lördag 24 augusti 2013

De bästa resurserna och största auktoriteterna inom ehandel internationellt

Internet utvecklas så snabbt att ständigt lärande är ett måste, att ignorera lärande är en säker väg till glömska. Du måste följa trenden för att bibehålla eller förbättra din konkurrenssituation. Sverige ligger långt fram i start-up-världen och internet generellt sett, men vi är långt efter USA när det gäller kunskap om affärer online och hur man utvecklar sin position och 'share of mind' online. I USA finns det mängder av mycket smarta organisationer som är mer än beredda att dela med sig av sin kunskap, som ett bevis på deras auktoritet dyker de ofta upp i sökresultaten när man söker efter information på Google. Jag tänkte därför i ett inlägg här referera till några riktigt bra kunskapskällor:

Copyblogger

Det här är en relativt ny favorit för min del. Men om man bryr sig om "content marketing" eller marknadsföring med innehåll som är den relativt värdelösa men direkt översatta svenska versionen så är Copyblogger utan tvekan grymt intressanta. Deras kunskap om sökmotoroptimering kanske inte ligger på samma nivå som Moz, QuickSprout eller Search Engine Land, men de har ovärderliga kunskaper att förmedla inom marknadsföring med innehåll vilket är det enda långsiktiga sättet att marknadsföra online numera.

eConsultancy

Den här organisationen är relativt bred och skriver mycket om on-site och off-site inom e-handel. Finner dock på sistone att deras fokalpunkt har blivit för kommersiellt och fokuserad på större företag. Men det finns mängder av material här som är värt att läsa mer om för den som söker framgång online.

QuickSprout

En sajt om sökmotoroptimering som har några riktigt vassa och mycket utförliga guider för din sökmotoroptimering. Kanske inte riktigt lika analytisk som Moz men ändå värdesfulla insikter för dig som bryr dig om sökmotoroptimering.

Moz

Förmodligen världens största auktoritet inom sökmotoroptimering som mycket analytiskt analyserar sökmotorernas algoritmer och försöker förstå i detalj hur Googles ranking byggs upp. De har ett aktivt forum plus världefulla verktyg som Open Site Explorer.

KissMetrics

KissMetrics startades av samma kille som startat QuickSprout men fokus har legat lite tyngre på on-site analys och ehandel men också sökmotoroptimering. Följer man dem på Twitter kommer du med säkerhet att finna artiklar du bara måste läsa. 

Search Engine Land

Startat av den största individuella auktoriteten inom sökmotoroptimering, Danny Sullivan. Skriver ofta intressant om sökmotorer med ett perspektiv utifrån att ha studerat sökmotorer i över 10 år. 

PPCHero

En blogg från Hanapin Marketing som är fokuserat på Pay Per Click marknadsföring på Google och andra medier online. Om du av någon outgrundlig anledning vill veta mer om PPC finns här mängder av nybörjarguider med mera. 

Jag hade egentligen velat dela med mig av mer auktoriteter av on-site-optimering och ehandel. Men har inte hittat några som matchar kvaliteten hos de ovan. Som sagt följ dessa på Twitter, införskaffa värdefull kunskap om hur man kan lyckas och nå ut online.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar