fredag 30 augusti 2013

Storytelling stärker företagets varumärke - Marknadsföring

Jag är själv aktiv inom den här nischen som titeln antyder vilket är anledningen att jag väljer att diskutera densamma. Jag var idag på ett möte med en industriell designer, Christian Runius, och satt och diskuterade med honom och hans amerikanske praktikant vad som krävs för att lyckas inom design. Som designers erkände de att marknadsföring och sälj känns som ett 'nödvändigt ont' men likväl så viktigt för att kunna försörja sig som frilansande designer samt mycket viktigt för framgång som företag när man skall nå slutkonsumenten. Vi diskuterade en hel del vad som är nödvändigt för framgång inom just smycken, mode och inredning som är branscher inom detaljhandel där endast design som är bra nog får det erkännande som krävs för storskalig framgång.

Olika perspektiv på design

Det som var intressant med diskussionen var att vi närmade oss den från olika perspektiv. För min egen del har jag ett fokus på affärer, marknadsföring och försäljning men för Christian och hans praktikants del har de ett fokus på just design. Diskussionen blev just så intressant för att vi diskuterade gränssnittet eller kombinationen som krävs, det vill säga, utan bra design blir det ingen bra storytelling och utan bra storytelling kommer fantastisk design inte heller nå tillräckligt många. Därför menar jag att det är viktigt att design och storytelling samspelar på ett geniuent sätt.

Smak är en hygienfaktor i branschen

Smak är någon typ av hygienfaktor tror jag, det krävs helt enkelt för att lyckas. Smak handlar om att matcha marknadens medvetna eller omedvetna efterfrågan på bra och snygga produkter inom nischen, en butik med dålig smak som säljer saker som varken är coola eller efterfrågade produkter kommer snabbt slå igen. Det handlar ju trots allt om försäljning.

Lantz Möbler i Hunnebostrand

Med god smak tror jag man kan klara sig långt, ett bra exempel är företaget Lantz Möbler i Hunnebostrand, ett mindre sommarsamhälle och naturhamn i Bohuslän. Hunnebostrand är som sagt ett mindre samhälle, det är också ett sommarsamhälle vilken leder till att befolkningen med största sannolikhet under den korta högsommaren femdubblas eller mer från de säg 2,000 - 3,000 människor som bor där permanent. Mängder av segelbåtar med svenskar, norrmänn och andra europeér landar där varje dag under högsommaren och spatserar runt med relativt feta plånböcker, speciellt norrmännen. Dessutom kommer inte bara båtmänniskor men också alla fastlandsturisterna och sommarinvånarna dit eftersom det är ett av de större samhällena i det området. I alla fall, nog sagt om Hunnebostrand, välbesökt under den korta högsommaren men sedan rätt dött under vintern.

Hursomhelst, Lantz Möbler är en mycket beryktad och stor möbel- och inrednings-butik där. Vilken butik som helst i Stockholm skulle imponeras av storleken. Lantz Möbler har funnits i Hunnebostrand mycket länge och är mycket känd för att vara den bästa möbelbutiken i Bohuslän, det har exklusiva och med god smak utvalda möbler till relativt höga priser. Jag frågade mig i början hur sjutton de kunnat överleva alla dessa år med en så stor butik, så dyra produkter i ett så litet och avbefolkat samhälle (avbefolkat största delen av året). Svaret är naturligtvis rykte för god smak, det verkar räcka inom detaljhandel om du har ett rykte för god smak, besökarna återkommer då.

Lantz Möbler har byggt ett rykte på god smak och blivit en destination

Lantz Möbler är ett företag som under lång tid erbjudit utvald möbeldesign och blivit en destination under högsommaren. Under en regning högsommardag flockas det med besökare i butiken som annars ligger på stranden under soliga dagar, utan större marknadsföring. Under resterande delen av året söker butiken att sälja på distans. Jag tror i för sig att bemanningen kraftigt ökas under sommaren för att sedan bara inkludera familj under den andra delen av året, d v s de gör största delen av sin försäljning under några hektiska veckor i Juni, Juli och Augusti. Resterande delen av året är försäljningen mycket lägre. Även om detta nu blev ett långrandigt resonemang om Lantz Möbler tyckte jag det var intressant att fundera på hur de överlevt alla dessa år och hur verksamheten verkar stå stark trots en mestadels värdelös plats för en stor möbelbutik med exklusiva produkter. Deras goda smak har lett till ett gott rykte som förblir så länge de själva vill, och som sagt med ett rykte för god smak återkommer butikens besökare. Detsamma tror jag gäller kunder till designer vilka har god smak.

Smak är något som slutbutikerna kan påverka själva, smak är något som uppenbart Lantz Möbler kan tjäna grova pengar på från slutkonsumenten. Men min diskussion med Christian handlade inte bara om detta utan också hur de som designers beror av smak samt de andra två faktorerna, storytelling och design. Återigen blir smak en hygienfaktor, för en designer utan smak kommer inte hitta många butiker som vill sälja dennes produkter eller hitta slutkonsumenter som vill köpa eller som tidigare nämnt bli återkommande köpare. Men låt oss nu säga att smak är på plats, då blir fantastisk design och storytelling lika viktiga för den totala framgången för en designer.

Många små designer har fantastisk design men få kunder

I vår värld finns det mängder av jätteduktiga designer, många är små och en del är stora. För många av de små har de kanonbra produkter med fantastisk design, det vet jag eftersom vi i vår verksamhet har kontakt med många mindre designer. Men likväl når deras produkter inte många slutkonsumenter, av olika anledningar har de inte lyckas bli stora och erkända, som jag säkert tror det flesta av dessa har ambitioner för. Vem vill inte nå framgång och erkännande? Det sägs att många duktiga designer inte får den uppmärksamhet på marknaden som de förtjänar (en gammal floskel). Vadå förtjänar???? Att nå stor framgång som designer handlar inte om tur eller medveten glömska när hela marknaden inte givit en duktig designer och formgivare tillräcklig uppmärksam. Istället handlar det om att samma designer glömt bort att nå ut till andra och berätta sin story, en bra story.

Bra storytelling som samverkar med fantastisk design innebär klirr i kassan

Design är sammankopplat med storytelling, visserligen kan produkter vara vackra i sig och närhelst rätt person råker springa på bra design och priset inte är hutlöst är det mycket möjligt att ett köp kommer ske. Så visst kan bra design sälja sig självt, men duktiga designer finns det faktiskt många av, bara man anstränger sig lite i sin sökning. Men det finns inte så många bra designer som är duktiga på storytelling och som blivit verkligt stora och inflytelserika. För att nå den stora framgången är storytelling den sista byggstenen som krävs.


Vad är då storytelling och vilket mervärde för bra storytelling med sig? 

Bra design kan man identifiera när man ser den, så är det för de flesta av oss människor tror jag personligen. Men bra storytelling är också en konst i sig. Är det billiga marknadsföringstrick och intensiv PR? Nej! Visserligen kan till exempel PR hjälpa till att nu ut till en större publik. Om storyn redan är paketerad och klar kan den möjligtvis kommuniceras på ett hyffsat sätt i till exempel en tidning, men kvaliteten på storyn kommer sannolikt att inte nå samma höga nivå som i till exempel designers egna sociala media eller fysiska storytelling. Storytelling handlar mer än om att nå ut, det handlar om att bygga en image, ett varumärke, som är synonymt med något i slutkonsumenternas medvetande. Jag tror att varumärket, och varumärket allena (d v s inga återförsäljare) har den enda rolen att spela när det gäller högkvalitativ storytelling, PR byråer kan hjälpa till att förmedla storyn till en större massa. Varumärket måste under en längre period i media och fysiska kanaler kommunicera en story i bilder, video och IRL.

Att bygga in vinster och ett mervärde i varumärket

För företaget handlar det om att bygga upp ett medvetande och bild om storyn i slutkonsumentens sinne. Så när samma slutkonsument får en möjlighet att köpa så är denna konsument inte bara beredd att köpa designerns produkt och grundläggande värde inom dess design och material, men också beredd att betala för storyn. När en designer lyckas ta betalt för sin story, det är då det stora pengarna och den stora framgången kan nås. Det är bara att titta på de mest framgångsrika designföretagen som Louis-Vuitton till exempel, deras vinster är mycket höga tack vare bra storytelling via deras marknadsföring och bra design förenats under många år. Det tror jag är nyckeln till framgång inom smycken, mode och inredning. Om du är designer och funderar på varför dina framgångar inte inte kommit såsom du förtjänar så bör du göra följande:

"Tell a better story!

PS Länk till en bra relaterad artikel om du klickar på citatet. DS

Detta är min åsikt, vad är din? Läs också gärna om Apple och Steve Jobs framgångar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar