söndag 30 juni 2013

Marknadsföring på Red Bull Flugtag - Innehållsmarknadsföring

Idag var jag och kollade på Red Bull Flugtag Sverige som arrangeras precis utan för Riksdagen på Strömmen i Stockholm. 27 lag hade byggt ekipage med mer eller mindre flygvärdiga vingar där ekipagen skulle flygas så långt som möjligt efter den korta rampens slut, före varje flygning fick varje lag en chans att showa och uppträda i 30 sekunder helt i den stil de önskade för att förbättra sina stilpoäng. Nästan lite som backhoppning. :-) Mängder med människor stod och tittade på, enligt Red Bulls egen utsago hade 35,000 människor kommit för att de detta event. I för sig kändes det inte som lika många människor som ett fullt Råsunda-stadium på en gång, men det är möjligt att så många människor svängde förbi och kikade. Bakfulla ynglingar, familjer, turiset och eventmänniskor. Alla sorter människor från olika kundsegment kom dit.

Den här typen av event är en viktigt del i det österikiska företagets marknadsföring. De sponsrar och arrangerar flera olika typer av häftiga event som fallskärmshoppning från stratosfären, racing och kanske coolast av allt, flygracingtävling i olika metropol som London. Red Bull lägger enligt utsago inte ut någon marknadsföring på agenturer, företaget har bestämt att marknadsföring är deras 'core competence' för att använda "management bullshit", och gör allting själva. Kanske är väl tur det, eftersom det känns som Red Bull har ett av de starkaste varumärkena som finns i någon industri och bransch. Vem har undgått deras TV-reklam eller roliga events? Inte många spår jag. TV-reklamen är väl hyffsat standard och är inte mycket bättre än andra marknadsförare, men det intressanta i marknadsföringsmixen är deras sponsrade events, såsom Red Bull Flugtag. De är roliga, de är coola och de drar publik. Perfekt tillfälle att påminna potentiella kunder om företagets logo och namn, i konjunktion med något coolt och roligt. Det vill säga, meningen måste vara att Red Bull vill att kunder ska associera bolaget med den härliga och upplyftande känslan från deras events. Smart!

Det var det om beskrivningen, nu till min poäng. Jag måste fundera hårt och länge för att komma på något företag i Sverige som lyckas dra så stora folkmassor till sina PR events, egentligen är Red Bull en av de få företag i världen som konsekvent sponsrar den här typen av publikfrieri och har gjort dem till en huvudingridiens i deras marknadsföringsmix. Men det intressanta med dessa välbesökta events är att jag tycker det påminner om innehållsmarknadsföring på internet ('content marketing'), före begreppet egentligen myntats i stor skala eller blivit ett Google-mantra.

Grunden med innehållsmarknadsföring ligger i att konsumenter delvis tröttnat och stängt av konsumtionen av traditionell marknadsföring och marknadsförare måste istället skapa något som konsumenter vill ta del av. Istället för att bli påprackade ett budskap i betalda medier så är alternativet innehållsmarknadsföring. I för sig fungerar väl traditionell marknadsföring fortfarande fint, men möjligheterna att bygga ett brand ter sig betydligt större när man skapar något som konsumenter vill ta del av. Alltså, Googles mantra, innehållsmarknadsföring ska regera istället för länkbyggen, verkar vara något de nästan stulit från Red Bull.

Så vad kan vi lära oss av Red Bull? Det är en energidryck som troligen ger liknande effekt som de flesta andra energidryckerna. Men istället har de ett brand, ett varumärke, som är mångfallt starkare än någon annan i branschen och verkligen är ett av de globala varumärkena. Det är anmärkningsvärt för en så nischad produkt!! Men det är ju så, Red Bull är coolt och roligt, ingen vill väl beställa en 'Vodka and Battery' på en nattklubb, det är självklart att det är 'Voda Red Bull' som gäller. Red Bull har i för sig också varit duktiga att bygga sina distributionskanaler också. Men det vi kan lära oss för marknadsföring online är att innehållsmarknadsföring är inte bara "kosher" i Googles ögon, du klarar dig garanterat undan läbbiga Googlestraff som Panda och Penguin, men det är också ett fantastiskt sätt att bygga ditt varumärke på. Det är ett sätt att bygga ditt företag till mer än en sida på internet, det är ett sätt att bygga ett riktigt brand!

Möjligheterna gällande marknadsföring med innehåll är oändligt och relativt billigt tror jag. Kanske är kostnaden för den här typen av marknadsföring svår att mäta, men min magkänsla är att man genom att undvika betalda annonskanaler och dess konkurrens kan sänka kostnaden för marknadsföringen betydligt. Det vill säga, högre avkastning på satsat kapital, och det är någon som varenda företagare bör drömma våta drömmar om. Gällande innehållet eller eventets karaktär är humor den typ av marknadsföring med innehåll som har lättast att bli viralt, fast humor är inte lika sökvänligt som informativt innehåll. Coolt innehåll är trevligt att kolla på, men i min erfarenhet är det betydligt svårare att få en viral effekt på sociala medier. Och om du istället skapar informativt innehåll som svarar på konsumenters potentiella frågor skapar det förtroende, fungerar perfekt för sökmotoroptimering och ett bra tillfälle att visa kunderna ytterligare material eller produkter som du skapat eller säljer. Innehållsmarknadsföringens "nirvana" måste vara när du lyckas kombinera humor och informativt innehåll som sprids viralt i sociala nätverk och som surfare söker efter på Google eller Bing. Håller du med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar