onsdag 7 augusti 2013

Event: uLabs after work för entreprenörer på Meetup.com

När jag fortfarande bodde i London brukade jag ganska flitigt använda Meetup.com för att gå på olika events och hitta likasinnade människor. Mestadels gick jag på event för de som är intresserade av affärer online. I London var meetup-kulturen stark och det fanns mängder av meetups att gå på. I Stockholm verkar den också vara förvånande stark, även om Stockholm är många gånger mindre så utbudet och antalet grupper mindre. Men för just entreprenörskap och affäreronline tycker jag att Stockholm helt klart duger. De flesta som gick på just detta meetup planerade att bli eller var iblandade i startup-kulturen och olika typer av start-ups.

Ett trevligt och välbesökt event
Eventet igår var välbesökt, 58 människor hade anmält sig, och lite förvånande fann jag att 50% av tiden pratade jag engelska. Det var kul, människor var öppna och att blanda sig in i diskussionen var inga problem alls. Alla var verkligen intresserade av att höra storyn från olika bolag och ventures. Hade jag varit uLabs (de som arrangerade) hade jag kanske försökt prata lite mer om just vad de håller på med, de bjöd trots allt på öl och vin så jag tror de flesta gärna hade hört mer om deras verksamhet. Istället bjöd de på en mycket summarisk genomgång av deras fyra sajter samt en inbjudan att göra en undersökning som var riktad mot studenter, det tycker jag var lite underligt. Det fanns inte många studenter på plats. Men men, tummen upp för eventet i alla fall, arrangemanget var bra, välbesökt, trevligt och utomhus och jag planerar att gå igen. Tack uLabs!

Varför jag tycker det är värt att gå på meetups
Anledningen till att jag tänkte börja gå på den här typen av events igen är att jag tycker marknadsföring offline nästan glöms bort bland all marknadsföring som ehandlare gör online. När Google, Facebook, Twitter, Instagram och de andra kallar på uppmärksamheten glömmer man bort människorna bakom alla olika sajter. Jag menar, hur svårt är det inte att kontakta någon "out of the blue" via email och fråga om tjänster eller samarbeten. När du får den typen av kontakter själv är du åtminstone misstänksam. Därför har jag sjösatt en egen liten strategi att vara flitigare framöver gällande markandsföring offline, och då menar jag inte annonsering i tidningar. Utan istället skapa kontakter med internetmänniskor och potentiellt på olika sätt använda deras sociala plattformar för att sprida budskapet om min sajt. Men reciprositet är naturligtvis viktigt och jag förväntar mig att marknadsföra de som hjälper mig i gengäld.

Ett sätt att få nya perspektiv på vår affär och sajt
Dessutom är det nyttigt att berätta om vad vi gör för främlingar, eftersom det är ett sätt att skapa intresse kring min sajt men kanske viktigare ger det en chans att få en outsiders perspektiv på vad vi håller på med. I för sig är det väl få som ger välbehövlig kritik när de pratar med främlingar, men nya perspektiv från andra nischer och idéer på vad vi kan göra förekom flitigt. "Kill your baby!!!!" var det någon som sa i en TV-serie jag kollade på nyligen och syftade på en manusförfattares nyaste verk, med det menades att som skapare kan det vara svårt att frångå ens eget perspektiv ibland, man kan själv få känslan att det man skapat är ett underverk. Men ibland är en perspektiv och tankar felaktiga, då behöver man någon annan som kan knuffa en i rätt riktigt och ge kritik, idéer och synpunkter på ens verk. Poängen är alltså att flitigt prata om sina idéer och tankar om till exempel min sajt för andra och se vilken feedback man får, det är mycket viktigt för utveckling av vår verksamhet.

Slutligen lite om intressanta bolag jag stötte på
Tänkte i förbifarten nämna de bolag jag måste representanter från. Det var ju framförallt startups det handlade om.

  • Openratio - Applikationer inom enterprisesegmentet för mobiler
  • uLabs - Startar just nu fyra sajter och har backning från han som startade monster.com
  • JumpStarter - Någon blandning av webshost och hjälp för att bygga webbappar
  • Virtusize - Försöker lösa problemet med att prova kläder online


Så slutklämmen blir att det är nyttigt för vår sajt att gå på den här typen av event oftare och hör vad andra tycker om vad vi gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar