning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar