fredag 26 juli 2013

Timing, högtider, sommarnedgång och säsong för e-handel

Jag är fortfarande relativt ny som e-handlare men försöker lära mig allt som finns så snabbt det går. Något som jag omöjligen kan undvika att notera så här i sommartider är hur säsongsberoende en webshop är. Nu på sommaren verkar det verkligen som att kunderna har semester. Sommaren har varit varm så det har väl knappt funnits anledning att sitta inne och rugga med shopping på nätet. Istället är folk på landet, utomlands, badar och allt som hör sommaren till. Sitta och köpa grejer på nätet känns inte så naturligt just nu. Trafiken dör av. Jag har suttit och kollat på forumet på ehandel.se och där är det tydligt att många andra upplever liknande effekter. En del ehandlare tar semester helt och hållet i sommartider och stänger sajten för nya ordrar. De som vidmakthåller att de har försäljning säljer somriga produkter som solglasögon och iPhone-skal.

Vad är då lärdomen? Jo att ehandel är mycket säsongsberoende, liksom handel i fysisk butik, och den som lyckas med timing för produktsortiment med säsong, högtider och speciella tillfällen har mycket intäkt och framgång att hämta. Från och med nu måste jag själv ha siktet inställt 3-4 månader i framtiden och förändra sortimentet i enlighet för att på så vis undvika alltför kraftig nedgång i försäljning och besökare under till exempel högsommaren.

Med Google Keyword Planner eller Google Trends kan man undersöka hur trafiken förändras för sökning för vissa tillfällen som studentexamen, eller alla hjärtans. Dessa verktyg rekommenderas varmt att använda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar