onsdag 19 juni 2013

Hur gör man enklast samarbeten och PR med stora och kända bloggare?

Bloggaren Kenza
Sveriges nu största bloggare: Kenza
Återigen ett inlägg om marknadsföring, men jag tycker verkligen det är ett viktigt område för mindre e-handlare. Det är källan till dina inkomster, utan besökare, ingen försäljning. Ingen försäljning, inga vinster. Så är det både offline och online.

Med bloggsamarbeten i den här artikeln menar jag så kallade advertorials eller produktutvärderingar som skrivs av bloggare för deras läsare i utbyte mot e-handlarens tillhandahållna produkter och ibland pengaarvoden också.

Den här gången tänker jag besvara ämnet i rubriken. Du har kanske hört andra e-handlare snacka om de stora bloggarna, ibland viskas det om bloggare som att de är någon typ av magiska enhörningar och så fort de nämner ditt namn på deras blogg så förvandlas din butik till en kassamaskin. Men låt oss utreda detta. Från min erfarenhet kan bloggsamarbeten vara ett ytterst kostnadseffektivt sätt att marknadsföra din produkter, jag har haft flertalet bloggsamarbeten där min kostnad per besökare har varit mellan 0.3kr till 2.0kr. Det tycker jag är konkurrenskraftigt gentemot annan typ av betald marknadsföring som Google AdWords och Facebook Advertising där kostnaden mestadels ligger över dessa nivåer. Men jag tror också att det är lätt att råka kasta pengar i sjön gällande bloggsamarbeten om man inte tänker sig för.

Hur hittar man bloggare som vill skriva om mina produkter?

Jag använder endast Bloggportalen eftersom deras plattform är välanvänd av bloggare, bloggsorteringen är bra och det är möjligt att sortera efter mest besökta bloggarna. Välj bloggare i en nisch som passar dina produkter och skriv till dem med email att du vill göra en bloggsponsring eller bloggsamarbete, oftast har de tidigare gjort dessa samarbeten och vet vad de handlar om. Jag tycker alltid det är lite "hit and miss" att finna någon som vill skriva om mina produkter, man får ofta skicka många email innan man hittar någon bloggare som vill skriva om produkten. Jag tycker det är viktigt att man hittar bloggare som verkligen gillar produkten och inte bara är ute efter en "transaktion". Men med större bloggare kan de vara så att de inte vill skriva utan arvode trots att de gillar produkten, eftersom bloggen är en viktig inkomstkälla för dem.

Det finns också mer organiserade sätt att hitta bloggare att samarbeta med. Det finns många bloggare där ute som inget annat vill än att få en massa gratisprodukter från din butik. Men vilka bloggare som får erbjudanden om bloggsamarbeten är alltid en funktion av hur många besökare de har, deras nisch, samt vissa andra variabler som PageRank. PageRank diskuterar vi senare i artikeln. Men dessa bloggare som vill göra nya samarbeten kollar ofta efter nya samarbetserbjudanden på www.tourn.se eller http://www.blogvertiser.com/sv som fungerar som marknadsplatser för bloggare och marknadsförare. Men jag tycker dessa sajter helt förstör ekonomin i din advertorial då det oftast kostar hundratals kronor att köpa deras tjänster per bloggsamarbete. Satsa istället på att hitta dina bloggare på Bloggportalen, det finns tillräckligt många där.

Hur mycket ska man ge en bloggare? 

Det beror på tycker jag. Beroende på storleken på bloggens läsarskara och hur väl läsargruppen passar in på dina "drömkunder". Men en sak ska sägas, de där bloggarna är giriga typer, speciellt de stora. Många gånger frågar de efter arvoden på tusentals kronor, till vilka jag alltid säger nej. Jag vill att bloggare ska känna att produkten är tillräcklig, om de gillar produkten mycket, så är det oftast tillräckligt. Dessutom, så fort du börjar betala arvoden så ökar kostnaden per besök mycket kraftigt.

I min erfarenhet så har jag sett bloggare med omkring 3,000 till 7,000 besökare per vecka generera 50 till 150 besökare tillbaka till min sajt. Det vill säga, cirka 1% till 5% av de som läser bloggen kommer klicka på dina länkar. Det är inte många!! Men beväpnad med de siffrorna kan du börja räkna på vad du tycker det är värt att spendera på ett bloggsamarbete. Om du funderar på att gå med på en bloggares krav på arvoden på tusentals kronor blir investeringen mycket kostsam snabbt jämfört med antal besök du får. Till exempel, säg att du skickar en produkt som kostar 300kr för dig att skicka, alltså inköp och transportkostnader. Om bloggaren lyckas hänvisa 150 besökare till din sajt så blir kostnaden 2kr per besök, det tycker jag är HELT OK jämfört med andra media. Men hade du också gått med på en bloggares krav på arvode på säg 3,000kr är helt plötsligt kostnaden på besök 22kr, och det är vansinnigt DÅLIGT!

På Bloggportalen kan du se hur många läsare bloggen du vill samarbeta med har per vecka, därefter är det bara att ta fram din miniräknare och se vad du tycker det är värt att ge en bloggare. Var smart och lite krass när du samarbetar med bloggare! Det finns många bloggare därute så håll hårt i dina pengar och försök med flertalet till du hittar någon som ekonomin funkar med. Jag tycker inte du ska budgetera för mer än 6 kr för en besökare, om din kalkyl ger än högre kostnad än så tycker jag du ska välja betald marknadsföring i sociala medier eller på sökmotorer istället.

Finns det några andra, mer abstrakta, fördelar med bloggsamarbeten?

Ja det gör det. En viktig del i att bygga upp ditt e-handelsföretag är branding såklart, att börja etablera ett namn i dina kunders huvuden. Och för det behöver inte en bloggläsare klicka på dina länkar för att registrera ditt företagsnamn i sitt huvud. Men brandning är notoriskt svårvärderat och inte något jag tycker du ska betala för som mindre e-handlare och företagare, ditt företag är för litet för att bli ett hushållsnamn. Satsa dina slantar istället på marknadsföring som ger det mätbara värdet, d v s ett besök. Jag tycker alltså att antalet länkbesök ska betala för samarbetet, skippa att inkludera mer abstrakta värden i kalkylen. Med Google Analytics kan du ju också spåra varifrån dina köpare kommer ifrån, så du kan gå steget längre och analysera hur mycket värde du ger bloggaren per avslutat köp. Men mer om den typen av analys i ett annat inlägg.

Den andra fördelen med länkar från bloggsamarbeten gäller sökmotoroptimering. Även om Google Webmaster Guidlines i dagens läge tydligt kommunicerar att advertorials inte får användas för att manipulara PageRank, vilket är det du gör när du gör ett bloggsamarbete, om nu inte bloggaren sätter en så kallad "nofollow" tag på dina länkar. Men advertorials i mindre skala klarar sig kanske under Googles radar. Hursomhelst, i Googles ögon är en länk till din sida en röst på din sida som hjälper dig i sökresultaten. Och en länk från en sida med hög PageRank är mer värd än en med låg, PageRank ("PR") sträcker sig från 0 till 10, där länkar från sajter med PR 10 är mest värt. Men det ska sägas igen, Google vill att länken ska ha en "nofollow" tag på sig.

Hur ska inlägget för bloggsamarbetet skrivas?

Det är något som jag vanligtvis lämnar till bloggaren. Jag tycker inte det är rätt att man som e-handlare ska domdera hur bloggaren ska skriva sitt inlägg, dessutom ser inlägget mer naturligt om bloggaren får bestämma själv. Som företagare tycker jag att du som mest kan rekommendera eller föreslå innehåll i inlägget om bloggaren har skrivtorka, vilket de i för sig ofta har om man kollar på många bloggar. Bloggare är ofta glada över att ha något intressant att skriva om för sina läsare.

Och ser du att bloggaren tidigare inte varit så duktigt på att ta bra bilder så kan du tillhandahålla bilder till inlägget. För kvaliteten på bilder hos bloggare skiljer sig mycket, där vissa är superduktiga medan vissa bloggare, som kan vara jättepopulära, har bilder som ser ut som de tagits av ett nybörjare. Jag tycker bilderna är viktiga och avgör ofta om en bloggläsare vill besöka dina sida eller inte.

Gällande länkarna är det viktigt att få dem att se så naturliga ut som möjligt. Eftersom din advertorial sannolikt bryter mot Google Webmaster Guidelines bör du kontrollera länkarna så lite som möjligt. Om Google upptäcker ett mönster bland dina advertorials kan det vara mycket skadligt för din sajt i sökresultaten. Därför tycker jag att du ska göra inlägget så naturligt och relevant för bloggläsaren som möjligt, d v s se till att länken till din sida leder till produkten som bloggaren skriver om och låt bloggaren bestämma länktexten helt och hållet själv.

----

Uppdatering - 1:a Oktober 2013

Vad som är en advertorial tycker jag är rätt svårdefinerat. Klart är det ju så att det handlar om en advertorial när du betalar pengar till bloggaren. Men om du bara skickar en produkt och bloggaren tar ett redaktionellt beslut att recensera eller skriva om produkter på något vis så är det svårare att säga om det är en advertorial. Tillika bör du då ha en nofollow tag eller inte? Gränsen till PR är ju mycket suddig här. Jag tycker det är så att när du inte betalar pengar till bloggaren utan bara skickar produkten så är det PR och inte en advertorial, och länken bör därmed inte ha "nofollow"-taggen. Men jag är inte säker, vad tycker du?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar