fredag 5 juli 2013

Att bygga länkar - PR och sökmotoroptimering

Även om Public Relations alltid har varit en viktigt del i marknadsföringsmixen för sajter på internet blir det för e-handlare alltmer angeläget för varje dag som går. Den största anledningen till detta är Googles fortgående arbete att hitta och nedvärdera skräplänkar, deras så kallade Penguin-algoritm. Bygga många länkar med låg kvalitet har länge varit ett relativt enkelt sätt för sajter är nå högt i Googles sökranking, men i takt med att artificiellt länkbygge blir allt lägre värderat och förknippat med sökstraff medan högkvalitativa länkar blir allt viktigare för sökmotoroptimering blir Public Relations viktigare för var dag. Alltså, att närma sig länkbygge från en PR-perspektiv blir ett alltmer attraktivt alternativ när Google söker höja kvaliteten på sina sökresultat. Google vill att länkar på internet ska fungera som en röst på en sajt eller ännu bättre och mer precist, en röst på en sida på en sajt. Därför blir deras länkanalys alltmer sofistikerad och de försöker skönja med maskinlärande och på algoritmisk väg vad som är bra och naturliga länkar, det vill säga länkar som andra webmasters, oberoende av sajtägaren, lagt till på sina sidor. Som exempel, en länk från ett magasin som utan betalning lagt ut en länk till målsajten är en bra länk och räknas som naturlig eftersom magasinet försöker visa sina läsare information med hög kvalitet.

Att närma sig sökmotoroptimering från ett PR-perspektiv innebär att du måste kavla upp ärmarna och nästan börja ett mer traditionellt säljande av din sajts story. I för sig bör din produkt eller sida tala för sig själv, men att ha en bra story att berätta och vara medveten om läsarnas behov kan vara avgörande. Public Relations innebär att du kontaktar möjliga intresserade och söker deras bekräftelse att ditt material, dina produkter eller din information är något som är intressant för en större mängd människor. Eftersom PR börjar närma sig traditionellt säljande får du vara beredd på många nej eller att bli ignorerad. Men skam den som ger sig och fliten vinner, även om den tidningsredaktör eller bloggare som du kontaktar inte publicerar något om din sajt så kanske de själv köpt storyn och minns dig fram till ett senare tillfälle. Det kan ta lång tid att bygga upp ett varumärke.

Att bygga varumärke är kanske det främsta anledningen med Public Relations-arbete och har varit så sedan tidernas begynnelse. Så de ansträngningar du gör för att bygga länkar genom sökmotoroptimering kommer räknas dubbelt, du ökar medvetenheten för ditt varumärke kontinuerligt genom att följsamt sälja din story till olika intressenter men om du dessutom får länkar på kuppen kommer du förbättra dina chanser att ökan antalet organiska besökare från sökmotorer. Så vänta inte en sekund till, börja med ditt systematiska PR-arbete.

Det sista jag vill skriva om ämnet är att PR länge varit ett vapen i din marknadsföringsmix för att synas och höras i massmedia. Men jag tycker inte PR behöver vara begränsat till massmedia längre. Även om det är fint och nyttigt att bli nämnd i stora tidningar och magasin så kan mängder av länkar och onämnanden i mindre bloggar vara synnerligen nyttigt för din sökmotoroptimering men också varumärkesbyggande om bloggarna skriver för din kundgrupp. Det vill säga, sök att bli nämnd i massmedia eller större magasin, men glöm inte din PR gentemot stora och mindre bloggare. Allt räknas och en mindre bloggare kan bli smickrad av din uppmärksamhet och på ett mer lättåtkomligt sätt bli en ambassadör för ditt företag. Och du bör sälja ditt budskap på liknande professionella sätt som du säljer det mot större media. Public Relations till stora och små sajter, det tror jag är en synnerligen viktig del i din framgång online.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar