torsdag 6 juni 2013

Content Management Systems (CMS) eller programmerat hemmabygge?

För de flesta är svaret på frågan i rubriken enkelt. Varför uppfinna hjulet igen när fina e-handelssystem redan existerar på marknaden?

Men vänta lite. Vad är ett Content Management System? Det är i princip en webapplikation som gör att man på ett relativt enkelt och kostnadseffektivt sätt kan publicera och administrera en mer avancerad websida, som en webshop till exempel. Det finns flera olika CMS som är specialanpassade till e-handel, till exempel Magento, osCommerce, zenCart eller Joomla Virtuemart.

Så fördelen med ett CMS är alltså klar. Det gör det möjligt för användare utan programmeringskunskaper att administrera en webshops innehåll och websidor relativt smidigt. Eftersom de flesta e-handlare nog inte är programmerare i grunden är det ett utsökt alternativ. Andra fördelar med CMS är att det finns ekosystem och forum av andra användare som du kan vända dig till gällande funktionalitet, affärsråd och annat som du vill ha input på. Dessutom inom dessa ekosystem så finns det ofta mängder av utvecklare och programmerare som bygger bra plugin, nya funktioner och modifikationer till CMSet som du kan använda gratis eller till en mindre kostnad. Bra va!? Men det är inte alltid enkelt att göra dessa förändringar själv. Vissa bolag säljer konsulttjänster för dessa system så det finns alltid utvecklingshjälp och support tillgänligt, även om det kan kosta en slant.

Det leder oss in på en annan aspekt, är du inte programmeringskunnig själv är det naturligtvis något som du måste köpa in för ett CMS som du själv installerar hos din web host. Vissa specialbyggda websystem som Shopify eller Tictail är så pass specialiserade för e-handel och är web hosts själva att det finns möjlighet att klara sig utan programmerare över huvud taget. Men du får räkna med att flexibiliteten i funktionalitet och floran av plugins sannolikt är något lägre än de traditionella e-handels CMSen.

Kostnaden för att konfigurera och upprätthålla ett CMS med högre kravprofil kan snabbt stiga. Det är något som ska faktoreras in, har du stora ambitioner för din webshop och du inte är programmeringskunnig så kommer troligen utvecklingkostnader bli din största kostnad. Relativt kostnadseffektiv hjälp kan du alltid hitta på oDesk. Det är svårt att säga vad den initiala kostnaden blir för att konfigurera ditt system beroende på hur mycket du vill arbeta med styling och funktionalitet. Men räkna med åtminstonne 15,000 - 30,000kr. Glöm inte sedan att du kommer komma på ytterligare funktionalitet och förändringar du vill göra med tidens gång, så att bibehålla relationen med utvecklaren är då av godo. Och det kostar naturligtvis också pengar. Vad jag kan se kostar bra hjälp på oDesk mellan 15 - 25 dollar i timmen, då kommer hjälpen oftast från andra länder.

Personligen har jag byggt mitt eget PHP system med hjälp av ett Framework. Jag har gjort det eftersom jag inte ville vara begränsad av andras lösningar. Har jag en egen idé vill jag kunna implementera den såsom jag vill och relativt smärtfritt. Att till exempel bygga om affärslogik eller systemlogik i ett CMS kan vara svårt då det mesta redan är fördefinerat. Att bygga ett eget system är bara ett alternativ om du har stora resurser eller kan programmera själv, men jag tycker det kan rekommenderas varmt eftersom du då kan implementera förändringar som till exempel den senaste integrationen med stora sociala nätverk som Facebook och Google Plus eller vad det nu kan vara. För ett CMS kan det dröja innan nya plugin för nya API dyker upp. På det viset hoppas jag ha ständigt ha ett lite bättre system än de flesta av mina konkurrenter.

Läs gärna mitt inlägg om e-handelslösningar också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar