tisdag 25 juni 2013

Hur Google+, författarskap och marknadsföring med innehåll online fungerar

Varför ska man gå med i och använda Google+? För de flesta är faktiskt det en fråga som inte innehåller några lätta svar. Och svaret är defintivit inte för att lägga ut alla sina bilder och snacka med sina vänner och vara supersocial som på Facebook. Google har helt undvikit "fighten" med Facebook faktiskt. Det här inlägget gör ett försök att bena ut vad Google+ egentligen handlar om. Vidare skulle jag vilja påstå att Sverige online till största delen inte ännu förstått fördelerna med Google+. Med Sverige online menar jag de flesta bloggare, e-handlare, start-ups, organisationer och andra företag i vårt långa land. Enkla sökningar på Google+ efter svenska "communities" renderar få och små nätverk. Men som vanligt är gubbarna och tjejerna som håller på med sökmotoroptimering längst framme i användandet.

För att finna svaret vad Google+ är till för och bra för måste vi snegla på den allmäna webben och vad som händer där. I den allmäna webben skapas just nu en lavin av textinnehåll, bildinnehåll och videoinnehåll. Massor av människor och organisationer som vill höras och bli hörda. Och för att höras bloggar, twittrar och författar de som aldrig förr. De marknadsför genom att visa sin expertis, de vill skaffa en lojal publik på det sättet. Google har satt sin uppgift att försöka på bästa sätt bena ut vad av allt detta innehåll som är det bästa och mest läsvärda eller sevärda på internet. När du söker på Google vill de visa dig de bästa och mest relevanta sökresultatet och Google har aviserat att de förlitar sig alltmer på sociala signaler för att förstå vad som är relevant. Och däri blir Google+ aktuellt, Google har byggt upp Google+ som ett verktyg för bloggare och organisationer att publicera sitt innehåll, få feedback på innehållet de producerat samt suga upp intressanta artiklar och bloggar från webbens alla hörn. Google+ är alltså inte främst ett socialt nätverk, det är ett författarnätverk, intressenätverk och åsiktsnätverk vars främsta syfte är att bygga upp en hierarki gällande vilket innehåll på webben som är bäst och mest intressant.

Nu har vi nått pudelns kärna, förmedlandet och skapandet av blogginlägg, övrigt textinnehåll, videos, fotografier, mjukvara och allt annat som är värt att delas. Google vill att du ska dela detta på Google+ mot en likasinnad och intresserad publik och att publiken i sin tur ska ge feedback som Google kan använda. Google+ är konstruerat för att förbättra Googles sökresultat. Men hur ska Google få fler internetsurfare att använda Google+, jag tror att det där +:et är mycket avsiktigt. För de som använder Google+ för att dela och tycka får lite extra, lite särbehandling, lite premium, lite PLUS (+) i sökresultaten för det innehåll online som de är upphovsrättsmän till och kanske lite plus på alla andra av Googles produkter.

Sökmotorresultat har tidigare varit ganska spammade av anonymt innehåll på webben. Det har varit så enkelt att skapa lågkvalitativt innehåll på webben som använts för att manipulera Googles sökresultat. Google svar på denna webbanonymitet är Google+ och författarskap ("Authorship" och "AuthorRank"), de vill premiera innehåll i sökresultat som är förknippat och sammankopplat med en specific individ istället för anonymiteten eller en organisation. Om du som författare lyckas bygga upp en författarhistoria, en genomgående gedigen kvalitet och ett "track record" för ditt innehåll så finns det mycket att vinna i sökresultat, därför att rankingen av en sida kommer premieras om författaren är välkänd, ansedd och populär. Så det är alltså klart vad som händer här:

  • Google vill förbättra sökresultaten de presenterar till de som söker på Google
  • Google vill eliminera anonyma upphovsmän till webbsidor och webbinnehåll
  • Google vill främja individen online istället för organisationer
  • För att klara av detta behöver Google DIN hjälp, de behöver hjälp från människor att göra jobbet som datorer har svårt att göra, det vill säga bedömma kvalitet och relevans
  • I gengäld för din hjälp med att förbättra deras sökresultat kommer ditt innehåll, om du använder författarskap på Google+, få en särbehandling i deras sökresultat
Tvärtemot vad många tror har Google+ kommit långt, senast jag hört hade Google+ hundratals miljoner användare världen över. Troligen dock främst inom engelskspråkiga geografier. Som vanligt adopterar USA först ny teknologi, men i Europa ligger ofta Sverige i framkant. Jag tycker defintivit att du bör aktivera dig på Google+ och påbörja ditt författarskap på Google+, det finns mycket att vinna. Jag tycker konceptet Google+ och författarskap är ett mycket intelligent drag ifrån Google och kommer fördjupa deras roll som världens mest populära sökmotor. Kanske kommer Google+ vara ett nischnätverk för de som aktivt publicerar material online, men det kan också bli en källa för nyheter och analyser om nischintressen. Twitter är ju mycket lyckosamt inom just den här nischen, att upptäcka nytt intressant innehåll, kanske finns det också plats för Google+. 

För de som pysslar med marknadsföring online är Google+ ett måste. Men det kan svara svårt att förstå initialt sett hur man använder Googles intressenätverk, men som marknadsförare bör du fortsätta och utveckla både din organisations profil på Google+ samt din egen profil. Om du inte har en blogg som är knuten till författarskap på Google+ är det dags att börja. Trenden är tydlig, Google+ kommer bli allt viktigare för sökresultat och potentiellt i framtiden också som en ytterligare trafikgenerator för din sajt som Facebook, Twitter och de andra populära nätverken just nu är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar