onsdag 28 augusti 2013

Sökmotoroptimering - Bra innehåll kommer högt upp automatiskt

Du har just skapat en ny fin sida på din sajt. Ponera att du struntar i att få länkar till din nya fina sida på din sajt, att få inlänkar är ju annars ett sätt att få en sida att ranka mycket snabbt. Vidare, den nya sidan i fråga är rätt bra faktiskt, innehållet är av hög kvalitet, den är relativt lång och täcker ett ämne i sin helhet. Du är också övertygad att åtminstone ett av orden i titeln är eftersökta på Google i relativt stor utsträckning. Detta är basen för vårt resonemang, en högkvalitativ sida med eftersökt innehåll utan inlänkar på en sajt med hyffsat bra rykte hos Google. Frågställningen är följare "Hur lång tid tar det innan sidan kommer högre upp i Google sökranking för olika nyckelord?"

Det flesta som pysslar med SEO aktivt, genererar länkar till en sida och kan få den att ranka högt i sökresultaten relativt snabbt. Men låt oss hoppa över detta ångestladdade och tidsödande arbete att tigga och be om länkar från andra webmasters och istället fokusera på bra innehåll på vår egen sajt. Då är det min erfarenhet, dock begränsad erfarenhet ska nämnas, att en högkvalitativ sida börjar bli mer prominent i sökrankingen på Google efter ett tag. Jag har sett sidor på min egen sajt börja förbättra sin ranking kraftigt efter cirka 1.5 till 2.0 månader, för 1.0 månader gamla sidor är framgångarna mycket mer begränsade och jag antar att det återstår att se om de blir lyckosamma en månad eller så senare. Men jag tycker det är tydligt att sidan börjar ranka på sina egna meriter i form av hög och utförlig sidkvalitet men utan större externa drivkrafter förutom några retweets på Twitter och någon forumlänk kanske, men framförallt inga viktiga inlänkar från stora bloggar till exempel! Helt i enlighet med Googles mantra om att satsa på "content marketing" eller marknadsföring med innehåll verkar det som att sidan börjar synas mer i sökning helt automatiskt, men det tar tid! Om du vill läsa mer om "content marketing" är Copyblogger eller Moz de största auktoriteterna på området.

Vad driver denna förbättring? Det är naturligtvis omöjligt att säga, inte ens de med erfarna amerikanska SEO-experterna vet exakt hur Googles algoritm fungerar. Men jag har en känsla för att Google numera mäter användarnas beteende i sökresultaten och en sida som sökarna klickar sig in på och stannar på kommer över tid få större exponering i sökresultaten och en högre ranking på fler sökord. Jag tror att användarnas beteende gällande en viss sida i sökresultaten bygger upp någon typ av auktoritet över tid. Och jag tror defintivit inte att ålder är en viktig variabel, utan istället historiskt användarbeteende i sökresultaten. Tankar kring detta för mig tillbaka till gamla dagar under studietiden på universitetet vid studier av industriella kontrollsystem för maskiner som industrirobotar av olika slag. Dessa maskiner har ofta armar eller leder som skall med datorns styrsystem flyttas till en viss bestämd punkt i en rymd, för att undvika allt för abrupta och skakiga rörelse kommer maskinen att svänga in sig mot målpunkten mjukt genom en feedback loop. Det vill säga, styrsystemet kommer att använda data om robotarmens position under hela rörelsen för att ständigt korrigera förflyttningsplanen för en mjuk rörelse med hög precision. Jag tror att denna feedback loop är något som används hos Google idag när det gäller upptäckande av attraktivt innehåll som inte har en massa inlänkar. Du kan läsa mer om dessa industriella styrsystem här. Kanske är detta del av den så kallade Panda-algoritmen, en sub-algoritm på Google som mejslar ut vad som är högkvalitativt innehåll. Vill du få mer information om Panda kan du till exempel läsa här, annars funkar Google-sökning utmärkt, det finns mängder med texter på engelska om dessa algoritmer.

På grund av detta är min nya strategi för att bygga trafik online är att glömma detta med länkbygge och fokusera på högkvalitativt innehåll istället. Vi får väl se hur det går, men det känns som att det är mer hållbart och hållbar sökmotoroptimering att fokusera på sin egen sajt och sitt sociala nätverk, något som man själv kontrollerar, istället för att förlita sig på externa länkar som kan tas bort lika enkelt som de skapas. Jag hoppas att Copyblogger och alla de andra "content marketing"-auktoriteterna har rätt.

En liten disclaimer dock, jag tror att varje sajt behöver några bra inlänkar från andra starka och viktiga sajter för att vinna Googles initiala tillit angående allt innehåll på sajten. Endast innehåll utan länkar eller utan bekräftelse från sociala medier fungerar inte som jag upptäckt i mitt tidigare experiment, du kan läsa om det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar