tisdag 11 juni 2013

Hur använder man och marknadsför sitt företag på Twitter?

Som e-handlare funderar du naturligtvis på din närvaro i de olika sociala medierna. Facebook är givet eftersom 5 miljoner svenskar använder det. Men därefter kan du vara lite mer selektiv.

Instagram är synnerligen populärt för tillfället, speciellt bland yngre, det ryktas om att Instagram har 600,000 användare i Sverige vilket är en imponerande siffra och gör att du verkligen måste fundera på bilddelningsappen som Facebook äger. Men jag upplever att Instagram inte har gjort de enkelt för företagare att marknadsföra på Instagram eftersom möjligheten att dela webbsajter inte är fantastisk. Det finns dock vissa som är duktiga på att jobba med bilder som lyckas väl, till exempel kändisar som redan är ett namn. Jag tror det är svårt att bygga ett namn på Instagram just nu eftersom appen är jobbig att navigera i, men det är värt att börja bygga upp en profil för senare nytta.

twitter instagram pinterest storlek sökning användare
Bilden visar hur många som söker på google.se efter de sociala nätverken


Därefter får vi e-handlare fundera på Twitter, Pinterest och Vine. Twitter har varit populärt längre i Sverige än Instagram även om Instagram har klart starkast trend. På bilden ovan kan du se hur populära dessa olika nätverk är i sökning på google.se. Twitter har alltså en betydande bas av användare och det finns undersökningar som visar att Twitter-användandet ökar nu igen till omkring 460,000 användare även om många inte använder nätverket ofta. Användarna på Twitter är ofta i medelåldern, är mer "mainstream" and bara reportrar och politiker samt behandlar sitt Tweet-flöde som en vardaglig nyhetskälla

Alltså, till ämnet. Hur ska man marknadsföra sitt företag på Twitter? Jag tycker att Twitter är ett bra medium att marknadsföra på eftersom att deras appar till mobiler och surfplattor är superba. Dessutom är hemsidan lätt åtkomlig och det är underbart enkelt att dela webbsajter, ta och dela bilder, interagera med @ och # samt följa och avfölja konton på Twitter. Hela känslan är en känsla av strömlinjeform. Perfekt för företag som använder Twitter professionellt.

Twitter är ett helt annorlunda medium än Facebook. Medan Facebook försöker välja ut och visa det bästa så är Twitter som en brandslang. Varje Tweet har sin plats i ett kronologisk Tweetfeed där alla Tweets från de du som e-handlare följer och du själv visas. För vissa känns det mycket stressigt, men hela poängen med Twitter är att du inte behöver läsa varje Tweet. Följer du många konton blir det snart omöjligt att läsa varje Tweet på en dag. Så nöj dig med att läsa bitar av Tweets från varje dag eller vecka, närhelst du känner för det.

Jag tycker Twitter har gjort det enklare att interagera med olika konton än Facebook vilket gör det intressant som ett marknadsföringmedium för företagare. Du kan bilda relationer med en mindre grupp av dina följare genom att konversera med dem med hjälp av @. Men vad är ett perfekt Tweet? Inte är väl alla så intresserade att följe personliga konversationer så bör inte ha mer än 25% av sådana Tweets. Istället bör du försöka lyfta fram intressant innehåll från webben och din egen webbsajt.

De bästa Tweets är korta och har en länk. Helst under 100 tecken och innehåller något som definerar ditt företag och brand eller säger någon om länken. Det är det intressanta med Twitter, användare kan upptäcka nya spännande webbsajter och innehåll och det är ditt jobb att bilda relationer med dina followers genom att dela högkvalitativt innehåll kontinuerligt, samtidigt som du kan konversera med dem då och då. Dela inte bara innehåll från din egen webbplats, var mer mänsklig, dela innehåll som du tror kan vara av intresse för din kundgrupp, bli relevant för dem från mer än ett marknadsföringsperspektiv. Bifoga gärna också bilder i ditt Tweet eftersom det blir mer intressant och dessutom ökar chansen att någon läser och interagerar. Dåliga Tweets är de utan extra sås, d v s utan någon # @ och länk, där en användare endast skriver en mening. Studier visar att de som användare # och länkar flitigt lyckas bäst. Och kom ihåg att Tweeta ofta, minst 3-5 gånger per dag.

Men det är inte nog. Ditt jobb som e-handlare och företagare är att i sociala media bilda en större grupp följare som du utan kostnad kan nå. Jag ser många företagskonton som gör misstaget att inte följa så många det går. Just nu har Twitter satt en intial limit på 2,000 konton du kan följa, ditt konto kan bli pausat om du är för aggressiv i ditt användande så läs på lite snabbt vad du får och inte får göra. Men genom att följa en massa människor är det större chans att de hittar och följer dig, så att du sedan kan nå dem med dina intressanta delningar. När du har omkring 1,800 följare kan du återigen börja följa nya användare, men differensen mellan följare och de du följer får inte vara större än omkring 10%.

Om du skapar ett konto som är intressant för dina följare kommer de klicka på dina länkar och på så vis kan Twitter bli ett utmärkt sätt för dig som e-handlare att driva trafik till din webshop och skapa relationer med dina kunder. Twitter är stort och användbart i marknadsföringsynpunkt samt förvånansvärt användbart gällande delande av produktbilder till exempel.

Något mer som bör nämnas i samma andetag är sökmotoroptimering. Google använder Twitter som ett sätt att upptäcka nytt innehåll, men tweets innehållande länkar till dina sidor är också nyttiga för dina sökresultat. Google har bekräftat att de använder sociala signaler bland de 200 olika variablerna som bestämmer sökresultatet, och länkar från Twitter till dina produktsidor är positiva för din ranking.

--

Uppdatering: 26 September 2013
Twitter kräver daglig uppmärksamhet och kärlek. Jag ser mängder av konton som bara ligger och självdör. Det är synd eftersom du relativt enkelt kan bygga upp en större följarskara som ser vad du har att säga. Det är ett bra sätt att bygga ditt varumärke och trafik till din sajt. Många som twittrar kommer att följa dig tillbaka av reciprocitet och så kan du hålla på att snurra det hjulet, d v s följa och avfölja användare till du når dina följarmål. Fortfarande är det inte så många i Sverige som använder Twitter, men tillräckligt många med starka åsikter för att det ska vara intressant och ett bra ställe att bygga ditt företags image.

Och som tidigare nämnt är aktivitet på sociala nätverk viktigt för SEO numera, se till att visa dina sociala konton högt upp på din sajt så att besökare lätt kan hitta dem. Dina sociala medier ska du vara stolt över, inget du gömmer. Om du kontinuerligt fokuserar på att publicera bra innehåll, inte bara från din egen sajt, utan publicerar bra innehåll för dina Twitter-följare kommer du bygga upp trovärdighet och lojalitet bland en god skara människor. Twitter blir kanske din starkaste PR-kanal och ett kraftfullt SEO-verktyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar