måndag 17 juni 2013

Hur får ehandlare många följare på Facebook och sociala medier?

Numera finns flera viktiga sociala medier som är utsökta plattformar att bygga ditt varumärke, kundbas och lojalitet på. I Sverige är det ju framförallt Facebook och Instagram som är hetast. Men även Twitter och olika bloggplattformar är populära. Pinterest, Google+ och Tumblr har verkligen inte kommit lika långt än som de har i USA. Dock är det sant att Google+ verkligen börjar bli viktigt för sökmotoroptimering. LinkedIn är inte särskillt attraktivt för ehandlare, åtminstone än så länge.

Hur ehandlare syns i de sociala nätverken

För ehandlare är vanligtvis en närvaro på Facebook första anhalten. Facebook är elefanten i rummet gällande sociala medier och på Facebook har du möjligheten att nå en miljard människor världen över. Men tyvärr har Facebook, sett ifrån min egen erfarenhet, inte tjänat mina intressen som ehandlare bra alls. Facebooks algoritmer för vad som syns i newsfeed för fans är obarmhärtig mot snåla ehandlare och favoriserar helt klart betald marknadsföring. Dessutom är det nästan stört omöjligt att öka antalet följare snabbt på Facebook gratis. Här skiljer sig alltså Facebook markant från Instagram och Twitter till exempel, eftersom Facebook försöker bedöma kvalitet och presentera inlägg med kvalitet i användares newsfeed. Men för en Facebook Page räcker inte kvalitet, ditt innehåll måste vara i världsklass för att gå viralt, och det kostar stora pengar eller stor talang för att skapa fantastiskt innehåll konsekvent.

I jämförelse presenteras istället alla inlägg i kronologisk ordning på Instagram och Twitter. Dessutom har du möjligheten att öka dina följare kostnadsfritt genom att följa andra. Det kan göra att du tänker att du kan tumma på kvaliteten i dina inlägg, men det är ett misstag eftersom du bygger ditt varumärke, sociala medier är din PR-kanal och inte vill du väl göra dina fans besvikna när konsekvensen är att bli bortglömd?

Strategi för delningar

"Grymt delat innehåll genererar fler följare", ja, det är sant! Den första utmaningen för företag är att de flesta känner sig begränsade till att dela sånt som gäller företaget, d v s produkter, pressreleaser, rabatter. Dessa typer av delningar är för sig viktiga för dig som marknadsförare och absolut något som kommer vara viktigt i dina delningar. Men att enbart dela den typen av saker är inte alltid jättekul för följare. Dina följare kanske inte vill läsa om till exempel den elfte rabatten på en vecka. Jag tycker istället du som marknadsförare i sociala medier ska bli mer personlig och bygga relationer med andra privata användare. Om du inte har mandat som marknadsförare att dela sådant som inte är direkt relaterat till ditt företag tycker jag du ska be om det eftersom det ger dig många grader av frihet att bygga en lojal följarbas. Helt plötsligt kan du dela sånt som är intressant för dina användare, du kan fokusera på vad dina följare gillar att se istället för att fokusera på ditt eget företag. Tala om kundfokus!

Tips för Facebook-delningar

Jag tycker bra delningar i sociala medier ständigt bör ha i åtanke vad följarna vill se. Vill du dela något som fokuserar på ditt företag, ge då helst din delning en "spinn" som gör att det är lätt att gilla och interagera med som följare. Guldregeln i Facebook för företagssidor är att dela snygg media och fråga efter dina följares tankar, en fråga om opinion och tycke. Fundera på någon fråga som gör din delning en stark "call to action". Men se till att utförligt och utvalt dela nyheter och intressanta media som har att göra med din bransch och som kommer vara relavant för dina följare. De bästa kontona i sociala medier delar ständigt och ofta nytt material med genomgående hög kvalitet. Offra inte kvalitet för kvantitet, speciellt på Facebook. Tänk dock på att kvalitet är subjektivt och något dina följare avgör. Men märker du till exempel på Facebook att mindre än 1% av dina följare reagerar på dina delningar genom att gilla, kommentera eller dela så bör du fundera på om du inte ska försöka höja kvaliteten på vad du delar. Men klandra inte dig själv om du inte får mycket respons på Facebook eftersom Facebook bedriver krig mot inlägg från icke-betalande Facebook Pages.

Kontinuitet är viktigt för att öka antalet följare

Att som ehandlare bygga upp en stor följarskara i sociala medier kräver idogt arbete och genomgående hög kvalitet. För större organisationer är det enklare eftersom de har större resurser att skapa högkvalitativa delningar oftare. Men använder du huvudknoppen rätt samt mycket så kan du som mindre företagare "punch above your weight" och börjar bygga en viktig kundbas. Underskatta dessutom inte möjligheten att börja följa mängder med konton, ungefär 10-20% kommer följa dig tillbaka, jag tycker det är ett helt ok sätt att få uppmärksamhet snabbare så länge dina inlägg håller hög kvalitet. Håller dina inlägg inte hög kvalitet kan ditt konto istället uppfattas som spammigt.

Slutsats och nyttan av sociala medier

Sociala medier är det enda pålitliga kvarvarande källan till att generera köpande kunder utöver sökmotorer. För vissa känns det enklare att bygga ditt företag i sociala medier istället för sökmotoroptimering och därför tycker jag sociala medier är så fantastiskt. Förhoppningsvis är du duktig på både sociala medier och sökmotoroptimering. Då kan du räkna med många bra nya besökare som besökare ditt digitala e-handelsföretag. MEN, glöm inte att hålla hög kvalitet i allt du gör onsite och i sociala medier, du vill återfå uppmärksamheten vid flera tillfällen från nya kunder eller följare i sociala medier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar