söndag 9 juni 2013

Varför bör man ha en blogg? Varför ska man gästblogga?

En blogg är en av de bästa verktygen att online på din hemsida kommunicera vad ditt företag står för, vad ditt företag siktar efter för att samarbeta med andra företag och individer online. Skriver du konsekvent bra inlägg som dina besökare gillar och delar kan din blogg bli en destination i sig. Vore inte det fantastiskt? "Gratis" besökare som kommer till din sida bara för att de gillar var du tycker, tänker och visar.

För de flesta kända bloggare är detta naturligtvis fallet. Kenza som just nu är den största svenska design-bloggaren läses av hundratusentals människor tack vare att hon skriver inlägg och lägger upp bilder som resonerar hos läsarna. Men alla kan vi inte starta bloggar som blir lästa såsom Kenzas, och när det är en individ som skriver en blogg istället för ett företag är det oftast mer personligt och mer intressant än "tråkiga" blogginlägg från företag. Jag tycker dock att man i sin blogg kan vara lite personlig och behöver inte vara så korrekt ständigt, det blir ett perfekt sätt för dina besökare att identifiera sig med ditt företag. Lyft ut individen som skriver inlägget, gärna med Google Plus Authorship. Och man kan inte alltid blidka alla, se till att bloggen står för något intressant, ta ställning.

Det är förvånande hur många e-handlare som inte har en blogg på sin hemsida. Att driva en blogg har nästan inga nersidor men mängder med uppsidor. De flesta som inte driver en blogg på sin butik online anser sig nog inte ha tid, förmåga eller kunskap att skriva något bra. Men jag tror att med lite research så kan de flesta skriva bra inlägg, även inom områden som de kanske inte känner sig bekväma med. För de företagsbloggar jag läser tycker jag oftast de är mer intressanta än personliga, de kan dock vara fyllda med åsikter och opinion. Och det är det fina. Läsare är ute efter personliga tankar och personlig analys, alla ser vi saker och ting från olika perspektiv så bara för att någon annan skrivit om ett ämne som ligger dig varmt om hjärtat betyder inte det att "nu är internet fyllt" på det ämnet. Det är bara att fylla på, även inom populära ämnen.

Men egentligen har vi inte diskuterat elefanten i rummet gällande bloggande för företag än. Det är åter igen den gamla kompisen sökmotoroptimering. En blogg som är välintegrerad med Google Plus och skrivs kring ett specifikt ämne kan göra under för din sökmotoroptimering, d v s ranka högre i Googles sökresultat. Bloggen blir ett ytterst bra sätt för dig att visa att du som e-handlare håller din butik á jour och ännu viktigare genererar intressant innehåll och potentiellt länkar till din site.

Nu måste vi nämna grundstenarna i att ranka högt på Google. De finns två ytterest viktiga faktorer. Den ena är innehållet på din webplats. Det kan vara bilder, text eller videos på dina olika sidor som resonerar hos dina besökare och som de helst delar. Innehållet definerar din site i Googles ögon och är mycket viktigt när Google listar ut vilken typ av sökningar du kommer ranka högt för. D v s, har du många olika högkvalitativa artiklar som handlar om till exempel bilar så kommer Google efter ett tag börja förstå att du är något av en auktoritet inom bilar och se till att du får bättre behandling inom bilsökningar. Den andra viktiga faktorn är tillbakalänkar, en tillbakalänk till din bloggartikel räknas som en röst för din bloggartikel. Speciellt om det är en länk med hög kvalitet. Har du skrivit en artikel med hög kvalitet och med högkvalitativa tillbakalänkar kommer dina resultat inom sökmotoroptimering förbättras markant. D v s många fler besökare. Har du mycket bra innehåll på din blogg kommer det också att bli mycket positivt för dig som e-handlare och din sajt eftersom det ger mer auktoritet till din sajt överlag, och du hamnar högre i ranking för dina olika produkter som du säljer.

Gästbloggande och gästbloggare är överkursen. Att låta andra bloggare blogga hos dig är mycket mycket bra ur synvinkel för sökmotoroptimering eftersom mer högkvalitativt innehåll förbättrar din sajt hos Google Search. Men tänk på att inte acceptera kopierat innehåll och ofta kommer gästbloggare fråga efter tillbakalänkar och det är ju naturligtvis ett schysst byte, d v s bloggaren tillhandahåller innehåll och du ger en länk tillbaka. Dessutom gör gästbloggare din blogg mer intressant och kommer göra att du med större sannolikhet kan locka återkommande läsare. Att skriva gästblogginlägg på andra bloggar är också numera ett av de bästa sätten att generera länkar till din sajt och det är något du kontinuerligt bör jobba med. Att genom PR och gästbloggande skapa bra och högkvalitativa länkar till din sajt.

Alltså, du kan genom din blogg generera flera besökare från alla trafikkällor. Flera återkommande direkta besökare som gillar att läsa din blogg, fler besökare genom länkar från andra sajter eftersom folk länkat till dina högkvalitativa blogginlägg och allra bäst många fler "gratis" besökare från Googlesökning. Dessutom tenderar folk som landar på blogginlägg lita på sajten de besökare i större utsträckning än annars.

-------------------------------

Uppdatering (21-September-2013)
Egentligen blev den här artikeln lite rumphuggen, speciellt som resonemanget gällande SEO är på tok för summariskt. Dock ska det också nämnas inom SEO att betydelsen av sociala signaler ökar snabbt och det blir tydligt när man läser de amerikanska experterna inom SEO att sund aktivitet på Google+ har börjat korrelera mycket kraftigt med högre ranking i sökresultaten. Dock står innehåll och länkar fortfarande som de två viktigaste ingridienserna.

Vidare vill jag nämna att Google Webmaster Guidelines har uppdaterats sedan jag skrev artikeln och Google rynkar numera på näsan gällande gästbloggande som ett sätt att bygga länkar. "Large scale guest posting campaigns" är numera emot Google Webmaster Guidelines. Det tycker jag är bra eftersom gästbloggande till absolut största del bara har varit ett sätt att bygga oförtjänta och icke naturliga länkar, dock är fortfarande gästblogginlägg som stärker kvaliteten i målbloggen fortfarande bra från min och även Googles sida sett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar