onsdag 5 juni 2013

Betald marknadsföring på Facebook, min erfarenhet till idag

Jag tycker marknadsföring på Facebook är ett måste. I Sverige finns det fler än 5 miljoner registrerade konton, vill du ungå möjligheten att på ett målriktat och förhållandevis kostnadseffektivt sätt sprida ditt budskap mot så många potentiella kunder? Jag tycker inte det, i alla fall som detaljhandlare av produkter som är "Likeable".

Innan jag började använde Facebook för marknadsföring ställde jag mig frågan, hur ska jag använda Facebook som marknadsföringmedium? Det finns naturligtvis mängder med olika "taktiker", men grunden är naturligtvis din Facebok Page där du samlar dina fans och postar dina inlägg igenom. Som jag ser det använder du din Page med Facebook Advertising för att generera Likes. Om du bara vill generera lite vettig direkt relevant trafik till din site så kan en Facebook-annons med en rak länk till din site vara av nytta och troligen ungefär till samma kostnad som på Google AdWords. Men jag förespråkar en marknadsföringskampanj som fokuserar på Likes till din Page.

Att sätta upp och upprätthålla en Page kräver naturligtvis lite mer arbete än raka annonser direkt till din site men jag tror det är värt det. Om du börjar bygga upp en bas av fans tycker det finns flertalet fördelar, ett större antal Fans ger en viss tyngd till ditt företag ("sign of approval"), dessutom har du möjligheten att gratis in i oändligheten nå dina fanns, när du vill, genom att posta uppdateringar. Det är värt en hel del! Du bygger en kundinfrastruktur som finns tillgängligt för ditt företag att marknadsföra emot i vått och torrt.

Det är många bolag som använder Facebook Page till att annonsera reor och rabatter. Det tycker jag är ett utmärkt användande av din Page eftersom du redan "köpt" dessa kunder så kan du lika gärna sänka priset aningen för dem eftersom det är gratis för dig att nå dem framöver. D v s, i slutpriset till kund för en vara som du marknadsför till dina Facebook Fans behöver du inte längre inkludera en kostnad för marknadsföring. Du kan också använda dina Facebook Page för att börja bygga ditt varumärke genom att posta innehåll som du står för och som du tror får gensvar. Gör dina Fans lojala och interagera med dem via attraktivt innehåll med frågor som slutkläm. För mig är din Facebook Page det bästa stället på internet att bygga ditt varumärkes identitet.

Men åter tillbaka till betalda annonser, även om de är tätt integrerade med din Page. Du kan välja att betala för varje klick eller för varje visning. Hittills har jag valt att betala för varje visning eftersom jag tror att de produkter jag visar för i mina annonser får bra gensvar jämfört med många av de andra annonserna från andra aktörer. I en Facebook-annons betyder bilden säkert 90% om folk ska uppmärksamma annonsen eller inte, de som annonserar med bilder som inte riktigt säger någon ting tycker jag slänger pengar i sjön. Bilden är din enda chans, använd den väl!

Kostnad då? Jo jag tycker den är rimlig. För de annonser jag visar har resulterat i en "Cost per Like" mellan 1.5kr - 3.5kr. Kostnaden per Like beror på gensvar som annonsen får. Jag har en känsla av att bolag som säljer produkter eller tjänster som inte är så "Likeable" kan ligga på betydligt högre kostnader per Like. Jämför man den kostnaden med Cost Per Click i Google AdWords så tycker jag definitivt att den är konkurrenskraftig, det är inte lätt att komma under 4 till 5 kronor i per klick på Google.

En liten reminder för all typ av internetmarknadsföring är att du ständigt bör testa två olika versioner av annonsen mot en vald målgrupp. Du kan då dra slutsatsen vilken annons som fungerar bäst och dumpa den som fungerar sämre och istället testa en ny gentemot den gamla bra annonsen. Så du bör du kontinuerligt förbättra din internetmarknadsföring.

Det sista jag tänkte nämna angående Facebook Advertising är hur annonser åldras och hur detaljerad kundgrupp man kan välja för sin marknadsföring. Du har säkert hört om att man välja ålder, kön, boende, studier, intressen och så vidare. Allt är sant, du kan vara otroligt detaljerad i din marknadsföring. Rikta den mot några få tusen utvalda av den miljard människor som har ett Facebook-konto. Men!! Det finns ett men. När du skapar en annons med en tajt kundgrupp börjar annonsen visas mot dessa människor. Har du några få tiotusen i kundgruppen börjar annonsen ganska snart visas mer än en gång för varje person i gruppen, det är så det funkar. Det finns ett datatal i statistiken för varje annons som visar frekvens, d v s, i genomsnitt hur många gånger har en annons visats mot varje person. Det jag har märkt är att annonser för mindre kundgrupper åldras snabbt. Vissa annonser jag har satt igång har haft kanonbra resultat i början, till exempel har jag sett Cost Per Like på ungefär 1.0-1.5kr. Men bara några dagar senare börjar Cost Per Like stiga, d v s när folk sett annonsen och valt att inte klicka, så kommer annonsen fortfarande visas för dem. Alltså, man plockar den lågt hängande frukten först och Cost Per Like börjar snabbt stiga mot 2.5-3.0kr. Så vad är lärdomen, jo du kan ha en mycket riktad annons med utmärkt resultat i början, men som senare börjar försämras. Du kan då behöva förnya din annons, skriva om texten eller byta bild för att förbättra den. Med mindre kundgrupper kommer du behöva göra detta oftare än för större kundgrupper.

Det kan också vara så att du måste ha din annons gående ett tag om du vill nå de flesta i gruppen eftersom alla i din målgrupp inte loggar in på Facebook varje dag. Om du istället väljer en bredare kundgrupp kanske resultat från början är sämre än med en mycket specifik annons mot en specifik målgrupp, men annonsens livslängd är troligen betydligt längre. Med livslängd menar jag tiden innan annonsresultatet börjar försämras.

Det blev ju en hel del. Har du något som jag glömt eller någon synpunkt på mina åsikter? Skriv då en kommentar! Läs mer om Facebookmarknadsföring här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar