lördag 10 augusti 2013

Potential och kostnad för olika sätt att få trafik till din sajt

Vi påbörjade vårt ehandelsprojekt för snart 7 månader sedan. Jag tänkte i det här inlägget skriva lite om vad jag har lärt mig gällande förvärvande av besökare. Let's go!

Karakteristik av de olika källorna för besökare

Alla använder vi internet och de flesta ha nog en känsla av de kan internet ganska väl och vet hur man skulle kunna göra för att lyckas. I alla fall ni som läser den här bloggen. Men marknadsföring online skiljer sig markant från offline. Jag har under tiden jag startat upp nu noterat tre olika modeller för att framgångsrikt driva besökare och potentiella köpande kunder till en webshop.

  • Bloggande och sociala medier - För många framgångsrika bloggare har det blivit naturligt att starta en egen webshop. Om man går till Bloggportalen och kikar på antalet besökare för många av de största bloggarna har de många tiotusentals besökare per vecka, i vissa fall hundratusentals. Dock kan inte mer än några hundra bloggare i Sverige skryta med dessa siffror. Men även för bloggar med över säg 3,500 besökare i veckan börjar det intressant att dra igång en egen webshop. Dessa bloggare har skrivit något intressant, marknadsfört sin blogg väl och fått en trogen följarskara vilket är en prestation i sig. Att generera den typen av trafik genom bloggande kräver en lång tid av byggande och blogginlägg av bra kvalitet. Dessa bloggare är ofta även flitiga användare av sociala medier som Instagram och Facebook och kan därigenom trumma upp ytterligare trafik. De inser när de når framgång att de med enkelhet skulle kunna marknadsföra sin webshop i konjunktion med sitt bloggande, och voilá, lätta pengar. Jag har all respekt för populära bloggare eftersom jag vet att det kräver flit och det är inte många som "have what it takes", för att bli en framgångsrik bloggare kräver inte bara en marknadsföringsförmåga men också att känna sin läsarkrets väl och producera innehåll i text, bild och video som tilltalar dem. Det är helt enkelt något av en konst! Dessutom är du beroende av att kontinuerligt blogga, en stor bloggare bör inte ta semester, annars slutar besökarströmmen att komma inom några veckor. Dock skall tilläggas, jag tycker det är absolut nödvändigt för samtliga webshoppar att driva en blogg och konton i sociala medier, för med sociala medier har du en möjlighet att skapa ett varumärke som inte finns någon annan stans på internet, inklusive din egen sajt.
  • Sökmotoroptimering - Frågar du ehandlare har de flesta med säkerhet en bestämd uppfattning om sökmotoroptimering och de sysslar själva med sökmotoroptimering. Det finns också mängder av sökmotorkonsulter som ringer runt och vill hjälpa ehandlare med deras synlighet i Google. Vad som krävs för att nå toppen har Google gjort tydligt: "Create high quality content". De flesta navigerar internet med hjälp av Google-sökning och potentialen är enorm gällande möjligheten att generera besökare. En fördel också är att trafiken är klibbig och gratis. Med klibbig menar jag att den fortsätter långt efter att du slutat marknadsföra och optimera din sajt. Dock är sökmotoroptimering långsamt, det tar lång tid att bygga upp trafiken och jag får en känsla av att de som vill ha snabba resultat blir besvikna, om man nu inte tar stora risker med länkar. Länge har sökmotoroptimering handlat om att bygga länkar och jag misstänker att just länkar fortfarande är fokus för sökmotorkonsulter och deras klienter eftersom det ger snabba resultat. Sökmotorkonsulter har i de flesta fall många sajter från vilka de helt plötsligt kan peka ett gäng länkar från till deras nya klient. Länkar kommer fortsätta vara fokus men jag tror inte de flesta förstått hur långt man kan komma med bra innehåll, det påståendet är baserat på min begränsande erfarenhet.
  • Betald marknadsföring - Har man djupa fickor finns det oändliga möjligheter att generera besökare från internet. Ändå tycker jag det är intressant att se så många butiker online marknadsföra med TV-reklam, jag tycker det är ett erkännande som säger "vi är missnöjda med besökartillväxten från källor online väljer att använda brandslangen som kallas för TV-reklam istället". Betald marknadsföring på internet kräver massor av ansträngning för att bli bra men när det blir bra blir kostnaden per besökare långt lägre än TV-reklam någonsin skulle kunna erbjuda. Så i mina ögon är TV-reklam för de lata, de som redan medgett att deras reklamkampanjer online inte fungerat bra nog. För betald marknadsföring online finns det nu mängder av olika källor som till exempel annonser i sökmotorer, annonser i sociala nätverk och display-annonser i bloggar och nyhetstidningar.

Analys av de olika källorna gentemot varandra

  • Bloggar och sociala medier - Kraftfulla medium för att bygga ett varumärke, även för de som inte är duktiga på att blogga. Genom att läsa på lite är det lätt att ta reda på vad för typ av innehåll som funkar bland användare av sociala medier och systematiskt bygga upp ditt varumärke med just sådant innehåll. För de som inte är bloggare i grunden bör bloggen främst vara ett verktyg för att skapa företagets identitet och källa till starkt innehåll för sökmotoroptimering. I slutändan tror jag att man får slita betydligt hårdare för att generera stora mängder besökare från en blogg och sociala konton än till exempel betald marknadsföring eller sökmotoroptimering. Dock är med största sannolikhet dessa besökare från sociala medier av högre kvalitet än de som kan köpas eller fås från Google. Men jag oroar mig för skalbarheten, dessutom passar vissa sektorer sämre här, till exempel cementtillverkare. 
  • Sökmotoroptimering - Gällande skalbarhet och kostnadseffektivitet är sökmotoroptimering i en klass för sig. Men resultaten kan vara svåra att uppnå, tar tid och kostnaden är svår att mäta. Därför är det enklare att tillförlita sig på betald marknadsföring. Men för den som använder skallen och är ihärdig finns det här enorma besökarskaror att hämta, fundera själv på hur många gånger du sökt på internet den senaste veckan, kanske sökte du för att hitta just detta blogginlägg? Kostnaden är svår att mäta, om du nu inte anställer en konsult för sökmotoroptimering. Men jag tror den bästa sökmotoroptimeringen görs inom företaget självt eftersom det är tidskrävande och kräver intensivt samarbete mellan copywriters, webbutvecklare, PR-människor och marknadsförare i sociala medier. Om man inte tar en holistisk approach som inbegriper alla dessa funktioner och får dem att samarbeta kommer dina ansträngningar inom SEO (sökmotoroptimering) inte bli lika framgångsrika som de annars skulle kunnat vara. Men den största fördelen som jag ser det med sökmotoroptimering är klibbigheten, du kan ta en månads semester och kostnadsfria besökare kommer fortfarande strömma in till din sajt i samma höga takt. Ingen annan källa kan stoltsera med detta. Jag är också fast övertygad om att kostnaden per besökare inom sökmotoroptimering är otroligt låg. 
  • Betald marknadsföring - Här är möjligheterna enorma men här försvinner med säkerhet också många ehandlares vinster. Vissa har lyckas bättre med PPC på Google och nått positivt täckningsbidrag efter kostnader som du direkt kan hänföra till produkten. Men hur lågt täckningsbidrag kan man acceptera? Många har gått alltför lågt. Dessutom, för många stora företag som är med och konkurrerar om annonsutrymmet har marknadsföringsavdelningen troligen mindre fokus på kostnadseffektivitet utan istället fokus på att sprida sin marknadsföringsbudget i olika medier. Resultatet är sannolikt att deras PPC inte alls är lönsam. Dessutom älskar annonsbyråer att göra detta åt företag och frågan är hur motiverade dessa byråer är att spendera klienternas budget på det mest effektiva sättet. Jag tycker betald markadsföring kan vara en del i din marknadsstrategi, men en mindre del, annars är det risk att företagsvinsterna försvinner i TAC ("Traffic Acquisition Costs") som det heter i branschen. Med TV-reklam kan du bygga upp "share of mind" snabbt men det är ohyggligt dyrt och inneffektivt. Vissa pysslar också med annonsering i magasin, det är sannolikt inte lika dyrt och kan vara ett mer effektivt alternativ än TV eftersom läsargruppen är starkt definerad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar