fredag 31 maj 2013

Om webbspam, sökmotoroptimering och avvisa länkar för företagare

I början av mitt entreprenörskap, för flera månader sedan, när jag var ung och dum, :-), och mindre påläst gjorde jag misstaget att alltför ivrigt kommentera på olika bloggar runt om på webben. Jag menar, när du är nybörjare som ehandlare är det ganska tråkigt när du kollar på dagens rapport i Google Analytics och det står en besökssiffra som är så låg att du börjar få ont i magen. "Hur ska detta gå? Det är alldeles för få besökare..."

Då är det lätt gjort att börja bygga ditt besökarantal manuellt, d v s lämna spår till din websida, alltså länkar, runt om på webben. Lättast att göra det är i bloggkommentarer eller olika internetkataloger där man kan registrera sin nya sida. Lätt gjort, klart färdigt. Bara leverera massor varje dag, mycket slit, så börjar besökarantalet öka tack vare att vissa ibland vill kolla vem det är som lämnande den där halvdassiga kommentaren. Det är lätt att bygga länkar på det viset, fram till man börjar läsa på om Google Webmaster Guidelines. Det är nämligen så att Google har mycket starka och MÅNGA åsikter om hur det ska vara på webben. Dessa åsikter gestaltar sig i hur deras sökalgoritm fungerar, d v s om du följer deras åsikter så kommer dina chanser att hamna högt upp i sökning bli betydligt bättre. En av Google starkaste åsikter är att de är emot så kallad webbspam. Webbspam är inlägg, kommentarer, sidor och allt annat innehåll på webben som är kopia eller av låg kvalitet. Så när jag funderade på det förstod jag att mina dåliga bloggkommentarer lätt tolkades som webbspam av Google.

Det leder oss till huvudpoängen med detta inlägg. Börjar man läsa på om Google och deras sökalgoritm finns det en hel uppsjö med kunskap och innehåll som förklarar för dig vad du ska göra. Det är inget man kan lära sig på en dag, utan jag tror att det är en kontinuerlig process. Det jag talar om är sökmotoroptimering och tips för detsamma. Du vill komma högt upp på Google, och få de där "gratis"-besöken varje dag som inte direkt kräver en massa slit och inte försvunnit om en vecka såsom trafik från många av dina länkar gör. Det jag börjar förstå nu är att som ehandlare har kunskapskraven ökat otroligt mycket. Det är klart att du kan inhandla tjänster av en sökmotoroptimerare, men jag filosoferar som så att varför skulle jag outsource företagets viktigaste funktion när du pysslar med internethandel, d v s marknadsföring på internet? Outsourcing av vår marknadsföring är något som jag är starkt emot. I min mening bör du som entreprenör kunna allt om marknadsföring online, det är ju ditt levebröd trots allt.

Ok, så kunskapskraven har ökat. Det vet vi. När du läser på om webbspam så kommer du se en massa referenser till Penguin 1.0 och 2.0. Det är bitar i Googles sökalgoritm som nedvärderar och ibland straffar dig för webbspam. Så ta reda på vad Google tycker är webbspam om du bryr dig om sökmotoroptimering. Ok jag min proportion av länkar med låg kvalitet, benämnt webbspam, var hög tror jag att jag fick ett straff av Google. Det man kan göra så är att avvisa länkar, men än viktigare, det första du bör göra är att be webmastern på de sidor där du lämnat en länk att ta bort din kommentar och länk för de länkar som är webbspam. Du bör göra ditt yttersta för att ta bort dessa länkar för att stå i god tro hos Google. Sedan kan du avvisa länkar här, avvisande av länkar betyder att du berättar för Google att den där länken är inget jag eller min hemsida skall associeras till och är inget som jag vill ska räknas in när Google beräknar vilken plats i sökmotorrankingen jag hamnar till slut. Google är dock mycket tydliga med att detta verktyg skall användas med försiktighet och endast av så kallade "power users", d v s sådana använder som förstår vad de gör eftersom det är lätt att avvisa fel länkar som gör dig gott. Lång artikel detta nu, kanske skriver mer detaljerat om avvisa länkar senare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar