torsdag 20 juni 2013

Har du bekantat dig med Google Webmaster Tools?

Med stor sannolikhet använder du redan Google Analytics för att spåra och analysera besökare på din hemsida. Om du inte gör det, så se till att börja göra det omedelbart eftersom det är ett fantastiskt avancerat och kostnadsfritt verktyg för att analysera besökare till din websida. Funkar dessutom jätteenkelt att integrera med till exempel en blogspot-blogg som denna.

Men det är inte Google Analytics det här inlägget handlar om, utan istället Google Webmaster Tools, ett annat Google-verktyg. Google Webmaster Tools är ett verktyg som ger dig information om din sajt från Googles perspektiv, speciellt för deras sökmotor. Om du är intresserad av att öka antalet besökare till din webshop eller sajt från sökmotorer är det här verktyget ett måste för dig. Så vilken information får man ur Google Webmaster Tools?

Google Webmaster Tools handlar om inställningar för din webshop i Google Search, detaljer om vilken typ av sökresultat din webshop dyker upp i samt hur Googles sökspindel uppfattar din sajt. Har du några problem med felaktiga länkar, felaktig HTML eller vissa andra problem med din webshop kommer du också få den typen av information från Google Webmaster Tools. Informationen som finns tillgänlig kan dock uppfattas som rättså kryptisk för den som inte är påläst. Lyckligtvis finns mycket hjälpsamma informations och förklaringssidor tillgängliga inne i verktyget.

Hur ska du använda Google Webmaster Tools? Tips:

  1. Inställningar - Webbplatsinställningar - Om din sajt inte är en .se-adress så kan det vara svårt för Google att förstå att den är för svenska sökare på google.se. Använd därför inställningar till att ställa in rätt land för din sajt. Du kan också ställa in om du vill att Google ska visa din sajt med eller utan www. framför adressen, det är viktigt att välja det eftersom med eller utan www. uppfattas som två olika adresser och det kan vara negativt för dina sökresultat om du inte ställt in vilken du vill använda.
  2. Genomsökningsåtgärder - Genomsökningsfel - Kontrollera här att Googles sökspindel inte stöter på problem när den försöker lägga in din webshops alla sidor i deras bibliotek. Om problem är rapporterade kan du kanske åtgärda dem om du har tillräckligt med kunskap eller hjälp från någon som vet.
  3. Skadlig programvara - Kontrollera här att din webshop inte har blivit hackad.
  4. Genomsökningsåtgärder - Hämta som Google - Om din webshop är alldeles ny kan du här säga till Googles sökspindel att den ska spindla din sajt och lägga till sidorna i biblioteket. Du kan också använda funktionaliteten här för att se till att nya sidor också söks igenom direkt efter de går upp, om du vill att din nya sida på sajten ska börja dyka upp i sökresultat så snart det går.
  5. Söktrafik - Sökfrågor - Här är den mest intressanta information i Google Webmaster Tools där du, över tid, kan se hur ofta dina sidor dyker upp i olika sökresultat, för vilka sökningar dina sidor dyker upp samt dina sidors position i sökresultaten. Om du inte är nöjd med vilken typ av ord besökare hittar dig på får du se till att skapa nytt (text)innehåll eller annat innehåll till exempel bilder (alt-taggar) som innehåller de orden du är ute efter. Inne i Google AdWords finns det ett Keyword-tool där du kan ta reda på sökvolymer för olika sökord. Ett litet tips är att öka mängden text och sidinnehåll som inkluderar de ord du är stark inom och hamnar lite högre upp för. "Play to your strengths", det vill säga, förstärk din position där du redan är stark istället för att sprida dig för tunt och försöka bygga innehåll som är alltför mångsidigt.
  6. Söktrafik - Länkar till din webbplats - Om du är nyfiken på vem som länkar till din webshop hittar du informationen här. Google listar här ett urval av de viktigaste sajterna som länkar till dig och med vilket länktext de länkar till dig. Det här är väldigt nyttig information, speciellt ur perspektivet sökmotoroptimering. 
  7. Söktrafik - Interna länkar - Här kan du se hur många gånger varje sida på din webshop är länkad internt på din sajt. Det är lista där de sidor med flest länkar anses vara viktigast i Googles sökspindels ögon och det kommer avspegla sig i sökresultat. Här kan du också indirekt få information om strukturen på din sajt genom att studera antalet länkar till varje sida. Att ha en klar och tydlig hierarkisk struktur på din webshop är viktigt för att sökspindeln ska skunna genomsöka din sajt effektivt samt hur den uppfattas för sökmotoroptimering. Om du är ehandlare och inte har koll på vad rel="canonical" är så bör du verkligen läsa på här. Det kan vara mycket betydelsefullt för din sökplacering.
  8. Googles index - Innehållssökord - Här får du information om vilka ord på din webshop som återkommer mest, Google har helt enkelt räknat ord. De ord som dyker upp mest bör vara de ord som du vill att dina sökbesökare ska söka efter och som du söker profilera dig inom. Så till exempel, om du är ute efter att få bra sökresultat för "hälsopreparat" så bör ordet "hälsopreparat" vara ett av de vanligaste orden på din webshop.
  9. Googles index - Indexeringsstatus - Här kan du se information angående hur många sidor från din sajt som Google har indexerat i sitt sökregister. Om du till exempel har mycket duplikativa sidor eller om Googles sökspindel inte lyckas hitta alla sidor på din sajt kan du får ledtrådar om den typen av problem här. 
  10. Sökfunktionernas utseende - HTML förbättringar - Här får du information om vilka förbättringar som kan göras i koden på din sajt. Kanske är detta bara relevant om du har kunskap om HTML och webbprogrammering, men det är också ett nyttigt ställe att få information om det finns några problem med din webshop. D v s, om koden har "blivit fel" någonstans.
  11. Webbplatsmeddelanden - Här skickar Google bara viktiga meddelanden till dig som webmaster och om det rör din sajt. Det är Googles sökspindels enda kommunkationskanal, så bäst att hålla kolla på de meddelandena.
I början kan det vara svårt att tillämpa och använda informationen i Google Webmaster Tools. Men med vana kommer det bli ett riktigt bra verktyg för dig när du ska förbättra sökmotoroptimeringen av din webshop, detektera problem med programmet och koden som du inte har tänkt på samt ledtrådar för hur du kan göra din sajt bättre och starkare.

Ingen mer information i Google Analytics om sökord till sajten ...

Google Webmaster Tools eller Googles Verktyg för Webbansvariga är numera det enda stället du kan få ledtrådar hur många besökare absolut och relativt sätt som din sajt får från olika sökord. Tidigare har det varit möjligt att i Google Analytics se sökorden som folk använder innan de landat på din sajt för de som inte varit inloggade på Google när de sökt. Men nu när Google endast kör krypterad och säker sökning via HTTPS istället för HTTP så får du ingen information i Google Analytics längre om just dessa sökord.

Jag har sett många SEO-are som har klagat våldsamt på det här och skrikit att nu är det slut med SEO. Men genom informationen under fliken sökfrågor i Google Webmaster Tools kan du se just hur viktiga olika sökord är för din sajt genom att se antalet estimerade klick och estimerade visningar på Google. Det som dock inte går att göra längre via organisk söktrafik i Google Analytics är att analysera hur olika sökord konverterar till intäkter. Det kunde man göra förrut. Nu går det bara att göra för Google AdWords i Google Analytics. Så för SEO-konsulter / sökmotoroptimeringskonsulter kan det visst vara svårare att bevisa sitt värde för klienter numera när de inte kan peka på antalet besökare som kommit in på ett visst sökord och hur dess besökare senare konverterat. Tough luck!

För de av oss som håller på med intern sökmotoroptimering för vår ehandelssajt och vet hur mycket trafik sökmotoroptimering kan generera är det bara att fortsätta att pusha vår egen SEO, kanske blir konkurrensen mindre nu i Googles sökresultat. Vore fint! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar