tisdag 4 juni 2013

Dropshipping i Sverige - Affärsmodell, företag & leverantörer

Dropshipping betyder att man som e-handlare säljer produkter innan man köper dem, och att en leverantör lagerhåller och dessutom skickar ut paketen åt dig direkt till slutkund. Med dropshipping som modell behöver du inte ta lagerrisken. Det betyder att affärsrisken för just lager är minimal, företag vars affärsmodell innebär dropshipping behöver inte löpa risken att köpa in "fel" produkter som fastnar i lagret för evigt om produkterna inte säljer. Det är en väldig skillnad mot traditionella detaljhandelsföretag med affärsmodell att ha butiker och därmed lokala lager. Nackdelen är såklart att man förlorar en konkurrensfördel i att vara bäst på lagerhållning och det är dessutom mycket låga inträdesbarrier för andra som vill konkurrera. Dropshipping företag lever därför på mycket små bruttomarginaler, det kan vara svårt att faktiskt tjäna några pengar.

Ett enormt produktsortiment - På gott och ont

Tittar man på produktsortimentet hos de flesta som pysslar med dropshipping i Sverige kan man konstatera att antal produkter är enormt. Det är inte ovanligt att se mellanstora webshoppar i Sverige som kör dropshipping och säljer tusentals artiklar. Du som pysslar med dropshipping behöver alltså inte lagerhålla, löpa inköpsrisk och du kan sälja ett oändligt antal artiklar. Ett ytterligare positivt argument för tusentals artiklar i sortimentet är att den så kallade "långa svansen" när det gäller Google-sökning, d v s mängden sökord som man kan träffa och synas på i Google-sökning via sökmotoroptimering ökar markant. Har du tusentals artiklar som är sökbara och indexerade borde du kunna generera mer trafik från sökmotorer eftersom kunder har fler "chanser" att hitta din sida tack vare det långa spåret av produkter som finns indexerade i sökmotorn. So far so good. Med det sagt menar jag att du aldrig kan bygga en e-handel som enbart lever på Google, det finns inte tillräckligt mycket trafik och det är för mycket konkurrens vid försäljning till nya kunder. För dropshipping i Sverige och internationellt lever man som företag på återkommande kunder, och så är det ju i de flesta branscher. Sällan är en helt ny kund lönsam. Men lockelsen från denna long tail har definitivt drivit de flesta dropshipping företag i Sverige (även stora) att ta in ett så stort sortiment som möjligt.


Och från kundens perspektiv? 

Baserat på egen erfarenhet (som e-handlare) kan ett stort sortiment vara mycket negativt för kunden. Har man ett stort sortiment med många olika leverantörer kommer man märka att leveranserna har en tendens att bli synnerligen opålitliga, vilket leder till sura kunder vilket leder till kunder som överger en. Det absolut viktigaste inom dropshipping, säger jag som jobbar med dropshipping som affärsmodell, är att leveranserna håller högsta kvalitet. Lyckas du inte med det så kommer du trampa sand menar jag.

Något annat som är negativt för kunden är att det kan bli svårt att hitta i shopping. Kunden vet inte vad man erbjuder. CDON exempelvis är stolta över att erbjuda miljontals artiklar, men förutom olika slags media, vad vet du att CDON har? CDON är förvisso stora, men de går inte så bra just nu.

Låga kostnader och små investeringar

Dock, en ytterligare fördel med dropshipping som affärsmodell är relativt låga kostnader. Det innebär att vi kan hålla lägre priser gentemot kund eftersom vi slipper många kostnader som mer traditionella butiker har. Så kunder kan välja i ett stort sortiment tack vare våra leverantörer med priser och tillgänglighet som bör vara bättre än i till exempel fysiska butiker. Lägre priser till konsumenterna är bra rent ekonomiskt.

Men jag vill diskutera några andra aspekter. För kunden kan det vara relativt svårt att navigera ett större sortiment, så det gäller att ha en kraftfull sökfunktion på din site. Webplatsökning kan vara utmanande om du bygger din egen site eller om du väljer standardlösningar från de olika webshop-systemen. Förresten ett tips mitt i, du sparar väl alla sökningar dina kunder gör så att du kan se vad de söker på efteråt?? Om du dessutom säljer produkter med olika kvalitet kan det vara jobbigt för kunder att surfa igenom mängder av sidor med produkter av lägre kvalitet innan de hittar något de gillar. Är det inte bättre att du som företagare blir synomym med högkvalitativt sortiment rakt igenom? Jag tror starkt på det, att få ditt företag att stå för något och bli ihågkommet av kunden.

Affärsmodellen dropshipping har sina utmaningar

Gällande affärsmodellen för dropshipping tycker jag det är än mer intressant. Jag tycker mig ana flertalet punkter som ifrågasätter om dropshipping kommer vara lika framgångsrikt och populärt i framtiden. Det första gäller vinstmarginal. Eftersom de som pysslar med dropshipping egentligen inte tar mycket risk alls kan de sänka sina priser, de tar egentligen bara marknadsföringsrisk och kundrisk. Leverantören tar lagerrisken. Men i en välfungerande marknad bör det finnas flera aktörer som pysslar med dropshipping och jag tror att det mycket lätt kan leda till priskrig och försvinnande små eller inga vinstmarginaler för företaget. D v s, om man säljer standardprodukter för vilka de är lätt att hitta alternativa inköpsställen och där drop shippern dessutom inte tar inköpsrisk eller annan risk så tror jag det kan leda till stora svårigheter gällande att göra vinster värda namnet. No risk, no return ... det är ju det som gäller inom finans men absolut också för industriell ekonomi. För att tjäna pengar måste man göra något värdeskapande, de flesta dropshipping företag skapar inte mycket värde. Det går att tjäna pengar med detta som affärsmodell, men man måste verkligen vässa knivarna och jobba på sitt värdeskapande. Att bara "kränga" produkter kommer inte räcka.

Google Panda - En algoritm som straffar tunt innehåll

En annan potentiellt svaghet som jag har identifierat i affärsmodellen gäller Google-sökning och SEO, d v s sökmotoroptimering. Vi diskuterade tidigare att den så kallade "långa svansen" eller "long tail" ökar markant linjärt med antalet produkter. Men numera upprepar Matt Cutts på Google att "content is king" och att websidor med hög kvalitet kommer premieras i sökresultat. Google letar efter webbsidor med differentierat innehåll och om drop shippern i sitt produktsortiment ständigt beskriver sina produkter mycket sparsmakat och exakt enligt fabriksbeskrivningen så kan dropshippern råka ut för problem gällande icke unikt innehåll samt alltför tomma unika sidor. Googles senaste uppdateringar gällande både Panda och Penguin fokuserar på att lyfta fram mycket högkvalitativa websidor, d v s innehållsrika enskilda sidor, och Matt Cutts nämner specifikt i en intervju att om man inte kan se till att ha en hög kvalitet på innehållet på en stor mängd sidor så kanske det är dags att börja fundera på om man vill minska kvantiten sidor men öka kvaliteten på just dessa sidor. Så det jag tycker mig observera är alltså att argumentet för den "långa svansen" nästan går omvänt nu. Google gillar inte långa svansar helt enkelt utan Google gillar färre sidor med högre kvalitet.

Fundera på om det inte är bättre med eget lager

Läs gärna om lager och lageromsättningshastighet. Att hålla lager effektivare än konkurrerenterna och därmed hålla lägre priser eller ha bättre produkter kan verkligen bli en konkurrensfördel. På internet tror jag det kommer finnas två olika slags e-handelsföretag i Sverige, de som har lager och de som inte har det. I både fallen kommer det finnas bra och dåliga konkurrenter. Om du funderar på dropshipping så tycker jag att du ska fundera länge och väl på vilket värde du skapar med din affärsmodell.

2 kommentarer:

  1. Hejsan tack för dina information en fråga vad händer med tullen när man importerar? Vem betalar tullen kunden eller jag. Om det blir kunden hur kan jag betala istället för kunden?

    SvaraRadera
  2. Lite osäker. Det kanske går att fördeklarera genom att tillhandahålla ditt tullnummer till leverantören. Men jag har inte importerat från direkt till kund utom EU så jag vet faktiskt inte. Kolla med Tullen förslagsvis.

    SvaraRadera