lördag 29 juni 2013

Hur lång tid tar sökmotoroptimering? - Hamna högt på Google

Om mitt test gällande Google-ranking och en ny blogspot-blogg

Jag håller på med ett litet test. Jag vill ta reda hur Googles mantra, att man ska satsa på marknadsföring med sidinnehåll ("content marketing") istället för att aktivt bygga länkar, fungerar. Mitt mål med den här bloggen är att få ett hyffsat antal besökare från sökmotorer. Därför håller jag nu på att skriva inlägg av kvalitet som Google instruerar, bygger inga länkar och marknadsför inte mina inlägg aktivt på sociala nätverk. Det enda jag gör är att publicera mina inlägg på Google+. Det blir intressant att se när bloggen börjar generera besökare från sökning. Just nu, en månad in i skrivandet och cirka 20 inlägg senare har jag fortfarande inte börjat se trafik. Från är hur många kvalitetsinlägg som kommer behövas innan sökrankingen börjar komma. 30? 40? 50? 100? Experimentet är också fokuserat på Googles AuthorRank eller författarskap. Jag kommer försöka bygga ut mitt nätverk på G+ eftersom jag tror att det är en variabel som påverkar hur trovärdigt mitt författarskap är.  Hela poängen är att få en känsla för hur viktigt innehåll och G+ är för att ranka bra i sökresultatet. Många menar fortfarande att länkar är "the way to SEO". Låt oss se. Kanske kan innehåll och "inbound marketing" vara framtiden och där fokus bör ligga. Men hursomhelst, jag komer avrapportera hur det går i den här artikeln fortlöpande.

---

Antal sökresultat min blogg poppar upp i under Juli och
och början av Augusti.

Uppdatering: 7-Aug-2013

Sedan jag skrev här sist har jag skrivit ytterligare 10 inlägg och nu har jag 30 inlägg av rätt bra kvalitet. Jag har frångått mitt delande på Google+ eftersom jag inte vill få in brus i experimentet om innehållsmarknadsföring. Jag skriver nu endast, ingen marknadsföring. På bilder ser du att antalet sökningar min blogg poppar upp i är relativt begränsat, men det verkar i alla fall växa nu. Dock från en mycket låg bas, men det är ju så man börjar. Växa och bli stor online tar en helsikes massa tid och anstränging, men när man nått högre upp så ligger man kvar där länge. Fördelen med organisk söktrafik, lite samma som ens rykte offline. Jag kommer skriva ytterligare tio inlägg utan att gör någon typ av marknadsföring. Därefter kommer jag börja länka och marknadsföra min blogg i sociala medier, annars är det ju ingen som läser. Jag tror mer och mer att Googles algoritm inte är enbent, d v s de som endast pysslar med att bygga länkar kommer bli besvikna och tillika de som endast skriver innehåll kommer bli besvikna. Det är troligen helt nödvändigt att i samklang skapa innehåll på ens sajt och skapa publicitet i tidningar, bloggar och sociala medier (bland annat länkar).

----

Antal sökresultat min blogg poppar upp i under Augusti.

Uppdatering: 25-Aug-2013

Jag tänkte nu dra min slutsats innan jag kommit till mitt 40e inlägg som jag utlovat. Det blev tröttsamt att fortsätta skriva utan större besökarvolym och jag tycker att jag kan dra mina slutsatser baserat på data jag har från en av mina andra sajter.

För att förtydliga, jag har skrivit 33 inlägg och som kan ses är fortfarande sökresultaten bedrövliga. I för sig har jag kanske inte gjort någon keyword research för mina rubriker för de inlägg jag har gjort och jag hade kunnat skriva bättre och mer intressanta inlägg. Men det går ändå att konstatera att tillväxten för sökresultaten går långsamt. Jag såg en siffra på Google Webmaster Tools som var 67% bättre för den total sökvolymens tillväxt jämför med månaden före. 67% är förvisso mycket, men kommer man från 0 besökare så är det nästan ingenting, jag hinner bli gammal innan jag når framgång för min blogg på detta viset. På mina andra sajter ser jag ofta tillväxt från månaden före med hundratals procent och ibland tusentals procet för nya sökord och sidor som inte har några länkar till sig.

Det vill säga, min slutsats följer. Det räcker inte med att skriva kvalitetsinnehåll och hoppas på att Google gradvis och ganska snabbt kommer börja förbättra rankingen för ditt innehåll, istället är det absolut nödvändigt att hand i hand också främja och marknadsföra ditt innehåll i sociala medier. Det är möjligt att du kan hoppa över marknadsföringen, men det kommer ta mycket lång tid innan din blogg får uppmärksamhet. Dessutom är sociala medier numera ganska lätta att marknadsföra igenom. Håller inläggen du skriver tillräckligt bra kvalitet räcker också sociala medier som din PR kanal, att bygga länkar är inte nödvändigt, det är min erfarenhet från andra sajter. Dessutom är det emot Google Webmaster Guidelines att bygga länkar numera, även gästinlägg. Så sociala medier är ditt främsta verktyg för PR, använd det väl och skriv intressanta inlägg, då kommer sannolikt besökarantalet växa betydligt snabbare.

----

Antal sökresultat min blogg poppar upp i under September.

Uppdatering: 29-Sep-2013

Jag trodde att förra uppdateringen skulle bli min sista. Men jag bestämde mig för att fortsätta om uppdatera eftersom jag har något nytt att berätta. Denna gången om marknadsföring på Google+. Det är nämligen så att jag bestämde mig för att endast marknadsföra min blogg på Google+ och se hur det påverkade och vad som hände med bloggens placering i sökresultaten.

Som ni kan se i bilden till vänster kan jag direkt bekräfta att aktivitet på Google+ definitivt är positiv för sökmotoroptimering eftersom jag nu finns i 2-3 gånger fler sökresultat än jag gjorde för en månad sedan med bloggen, delvis tack vare min aktivitet på Google+ där jag postat mina inlägg och försökt skapa diskussion. Det brus jag kan komma på för effekten av aktivitet på Google+ är att bloggen blev en månad äldre och jag har skrivit några fler inlägg, men jag tycker tydligt att tillväxttakten ökande markant när jag började marknadsföra, därför drar jag också min slutsats. Jag har ingen aning om vilka delar av min Google+ aktivitet som haft mest effekt dock. Men du bör verkligen marknadsföra på Google+!

En brasklapp får bli dock att detta inte är särskillt imponerande siffror, men det är många som påstår att sociala medier är helt bortkastad tid för sökmotoroptimering. Jag håller definitivt inte med. Dessutom tror jag att sociala medier över tid kommer bli minst lika viktiga som länkar för extern bekräftelse av kvaliteten på ditt innehåll och hur din sajt visas på sökmotorerna. Därför gör du bäst aktivt använda de sociala nätverken och bygga din profil NU!!!

Läs också gärna min artikel om hur du får fler besökare till din blogg.

---

Uppdatering: 12-Mars-2015

En hel del vatten har passerat under broarna sedan jag skrev den senaste uppdateringen. Som ni kan se är söktrafiken avsevärt högre än den var för 1.5 år sedan. Men samtidigt är kanske inte runt 30-35 klick om dagen något att hänga i granen. :-) Som ni kan se tar sökmotoroptimering tid! Nu kan jag inte påstå att jag har satsa all min lediga tid på att bygga upp den här bloggen. Utan det är snarare en avkoppling att sitta och skriva lite då och då. Samtidigt har jag det som en löpande utmaning att öka trafiken genom sökmotoroptimering. Jag skriver någon längre artikel 1 - 3 gånger per månad, lite beroende på hur mycket tid jag har. Just nu har jag skrivit omkring 75 blogginlägg med lite varierande kvalitet. På slutet har jag försökt skriva lite längre inlägg eftersom de funkar bättre, ger mer trafik. 

Jag har även bytit lite länkar med några andra bloggare, har dessutom fått några få naturliga länkar. Länkar har faktiskt sin plats inom sökmotortoptimering så att ha några hjälper definitivt. Drömmen hade ju varit att få några bra länkar från riktigt respekterade hemsidor som en nyhetstidning. Bra länkar är värda så otroligt många dåliga länkar. Men bra innehåll slår bra länkar i längden, bättre att satsa på innehåll före länkar.

När jag nu har skrivit så många inlägg så är det en del sökbegrepp som jag har hamnat högt på. Till exempel "betallösningar" verkar Google gilla att sätta min blogg högt på. Även "blogg e-handel" börjar ta sig ordentligt. Men generellt så har många nya sökfraser matchats med min blogg som ni kan se, och många fler kommer det nog att bli. Min sökmotoroptimering fortsätter, det går att växa skapligt snabbt även fast jag inte lägger mängder av tid. Om ett år hoppas jag ha omkring 100 besökare per dag genom sökmarknadsföring och hamna högre på några större sökfraser. 

Läs även andra relaterade inlägg:

1 kommentar:

  1. Gör ett liknande experiment. Sidan är 2 år gammal och har redan lite link equity. Snittar 150 sökträffar/månad, kommer gå från 40 artiklar till över 70 artiklar innan februari. Kommer bli intressant att se hur mycket trafiken kommer växa med noll marknadsföring. Jobbar i en tuff nisch men inkomst/besökare är väldigt högt.

    SvaraRadera